Premas tette bånd til Ferrari setter ingen stopper hos Red Bull i å finansiere Dennis sin F2-satsing

Og apparatet til Dennis Hauger legger ikke skjul på at det finnes alternativer i Formel 1-sirkuset dersom dagens plan skulle ryke.

Publisert

Og med apparatet mener vi i dette tilfellet Harald Huysman, Dennis Haugers manager og en av de største racingprofilene i Norge på 80- og 90-tallet. Torsdag stilte 18-åringen fra Aurskog opp på Operaen i Oslo hvor Red Bull-teamet stilte ut en av sine tidligere Formel 1-biler i forbindelse med Red Bull Cliff Diving, dødsekonkurransen som skjer ved Operaen denne helgen.

Dennis Hauger, her i forbindelse med Red Bull Cliff Diving ved Operaen i Oslo hvor Red Bull også stilte ut en av sine Formel 1-biler. Og riksmediene kjente sin besøkelsestid for å få en bit av Norges mest populære bilsportutøver om dagen. (Foto: Romina Amato / Red Bull)

Og med apparatet mener vi i dette tilfellet Harald Huysman, Dennis Haugers manager og en av de største racingprofilene i Norge på 80- og 90-tallet. Torsdag stilte 18-åringen fra Aurskog opp på Operaen i Oslo hvor Red Bull-teamet stilte ut en av sine tidligere Formel 1-biler i forbindelse med Red Bull Cliff Diving, dødsekonkurransen som skjer ved Operaen denne helgen.

Haugers tilstedeværelse lokket både medier og fans for både intervjuer og bilder. Og i snakk med både Dennis og manager Huysman ble det tidlig understreket at en Formel 2-satsing neste år nærmer seg forseglet. Selv om en kontrakt ikke er undertegnet enda, så er han «så godt som Formel 2-fører neste år». Og etter alle solemerker er han tilbake til enda tyngre økonomisk støtte enn det han fikk i år. I likhet med VG kan Parc Fermé også anslå at det koster omlag 20 millioner kroner for én sesong.

– Det var under løpshelgen i Ungarn at vi hadde flere møter. Prema er tydelige på at de vil beholde Dennis for Formel 2 neste år, og Red Bull ønsker å bidra til Dennis sin satsing i Formel 2. Så alle pilene peker mot å lande en kontrakt med Prema. Det er et åpenbart førstevalg. Prema leder Formel 2, og sjefsingeniøren deres (Guillaume Capietto, journ.anm.) er en maskin med måten han jobber med førere og lærer de opp på, oppsummerer Huysman overfor Parc Fermé.

Valgfrihet har vært suksessoppskriften

Det har vært mye champagne-sprut for Dennis Hauger denne sesongen. Og ingenting skulle tilsi at det blir mindre av det med det første. (Foto: Prema)

Ser man likevel på omstendighetene, så er det et etterlatt inntrykk av at Red Bull ikke plasserer sine førere i Prema. Mye kan ligge i tradisjonene ved at Prema, som er et italiensk team i røde farger, har tette bånd til Ferrari sitt juniorprogram og fostret frem flere av deres førere.

Men dette er ikke et tema eller noen nevneverdig utfordring for Dennis. Det ferskeste eksempelet på det motsatte forøvrig er Pierre Gasly, som kjørte for Prema i GP2 i 2016, med full Red Bull-dekorering av bilen. Og for ordens skyld vant Gasly GP2, forløperen til dagens Formel 2.

I tillegg har Lawrence Stroll, faren til Aston Martin-fører Lance Stroll, solgt seg ut av teamet, slik at hans bindinger til eierskapet i Aston Martin heller ikke skal ha noen eventuell påvirkning på valg av Hauger som en Formel 2-fører i Prema. Dog har Haugers bånd til det italienske teamet kommet som følge av valgfriheten de fikk før sesongen som en konsekvens av mindre økonomisk støtte fra energidrikkselskapet.

– Red Bull har forstått at Dennis har et så godt forhold til Prema nå, og etablert seg så godt og sterkt der, at de skjønner selv at han må få la han velge om man skal fortsette. Vi fikk full valgfrihet med Van Amersfoort i 2019 og Prema nå i år, og de to har vært helt fantastiske team med en enestående «racingspirit»; sier Huysman.

Dette er deres «plan B»

Helt siden den første kontrakten med Red Bull ble undertegnet høsten 2017, så har det vært med et naturlig mål om å komme hele veien opp til Formel 1. Nå har Hauger gjennomført to av de fire åpenbare stigene som legger til rette for en F1-karriere, og det naturlige målet er å sikte seg inn mot AlphaTauri bare han beviser det samme i Formel 2 som i Formel 3.

Men - hva om det skulle skjære seg på tampen av målstreken? Manageren legger ikke skjul på at interessen til Dennis i Formel 1-miljøet nå er blitt så stor at han uansett er en ettertraktet person også utenfor Red Bull-systemet.

– Dennis har gjort så populær nå, og det fins ett godt alternativ for oss, sier Huysman, naturlig nok uten at han avslører hva dette alternativet er.

Men han er ikke redd for å understreke at alt ikke hviler på Red Bull for at Dennis kan nå Formel 1.

Harald Huysman har vært manageren til Dennis Hauger i en årrekke, her fra Porschefestivalen på Rudskogen i 2018 hvor Huysman var gjestefører og Hauger mentor for anledningen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Det er noe jeg har vært opptatt av, at man skal være i en sterkere posisjon, og med de resultatene han har, så er man i en sterkere forhandlingsposisjon. La oss si at både Juri Vips og Liam Lawson i Formel 2 rykker opp, og gjør alle setene opptatte i to-tre år til. Selvfølgelig er det mye juss som spiller inn, og det er ikke sånn at man bare hopper av noe. Men altså, vi har en plan B, sier Huysman.

Avhengig av perfekt timing

Sportssjef i Norges Bilsportforbund og V Sport-kommentator Atle Gulbrandsen er en av de som har fulgt Hauger tettest i alle år, og således vært vitne til alle de andre nordmennene før han som er spådd enn vei inn mot Formel 1. Han er ikke overrasket over at Hauger synes å være attraktivt godt utover Red Bulls egen sirkel.

– Jo flere hester han kan spille på, jo bedre er det jo, og jo sterkere vil hans markedsposisjon være. Vi vet jo tradisjonelt at de fleste som får sjansen i Formel 1 kommer inn via et juniorprogram. Skulle Dennis vise seg å være like overlegen i Formel 2 - noe vi jo ikke har noen anelse om - så vil han selvfølgelig være attraktiv for flere enn bare Red Bull, sier Gulbrandsen.

Og med det også understreker han tydelig dette «vinduet» som må være åpent. At det ikke hjelper å ha bøttevis med talent og gode resultater. Timingen må også være perfekt for at det skal være et ledig sete, potensielt fra 2023 eller 2024, og det er eventuelt der denne såkalte «plan B»-en til Huysman spiller inn.

Atle Gulbrandsen, her i intervju med Dennis Hauger i Operaen torsdag. (Foto: Kunal Shah / V Sport)

– Det holder ikke bare å være god nok, man må være på rett sted til rett tid. Det ferskeste eksempelet er jo Nyck de Vries som vant Formel 2 i fjor og ikke fikk noe sete i Formel 1. Det dreier seg om timing og Red Bull har flere gode juniorførere. Men de har også fire førere i Formel 1, hvor et par av dem ikke imponerer like mye, sier Gulbrandsen og sikter til Sergio Perez i hovedteamet og Yuki Tsunoda i «B-laget» AlphaTauri.

– Du sa før sesongen at du ikke skulle omtale Dennis Hauger og Formel 1 i samme setning. Det har kanskje vært uunngåelig i år?

– Det er dessverre det. Intensjonen er jo der på en måte, fortsatt. Men han må få lov til å konsentrere seg om det han skal her og nå, og ikke tenkte på Formel 1. Det blir masse spørsmål om Formel 1 som han må forholde seg til, sier Gulbrandsen.

For ordens skyld; det er tre løpshelger og totalt ni enkeltløp igjen av sesongen. Hauger har en mesterskapsledelse på 63 poeng etter at han har tatt totalt flest seire, pallplasser og naturlig nok desidert mest poeng per løp i år. Dersom han opperettholder en ledelse på 65 poeng etter løpshelgen på Zandvoort i Nederland, så er han allerede internasjonal Formel 3-mester før finalehelgen går av stabelen i Austin i USA i slutten av oktober.

Powered by Labrador CMS