Nürburgring - uflaksens høyborg for «Sim-Sindre»

Hans aller første fulle sesong med bil har gått alt annet enn etter planen. Men ingenting har vært Sindre Setsaas sin feil.

Publisert

6-timersløpet på Nürburgring, som Parc Fermé var til stede på sist helg, huset flere nordmenn, og en av dem skulle være Sindre Setsaas. Men han kom aldri til start.

Sindre Setsaas. (Foto: Simen Næss Hagen)

6-timersløpet på Nürburgring, som Parc Fermé var til stede på sist helg, huset flere nordmenn, og en av dem skulle være Sindre Setsaas. Men han kom aldri til start.

Ved å kjøre V4-klassen, som kjøres med en standard BMW 325i, skulle Setsaas virkelig få sanket mil og runder i år. Slik er det ikke blitt, og sekstimeren sist helg ble symbolet på en meget uheldig sesong.

Lagkameraten krasjet

Lagkameraten til Setsaas krasjet etter bremseproblemer på kvalifiseringen, og bilen ble såpass ødelagt at helgen var ødelagt før løpet startet.

– Da ender helgen på tribunen, og det er kjipt. Det var også tiltenkt at jeg skulle kjøre nærmest halve løpet (omlag tre timer, journ.anm), så det gjorde ikke saken noe bedre, sier en skuffet Setsaas til Parc Fermé.

Inge Hansesætre rakk å kjøre trening og én kvalifiseringsrunde, men fikk ikke kjørt i løpet da lagkameraten krasjet på første runde. (Foto: Simen Næss Hagen)

Risikoen er alltid tilstede når man deler bil med andre. BMW-føreren finner likevel trøst i at det kanskje kan bli en heftigere bil å kjøre i neste runde, enkelt og greit fordi teamet - Sorg Rennsport - har flere biler med store skader som må fikses til neste helg igjen.

Kan få Porsche-mulighet

– Om ikke bilen blir i orden, så blir jeg satt i enten en BMW 235i eller en Porsche Cayman. Jeg hadde en god samtale med teamet etter løpet om hvordan vi skal forberede oss videre, sier trønderen.

Han understreker at det stort sett har vært nedturer denne sesongen, også i løp de har fullført. Han har stått på startlista i samtlige VLN-løp i år, og oppsummerer sesongen slik.

– I første løp lå vi stort sett hele løpet på pallen men tapte over minuttet på et hjul som ikke ville av på siste pitstop, så vi datt ned til femtelass hvor vi endte i mål. Andre løpet endte med brutt fra ledelse etter seks runder med blåst motor. Tredje runde ble også brutt med drivakselbrudd mens jeg kjørte andre stint, med ledelse på over 20 sekunder. I det fjerde løpet kom vi i mål på andreplass, men ledet store deler av løpet men vi mistet seieren delvis av at motoren gikk inn i «safe mode» som følge av høy oljetemperatur, sier Setsaas.

Flere led samme skjebne

Trønderen vant blant annet det prestisjefylte SimRacing Grand Prix tidligere i vinter med en rekke profilerte bilsportutøvere i tillegg til flere av de aller beste simracerne i Norge. I år har han fått satt bilkjøringen ut i den virkelige verden, selv om det har startet tungt.

Dog var han ikke alene om å få helgen ødelagt utenfor egen kontroll. Inge Hansesætre, som kjører BMW 235i i CUP5-klassen, fikk heller ikke en meter under løpet. Lagkameraten krasjet allerede på den første runden, mens Hansesætre var tiltenkt stintene senere.

– Dette var løpet jeg har gledet meg mest til denne sesongen og med to førere på en bil skulle det egentlig ha blitt mye kjøretid. Jeg har brukt mye tid på å være i toppform til det løpet, så å stå i pitboksen og høre at sjefen sier det er sluttkjørt etter noen minutter ut i et sekstimers løp er ganske kjedelig. Man blir litt tom liksom, sier Hansesætre til Parc Fermé.

I et team vinner man og taper man sammen, så han bærer ikke nag til teamkameraten sin for at det ikke ble løp, selv om det var en ren førerfeil som kostet dem løpet etter et kun et par minutters kjøring på Nordsløyfa.

– Jeg syns synd på lagkompisen min som krasjet. Han har kjørt knallbra tidligere i år, så det var ulikt han å gjøre en sånn feil, konkluderer østfoldingen.

Tok med sponsorene rundt

Dagen ble i stedet benyttet med to personer fra en av sine sponsorer som han hadde invitert med ned til å se på løpet fra utsiden. En fattig trøst da det ikke ble kjøring, slik at han kunne bruke dagen sammen med dem i stedet.

– Vi tok leiebilen og kjørte til et par steder langs banen og fikk se løpet fra utsiden. Det er en opplevelse som man gjerne ikke får som fører, så det var kult å se hvor fort det egentlig går rundt banen der. I tillegg var det jo strålende vær, så av dagene man skal bryte et løp før det har startet, så tror jeg at jeg traff ganske greit, forteller Hansesætre.

Også Christian Krognes led samme skjebne. Den profilerte BMW-føreren satt i bilen da det begynte å brenne på treningen dagen før. Skadene ble så store at de ikke fikk startet løpet, slik at han ble plassert på sidelinja. Han løste dagen på samme måte som Hansesætre.

– Men jeg har hatt med meg en gjeng sponsorer, så jeg har brukt dagen på å være guide, sier en alltid like blid Krognes, samtidig som han benyttet muligheten til å følge innspurten og juble over TCR-seieren til sine gamle lagkamerater i Møller Bil Motorsport.

Powered by Labrador CMS