Slik ble Christian en «kløpper» på mentaltrening

DEL

Når Christian Krognes blir nervøs, så er energi han utelukkende drar positiv nytte av.

– Jo jo, jeg er alltid nervøs, men den nervøsiteten gir meg noe positivt. Den uroen den skaper er der fordi du er klar, så lenge du har gjort forberedelsene dine godt.

Det sier Christian Krognes til Parc Fermé. Av mange beskrevet som en av Racing-Norges mer uslepne diamanter, kjent for å prestere når det gjelder som mest og levere gode resultater på relativt få muligheter.

24-timersløpet var en mental seier

Deriblant at han ble kastet inn i Walkenhorst Motorsport sitt proff-team under 24-timersløpet på Spa, hvor han sammen med to etablerte fabrikkførere fra BMW bidro til totalseier i det prestisjefylte løpet.

For Krognes sitter mye av dette mellom ørene. Men vi vil vite hva han praktisk gjør for å bli så tilsynelatende sterk mentalt.

– Det jeg bruker aller mest tid på, er visualisering. For min del handler det om å legge seg ned et sted hvor man kan koble ut omverdenen. Først kjører jeg en avspenningsrunde på syv-åtte minutter hvor man «kobler hodet av kroppen», hvor du går inn i en sone hvor du faktisk nesten ikke kjenner kroppen, sier Krognes, noe abstrakt, men så konkret at man i praksis nesten skal kunne tenke på «ingenting og fortsatt skal kunne puste». 

- ANNONSE -

Deretter «setter han seg i bilen» og skal visualisere seg gjennom en runde. For eksempel Nürburgring Nordschleife, som da innebærer åtte minutter med ren visualisering – altså ren tenking og konstruksjon av bilder inne i hodet som skal stemme med virkeligheten.

Visualisering i timesvis

Lett å tenke, men ekstremt vanskelig å gjøre i praksis for å få et reellt utbytte av det.

– Da jeg begynte med dette, så var dette ekstremt vanskelig. Det er så viktig å være krystallklar i hodet. Det er ikke bare å sette seg ned å gjøre det. Å visualisere den perfekte kvalifiseringsrunde på «Ringen», det er ekstremt vanskelig å holde fokus på at man kjører hele tiden. En ekstremt slitsom mental øvelse, som gjør at et fysiske og mentale virkelig henger sammen, konstaterer 28-åringen fra Hamar, og viser til hvordan han kjenner på dette i praksis.

– Hvis jeg klarer å visualisere lenge uavbrutt, så er det et tegn på at jeg har god mental form. I virkeligheten så vil jeg merke flytsonen så fort jeg er ferdig med GP-banen før jeg kjører ut på Nordsløyfa. Man kjenner med en gang der om det kommer til å bli en bra runde, sier han.

Denne mentaltreningen skal først og fremst stimulere underbevisstheten. Man merker neppe noe utbytte der og da når du har gjort deg ferdig med avspenningsøvelser og minutter – kanskje timer – med visualisering. Utbyttet fra de mentale treningsøktene skal du få igjen når du først mister fokus på banen og klarer å hente deg inn igjen så fort som mulig.

Eller at du, som Christian innledningsvis nevnte, kan gjøre nervøsitet om til positiv energi.

– De grunnleggende arbeidsoppgavene skal ligge i hodet med en gang uten at det er noe du skal tenke noe over, sier Krognes, som selv er langt ifra feilfri på dette området.

– Jeg var et nervevrak

Det fikk han merke under 24-timersløpet på Nürbugring i år.

– Jeg falt ut av «flytsonen» med en gang, hvor jeg forberedte meg for lite på å komme meg inn på første stintet. Da jeg kjørte ut av piten, så krasjet jeg faktisk med Oskar Sandberg. Det er lenge siden jeg har hatt en slik følelse, hvor jeg må nullstille og slippe skuldrene ned igjen. Bilen ble ikke skadet, men slik skal ikke skje. Og det var en fin vekker før 24-timeren på Spa, sier Krognes.

Historikken bak hans ekstraordinære fokus på mentaltrening stammer helt tilbake til barndommen da han kjørte gokart. Og det var faren hans som oppdaget at sønnen trengte nærmere oppfølging på den mentale biten.

- ANNONSE -

– Som liten var jeg aldri noe konkurransemenneske, og av natur er jeg ikke noe sterk mentalt. Det var nesten slik at jeg ble litt brutt ned av å konkurrere, og det var noe fatter’n plukka opp. Jeg var jo et nervevrak i gokarten, og jeg tror han dyttet inn litt ord som var viktige uten av jeg var bevisst på hvordan dette hjalp min mentale styrke. Fra jeg var 14-15 år så var jeg litt mer bevisst på hvilken verdi mental trening hadde for meg, sier han. 

Glede og trygghet

Å fokusere på mentaltrening tidlig i karrieren er han bare positiv til. Å bevisstgjøre barna på hvor viktig mental styrke har å si for førerferdighetene. Men at dette først og fremst må vinkles mot noe lystbetont, framfor at mental trening er et pes og føles unødvendig.

– Jo tidligere, jo bedre, altså! Man er et annet menneske som ung, men jeg mener man kan nyte godt av mental trening. Primært handler det om å føle seg vel i idretten man driver med. Jeg ser mange unge som ikke klarer å kose seg med å kjøre, og det er veldig trist. Det er så få unger som får drive med dette, også går man rundt og gruer seg. Sånn skal det ikke være, sier Krognes.

Legg inn en kommentar