Rekordtidlig sesongstart for Dennis – på vei til årets første test i statene

De fleste racingførere må vente til snøen er borte før sesongen starter. Porsche-profil Dennis Olsen er allerede i gang med sine første arbeidsoppgaver.

Publisert

– Ja, fader jeg må finne ut hvordan jeg fyller ut skjemaene. Jeg har et slik arbeidsbevis fra Porsche som sier at jeg ikke jobber i USA, men at jeg jobber for et tysk firma, sier Dennis Olsen til Parc Fermé tidlig tirsdag morgen, på vei til Gardermoen.

Dennis Olsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Ja, fader jeg må finne ut hvordan jeg fyller ut skjemaene. Jeg har et slik arbeidsbevis fra Porsche som sier at jeg ikke jobber i USA, men at jeg jobber for et tysk firma, sier Dennis Olsen til Parc Fermé tidlig tirsdag morgen, på vei til Gardermoen.

Mange aktive racerførere teller gjerne antall flyavganger man har i løpet av et år. Det skulle ikke gå lengre enn til årets andre dag før Dennis Olsen kan huke av første «check» på denne lista.

Neste stoppested er østkysten i USA. Nærmere bestemt Florida, for å gjøre sin første test på Daytona. Dette for å forberede seg til 24-timeren på det legendariske anlegget ved stranda mellom Miami og Jacksonville i slutten av januar.

https://parcferme.no/racing/globetrotteren-dennis-sjekke-denne-reiseruta/

Profilerte førere

24-timersløpet er ikke bare sesongstarten for den amerikanske IMSA-serien. Dette er også sesongstarten for mange profilerte førere, og et prestisjefylt løp i seg selv å delta på.

Olsen kjører i den såkalte GTD-klassen, kalt for GT Daytona, som består av «ordinære» GT3-biler. Toppklassen DPi, prototyper som likner på Le Mans-prototypene, har mange store navn som deler startstrek sammen med norske Olsen.

Flust av tidligere Formel 1-førere som Fernando Alonso, Rubens Barrichello, Juan Pablo Montoya, Kamui Kobayashi, Alexander Rossi og Felipe Nasr skal kjøre. 

Og fellesnevneren er at alle nå er på vei til såkalte «Roar Before The Rolex 24», som en oppkjøring til 24-timeren. Daytona-banen er kjent for sine store NASCAR-løp, men dette løpet foregår også på en egen sløyfe på indre bane, i tillegg til at store deler av ovalbanen brukes.

– Dette er en obligatorisk test for alle team og førere. Dette for blant annet å justerere BoP (Balance of performance, journ.anm.), det er obligatoriske runder med nattkjøring, og generelt for at vi førere skal komme igang, sier Olsen.

Ny GT3-bil

Dette er bilen som Dennis Olsen skal kjøre på Daytona-banen i Florida nå i januar. (Foto: Pfaff Motorsport)

Han har troen på at han sitter i en potensiell vinnerbil for GTD-klassen. Fire førere, to med gullstatus og to med sølvstatus på lisensen skal ratte bilen som driftes av kundeteamet Pfaff Motorsport. Med seg har han Lars Kern fra Tyskland og kanadierne Scott Hargrove og Zach Robichon.   

– Det blir skikkelig spennende! Jeg har heller aldri kjørt på en ovalbane. Det blir stort press på høyre framdekk, så det er viktig å unngå punkteringer. Sånn sett blir det «tricky» og mange nye erfaringer for meg. Løpet i seg selv er også stort, og et viktig løp for Porsche. De har ekspandert kundesatsingen ytterligere, og nesten halvparten av Porsche-bilene har fabrikkførere fra Porsche med seg, sier 22-åringen fra Våler i Østfold.

GT3-bilen han skal kjøre fra Porsche er ny av året. For en gjennomsnittlige tilskuer er det ingen markante forskjeller, men for Olsen og Porsche er det en større oppgradering fra fjorårets R-modell. Dette blir også første ordentlige løpet bilen kjøres med homologering.

– Spesielt aerodynamikken er en del forbedret fra bilen i fjor, sier Olsen.

Powered by Labrador CMS