Så godt grunnlag har Dennis lagt for å sikre seg den formelle proffkontrakten

Så godt grunnlag har Dennis lagt for å sikre seg den formelle proffkontrakten

Publisert

Selv konkluderer han med at han har vært den raskeste føreren på bilen under NLS-løpene (tidligere kalt VLN) han har kjørt, da for ett av Porsches nyeste kundeteam KC Motorsport Group. For med sin tredje fulle sesong kan Olsen nå krysse av for å ha samarbeidet med intet mindre enn 12 av Porsches kundeteam. Altså de aller fleste innenfor GT-satsingen.

Dennis Olsen, her fra 24-timersløpet på Le Mans i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Selv konkluderer han med at han har vært den raskeste føreren på bilen under NLS-løpene (tidligere kalt VLN) han har kjørt, da for ett av Porsches nyeste kundeteam KC Motorsport Group. For med sin tredje fulle sesong kan Olsen nå krysse av for å ha samarbeidet med intet mindre enn 12 av Porsches kundeteam. Altså de aller fleste innenfor GT-satsingen.

Han skal også få et aldri så lite innhopp i den europeiske utgaven av GT World Challenge, sammen med GPX Racing, ettersom det nå ikke kolliderer med IMSA-serien han egentlig skulle kjørt. Men fram til da er det Nürburgring, NLS og ikke minst 24-timeren som gjelder.

– For meg i år handler det om å gjøre det best i de løpene jeg får kjørt, naturlig nok. Noen ganger kan det være vanskelig å se på resultatlistene om man har gjort en god jobb. Det jeg vet er at jeg de siste tre løpene på Nürburgring har vært den raskeste på bilen min og den raskeste enkeltføreren blant alle fabrikkførerne i Porsche. Så det må jeg være fornøyd med, sier Dennis Olsen til Parc Fermé, mens han atter en gang tar bilen fatt fra Norge til Tyskland for å kjøre et NLS-løp.

Raskeste Porsche-fører på «Ringen»

Dennis Olsen for KC Motorgroup på Nürburgring. (Foto: Gruppe C / Eugen Shkolnikov)

Men for Dennis handler det altså om å få den formelle Porsche-kontrakten tilbake. Forskjellen på han kontra de andre er at han ikke er listet opp med proffkontrakt. Han får likevel fortsatt full lønn og støtte fra Porsche, men plasseres hos kundeteamene uten at han nødvendigvis representerer Porsche Motorsport. Men det er bare en formalitet - men likevel satser Olsen på at innsatsen han har lagt ned i år endelig kan betale seg i sin første helprofesjonelle kontrakt hos Porsche.

– Tilbakemeldingene jeg har fått er at kundeteamene til Porsche har vært veldig fornøyd med jobben jeg har gjort, både i bilen men også for teamet som sådan. Og den beste CVen og det beste visittkortet man kan levere hos Porsche er at teamene deres er fornøyde med jobben du har gjort. Jeg har jo fått litt trening på det nå, å jobbe med ulike team og ulike mennesker. Det har vært mange krevende steder jeg er blitt plassert, sier 24-åringen.

12 ulike kundeteam

Vi teller opp hele 12 ulike kundeteam som Olsen har representert siden 2018; Proton Competition, Wright Motorsports, Pfaff Motorsports, GPX Racing, Falken Motorsports, Frikadelli Racing, Manthey Racing Absolute Racing, Rowe Racing, Earl Bamber Motorsport, Herbert Motorsport og nå KC Motorsport Group.

Olsen har selv ikke tenkt over omfanget av kundejobben han har gjort for Porsche før vi tar det opp med ham.

– Det første jeg nå tenker er at jeg nå vet hvorfor det er så innmari vanskelig å huske på navnene til alle, flirer Olsen, og teller opp at han sånn sett har jobbet med mellom 150 og 200 mennesker bare i en Porsche-setting de siste årene.

Egentlig skulle det satses for fullt i IMSA i USA. Likevel er det to løp han fortsatt kan få kjøre, og Porsche jobber med at han skal få til en innreise i USA uten at det byr på problemer.

– Teamet jeg kjører for der har base i Canada, og innreisereglene er veldig strenge mellom USA og Canada. Så det er hovedgrunnen til at det er blitt lite kjøring nå. Det er to langdistanseløp igjen, på Petit Le Mans på Road Atlanta, samt på Sebring, som jeg håper vi kan få kjørt, sier Olsen.

Powered by Labrador CMS