Oslo kommune sier nei til å være vertsby for et norsk Formel E-løp

Norge skal ha vært en potensiell kandidat til stort billøp i Oslo sentrum, men hovedstadskommunen ønsker ikke selv å være med på dette.

Publisert

Bilorganisasjonen Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) har lenge vært en av pådriverne for å se på mulighetene til å arrangere Formel E i Norge.

Formel E kjøres mer eller mindre utelukkende i byomgivelser, men nå er det klart at Oslo ikke ønsker å være vertskap for denne serien. (Foto: Jérôme Cambier/Michelin)

Bilorganisasjonen Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) har lenge vært en av pådriverne for å se på mulighetene til å arrangere Formel E i Norge.

Generelt er det manko på internasjonal formelbil-historie på norsk jord, både med mangelen på norske Formel 1-førere og VM-løp i Formel 1, men i flere år har tanken vært luftet om å få Formel E sirkuset til Oslo sentrum, da denne bilsportgrenen mer eller mindre utelukkende arrangeres på gatebaner i urbane strøk.

Nå har i midlertid KNA fått nei fra kanskje en av de viktigste aktørene og samarbeidspartnerne som hadde vært nødvendig for å få et Formel E-løp til Norge, nemlig Oslo kommune.

For dyrt og praktisk krevende

– Det er ikke aktuelt for Oslo kommune å være vertskapsby, heter det i en uttalelse adressert KNA fra byrådsavdelingen for kultur, idrett og frivillighet i Oslo kommune.

LES OGSÅ: Tror Formel E blir eneste levedyktige motorsport i framtiden

De understreker dog at de likte ideen, men at de av økonomiske og praktiske årsaker ikke ønsker å gå videre på et reelt prosjekt om å få Formel E til hovedstaden.

– Oslo kommune er positiv til arrangementer som bidrar til økt byliv og som har fokus på elektriske kjøretøyer som er i tråd med Oslo kommunes klima- og miljøstrategi. Et eventuelt Formel E Championship Race i Oslo vil imidlertid kreve store ressurser både i forhold til opparbeiding og tilrettelegging av infrastruktur, i tillegg til betydelige økonomiske ressurser relatert til vertskapsrollen, heter det videre fra kommunen.

Kostnadene for å arrangere et Formel E-løp i en by varierer fra sted til sted ettersom hvordan både infrastrukturen påvirkes, og hvordan endringer og modifikasjoner på baneområdene tas ut ifra banelayouten.

Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker. (Foto: KNA)

Som et ferskt og åpent eksempel så kostet det kanadiske Formel E-løpet 24 millioner dollar, ifølge CBC Canada, hvilket tilsvarer mer enn 185 millioner norske kroner.

Forstår kommunen

En av hovedgrunnene for å arbeide med å skaffe Formel E til Norge handler om elbilenes store status i Norge og Oslo sett opp mot større byer og nasjoner. I så måte kune Norge og Oslo vært den optimale representant for å arrangere et fossilfritt billøp i sentrum av det som omtales som elbil-hovedstaden.

LES OGSÅ: Nå er det klart – elbilene blir hovedklassen i VM om to år

KNA synes det er synd at Oslo kommune ikke ønsker å arbeide videre med muligheten om å få et slikt løp til Norge, samtidig som de kjøper kommunens argumentasjon.

– Jeg er ikke kritisk til at de lander på at det er for ressurskrevende å være vertskapsby. Det er forståelig, selv om vi i KNA selvsagt gjerne skulle sett at det kunne blitt arrangert et løp i Formel E i Oslo, sier KNAs generalsekretær Børre Skiaker i en pressemelding.

LES OGSÅ: Timmy (25) ordknapp om fabrikkontrakt med Peugeot i Rallycross-VM

Positivitet i flere år

Selv om elbilene møtes med blandede reaksjoner og følelser i motorsportsfæren, har det lenge vært en positivitet å se på muligheten for å få til et norsk løp. Ikke overraskende var også Norsk elbilforening på banen sammen med KNA allerede for flere år tilbake for å se på mulighetene.

– Et slikt løp vil demonstrere at motorsport ikke lenger må bety store mengder støy og eksos. I et bymiljø er det svært relevant som eksempel for folk som ennå ikke kjenner til elbil, uttalte generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, til elbil.no i 2015.

Formel E-organisasjonen skal ha jobbet med å se mot Skandinavia for å få et løp på disse trakter. Norge skal ha vært svært interessante for Formel E-eierne, og KNAs generalsekretær mener også dette er det beste alternativet dersom valget skulle stått mellom Norge, Sverige og Danmark om hvilket land som blir tildelt et løp.

– Jeg er tvilende til at det er mulig å arrangere et løp i andre byer enn Oslo, i alle fall forsto jeg det slik på Formel E-arrangøren at det var Oslo, København eller Stockholm som var alternativene i Skandinavia, sier Skiaker.

Powered by Labrador CMS