Ny hodebry i internasjonal racing etter Porsche-exit fra LMP1

DEL
Porsche feirer seieren under årets Le Mans-utgave. Nå er denne æraen over. (Foto: Red Bull Content Pool)

Det tradisjonsrike bilmerket gjør som Audi og Mercedes og stikker til Formel E.

Tidligere denne uken smalt bomben om at Mercedes trekker seg fra DTM for å satse på elektrisk racing, og i fjor annonserte Audi at de trekker seg fra VM i langdistanseracing (WEC), og deriblant 24-timeren på Le Mans, til fordel for Formel E (FE).

Nå er det også klart at Audis søstermerke Porsche følger i samme retning. Merket som kanskje aller mest assosieres med langløp og 24-timeren på Le Mans forsvinner fra serien til fordel for den største hel-elektriske internasjonale serien.

LES OGSÅ: – Med Mercedes ute kan dette bety døden for DTM

Olsen ser mulighetene

De første tankene går kanskje da til Porsche-junior Dennis Olsen, som har hatt et uttalt mål om å konkurrere for Porsche i LMP1-klassen i WEC, samt 24-timeren på Le Mans.

– At de stenger prosjektet er selvfølgelig litt kjipt. Samtidig starter de jo et helt nytt prosjekt, sier Dennis Olsen.

- ANNONSE -

Dennis Olsen, her fra PCCD i Hockenheim i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Er Formel E nå ett av dine større mål?

– Det har jeg aldri tenkt på før, men det kan jo hende at den serien blir veldig bra.

– Hva med Le Mans-drømmen, er den nå borte?

– Nei, det er den ikke. GT-klassen blir bare større og større og det syns jeg er kult, sier Olsen på telefon på vei til Porsche Supercup-helgen i Ungarn.

– Formel E eneste løsning

For Porsche som fabrikk så kan det nærmest virke som dette var en tvungent løsning med tanke på videre utvikling fra samlebåndet deres. Porsche trenger en motorsportarena hvor utviklingen kan ha en videre fordel for gatebilproduksjonen, og da ser Porsche på FE som eneste løsning.

– Å komme inn i FE og oppnå suksess her er den eneste logiske løsningen med tanke på vårt Mission E-bilprogram. For oss er FE det perfekte konkurransemiljøet for videre utvikling av kjøretøy av høyt kaliber i samme arena som miljøvennlighet, effektivitet og bærekraft, sier Michael Steiner, research- og utviklingssjef hos Porsche Motorsport, til Autosport.

LES OGSÅ: Nå skal også elbilene innta baneracing for fullt

Legg inn en kommentar