Derfor blir 24-timeren en thriller gjennom hele døgnet

Teamene klør seg ikke akkurat mindre i hodet når de i år har færre dekk å rutte med, samtidig som det er meldt skyhøye temperaturer.

Publisert

Foto: Red Bull Content Pool

Foto: Simen Næss Hagen

Foto: Red Bull Content Pool

Det er duket for den klassiske 24-timeren på Le Mans, på klassiske Circuit de la Sarthe. Den 13,5 kilometer lange banen 2,5 time sør-vest for Paris tar som seg hør og bør imot 60 team fordelt på tre LMP1, LMP2, GT Pro og GT Amateur, og som vanlig er det førstnevnte klasse LMP1 det knytter seg mest spenning til.

Ikke minst med tanke på hva som skjedde med Toyota-teamet i fjor, som ledet overlegent og var på vei til å cruise inn til fortjent seier da motoren sa takk for seg praktisk talt på den siste runden.

– Det gikk kaldt nedover ryggen på alle sammen. Vi som er involvert i motorsport vet godt at ingenting er over før det faktisk er over, og det fikk vi et supereksempel på i fjor, sier Eurosport-kommentator Per Christian Håveødegård til Parc Fermé.

Sammen med Roger Moen skal han følge dette døgnlange sirkuset praktisk talt i 24 timer, de de både bytter på og sitter sammen i kommentatorboksen i Oslo. I utgangspunktet er skiftene til for at de skal få litt søvn, men som for alle andre ihuga Le Mans-supportertere, så er det vanskelig å få noen gode timer på øyet når du først har satt deg ned.

– I tillegg til oss to, så kommer også profiler som Dennis Olsen, Atle Gulbrandsen og Christian Krognes innom i løpet av døgnet, sier Håveødegård.

Audi har trukket seg ut av den største klassen, hvilket gjør at det i praksis nå står mellom Toyota og Porsche. Sistnevnte har de lengste tradisjonene, og har rykte på seg for å være den raskeste bilen isolert sett ute på banen oppigjennom. Men for øyeblikket er det altså japanerne som ser ut til å være det sterkeste kortet.

Likevel får teamene noe å bryne seg på i årets utgave.

– Det er først og fremst spådd supervarme temperaturer, antakeligvis varmere enn hva ingeniørene har sett for seg. I tillegg har teamene tre sett mindre med dekk å rutte med i år sammenliknet med i fjor, så de kan ikke bare kopiere strategien fra i fjor heller. I hvert fall ikke med disse temperaturene, sier kommentatoren og legger til at Toyota hadde 28 pitstop sammenliknet med Porsches 30 pitstop i fjor.

Porsche stiller med to biler, Toyota med tre biler, mens Nissan stiller med én bil i den største klassen.

I LMP2-klassen venter det også stor spenning da det nå er enhetsmotorer fra Gibson, og fire ulike chassier i klassen. Bilene viser seg også å gå raskere, hvilket blant annet kan gjøre trafikken mer intens å rettstrekkene.

– Også er det dette med temperaturer da som gjør det spesielt spennende i LMP2. For her er det én type motor, og skulle det bli problemer med overoppheting, så blir det spennende, sier Håveødegård.

Ellers er det som vanlig jevnt i GT Pro-klassen, med fem ulike biler til start; Porsche, Aston Martin, Corvette, Ferrari og Ford.

RedBull.no: Slik bør du følge 24-timeren på Le Mans

Powered by Labrador CMS