Preget av et press utenom det vanlige – i helgen løsnet det ordentlig Mads

Han kjører fort med bil, men Mads Siljehaug har fått et stort ansvar også utenfor bilen. Og der har ikke alt vært like rosenrødt i år.

Publisert

I utgangspunktet har Lillehammer-gutten Mads Siljehaug det som plommen i egget. Og det har han forsåvidt nå også.

Mads Siljehaug i forkant av helgens GT4-runde på Zandvoort. (Foto: Gruppe C Photography

I utgangspunktet har Lillehammer-gutten Mads Siljehaug det som plommen i egget. Og det har han forsåvidt nå også.

Men han legger ikke skjul på at 2019-sesongen har vært av den krevende sorten. For som ansatt hos Reiter Engineering så skal ikke Siljehaug bare kjøre fort på banen. Han har også et ansvar for at bilen totalt sett skal kjøre inn gode resultater, noe som betyr at han har viktige coach-oppgaver overfor sine teamkompiser.

LES OGSÅ: Aldri før har Mads fått kjøre så mye bil som han får til i år

Todelt sesong

Sesongen har på mange måter vært todelt. I den europeiske GT4-serien, der Marcus Påverud gjør det svært godt i ProAm-klassen, har vært et resultatmessig mareritt for Siljehaug. Sammen med teamkompis Phil Hill har de brutt halvparten av løpene de stilte opp i, og de fullførte aldri innenfor poengplass - annet enn at én pole position fra Siljehaug fra Misano-helgen ga dem ett førerpoeng.

I ADAC GT4-serien, hvor han deler bil med Eike Angermayr, har det gått vesentlig bedre hvor de foreløpig ligger på en andreplass sammenlagt, med seieren fra Zandvoort sist helg som den store oppturen for sesongen. Den tyske serien har på en måte vært «redningen» for at ikke 2019 skal huskes som en totalfiasko for nordmannen.

For den europeiske serien legges det ikke skjul på at det ble vanskelig for Siljehaug og Reiter sammen med Phil Hill som andrefører, der tyskeren måtte pakke bagen etter runden på Misano. Med amerikanske Nicolai Elghanayan som stand-in på Zandvoort-runden i denne serien tidligere år gikk det vesentlig bedre - med en pallplass i første løp før de måtte bryte uten egen skyld i det andre løpet.

LES OGSÅ: Fiaskohelg for Mads: – Den verste løpshelgen jeg har hatt i min karriere

Likevel har Siljehaug selv følt på at de ikke fikk resultater med Hill som co-pilot.

– Det var noe hvert eneste løp, dessverre, og vi hadde en dårlig periode. Men når jeg ser tilbake, så ville jeg selv tatt meg bedre tid til å lære bort så godt jeg kunne. Jeg burde gått mer grundig til verks. Det hjelper ikke at man internt er fornøyd med at je gkjører fort, når det ikke hjelper sponsoren som vil ha resultater, sier Mads Siljehaug åpenhjertig til Parc Fermé.

Stort press fra sjef og sponsor

(Foto: Gruppe C Photography)

Av de som kjenner til Siljehaugs karriere, så har han fått et stempel og rykte på seg for å være «ekstremt rask», og at han kjører fort uansett bil eller omstendighet. Det er også dette Reiter Engineering har sett i ham da de valgte å ansette ham på en fem-årig-kontrakt, med mål om at han innen tre år blir fabrikkfører.

Men farten til Siljehaug syns dårlig på resultatlistene i den europeiske serien når bilen knapt kommer i mål eller tar poeng. Og dette vet han godt selv. Derfor har han følt et press han aldri har følt tidlgiere.

– Spesielt når søsterbilen vår presterer bra, og vi ikke har prestert. Det har vært utrolig frustrerende. I tillegg får man et stort press fra sjefen, som igjen har en stor sponsor som forventer resultater. Og sponsoren har altså ikke fått resultater, sier Siljehaug om den europeiske GT4-serien.

Vokst mye av motgang

Eike Angermayr og Mads Siljehaug etter seieren på Zandvoort søndag. (Foto: Gruppe C Photography)

Selvtilliten har han fått ved å prestere i den tyske serien. I Zandvoort viste han en maktdemonstrasjon uten like og var den klart raskeste føreren ute på banen i begge løp. Han er også tilfreds med det co-pilot Angermayr leverer, selv om han ikke har samme tempo inne som Siljehaug.

Angermayr tok bilen inn til tredjeplass i det første løpet etter at Siljehaug leverte fra seg bilen med 10 sekunders ledelse, mens Siljehaug tok over bilen fra 11. plass og kjørte seg opp til seier i det andre løpet. Det er slike løp som gir ham trygghet og selvtillit på at han ikke har mistet noe bak rattet, selv om resultatene har vært nokså mangelfulle totalt sett denne sesongen.

– Siste løpet på Misano i den europeiske serien, og nå på Zandvoort i den tyske, det har føltes j**** godt. Når jeg kjenner at det går fort og føler at bilen er bra, da føler jeg meg helt knall. Men jeg har lært mye. Jeg føler jeg vokser mye av motgangen, sier Siljehaug.

Trives «ekstremt godt»

Mads Siljehaug. (Foto: Gruppe C Photography)

Hans mentale styrke settes også på prøve når det er så mye utenfor egen kjøring han på tenke på og ha ansvar over. Spesielt dette han selv nevner med å coache andre, bidra til at bilen fungerer så optimalt som mulig og legge alt til rette for at bilen er i posisjon til å sanke topplasseringer.

– Jeg har jo vært vant til å være i min egen boble. Til å begynne med i år var jeg i stedet litt overalt i det mentale. Jeg prøvde å være sterk og gjøre jobben min, men det dukket opp ting jeg ikke var forberedt på. Jeg følte plutselig at jeg skulle gjøre ting jeg ikke hadde forutsett, og da hadde jeg ikke trent meg opp til å tenke andre løsninger. Nå har det løsnet, jeg er mer avslappet når jeg kjører, for motgangen har gitt meg et videre perspektiv på det mentale settet, forklarer 23-åringen.

Han trives godt på arbeidsplassen i Tyskland. Det går i bil og bilsport hele dagen, enten det er kjøring eller kontorjobb. Variasjonen på arbeidsplassen er noe han trives med, enten det er snakk om dataanalyse, oppsettsanalyse eller enkel og grei bilkjøring.

– Jeg har kommet meg veldig godt til rette og trives med å være blant teamet hele tiden. Jeg trodde kanskje at det skulle kræsje litt med måten jeg liker å jobbe alene mentalt på, men jeg er her konstant hele tiden og trives ekstremt godt. Da jeg hadde en to-ukers ferie nå i sommer, så følte jeg plutselig at det var feil ikke å være på jobb, sier lillehammergutten.

Powered by Labrador CMS