Norske Thomas i sentrum av massekrasj: – Jeg har vel knekt alt som er av ribbein
Han har ledet den danske DS3-cupen suverent, men i helgen spilte Thomas Faraas i en av hovedrollene som nå går sin seiersgang på nett.
Videoen fra Jyllandsringen i Danmark, som viser en orgie av Citroën DS3-biler seilende ut av banen og i hverandre, har spredt seg som ild i tørt gress på nett og i sosiale medier. Totalt sjanseløse ble utøverne i den danske DS3-cupen offer for et intenst, og ikke minst lokalt, regnvær som gjorde samtlige førere til passasjerer der de dro av på det raskeste partiet på banen.
Det var de 12 første bilene som ble innblandet i massekrasjen. Helt i tet kjempet den norske racingprofilen, for ikke å si snart veteranen, Thomas Faraas, som har dominert serien denne sesongen. Han ble dratt med i dragsuget da himmelen åpnet seg på langsiden og inn i første sving på banen.
– Jeg ligger nå her da. Formen er ikke spesielt god. Jeg har vel knekt alt som er av ribbein, sier en ellers relativt blid og fattet Thomas Faraas til Parc Fermé.
150 kilometer i timen
I 150 kilometer i timen sa det bråstopp, og det var dette som «tok knekken» bokstavelig talt på ribbeina til 40-åringen fra Nittedal. Dog viser videoen tilsynelatende mer alvorlig dramatikk da han og de andre førerne i front blir truffet av en rekke andre biler.
Vi ber imidlertid Thomas om å forklare hele hendelsesforløpet i forkant av smellen som ble godt dokumentert på videoopptaket.
– Da vi startet løpet, så var det tørt og fint vær og alt stemte. Etter to runder begynner det å dryppe litt, men det er forsåvidt greit. Så kom det litt til, men ingen sikkerhetsbil ble tatt ut. Så, plutselig, har himmelen åpnet seg på langsiden og bortover - altså veldig lokalt på banen. Så vi ser nedover at det står fem centimeter vann på banen. Men da var det for seint. Jeg prøvde å slippe gassen og få kontroll på hjulene, men da bare akselererte det ut av banen, forklarer Faraas.
Fryktet indre blødninger
Bråstoppen var som sagt i nærmere 150 kilometer i timen. Videre tippet bilen over på fronten og taket og landet opp ned. Faraas var derfor usikker på hvordan han lå til i sandfella. Men én ting var han sikker på.
– Jeg skjønte såpass tidlig at her kom vi til å bli truffet av flere, så jeg trakk til meg det jeg hadde av kroppsdeler. Jeg løsnet ikke beltene, men prøvde å åpne døra for å se om jeg kunne komme meg ut. Og da smalt det. Det var ingenting som hjalp. Selv noen av de som fikk rødflagg seilte av banen, sier Faraas, og legger ikke skjul på at dette er den verste krasjen han har vært borti i sin 25 år lange karriere.
– Jeg har hatt et par kraftige smeller, men ingent som dette. Man skjønner såpass tidlig hva som kommer til å skje. Man hadde fem-seks-syv sekunder før det smeller hvor man rekker å tenke litt, sier 40-åringen.
Han var den eneste av sjåførene som ble sendt til sykehus. Noen av de andre hadde også litt smerter i kroppen, men ikke mer enn at de ble klarert av helsepersonellet på stedet. For Faraas virket det litt verre umiddelbart.
– Det første jeg merket da jeg kom ut av bilen, var at jeg hadde sterke smerter i brystet. I tillegg hadde jeg klart å bite meg i tunga, så det blødde selvfølgelig ut fra munnen. I såpass høy fart kunne man mistenke at jeg kunne ha indre blødninger, så derfor ble jeg tatt med en skjekk på sjukehuset og klarert etterpå. Det er jo beltene som tar tak og redder meg, men samtidig kjenner man det på kroppen, forteller Faraas.
Håper på TCR neste sesong
Han leder fortsatt mesterskapet etter å ha vunnet fem av åtte løp før helgens dramatiske hendelse. 33 poeng har han ned til Kenn Bach før to runder gjenstår. Bilen hans er skrot, og han må derfor få lånt seg en bil dersom han skal få kjørt.
– Jeg har allerede ringt rundt og sjekket litt. Så jeg håper å få kjørt. Det er ikke mange poengene jeg trenger for å sikre mesterskapet, men dette var de to første løpene jeg har brutt i år. Jeg har ikke råd til to til om jeg vil vinne sammenlagt, sier han.
Og Faraas lar seg ikke skremme av en såpass brutal krasj. Han har allerede begynt å tenke på neste år. Og gjerne et hakk opp klassemessig.
– Det er noen alternativer å jobbe med, og det ene er å få kjørt TCR i den skandinaviske serien (tidligere STCC, journ.anm.). Det har vært en mellomfase i år, men det kommer til å vokse neste år, så det blir bra, sier han.
Faraas er forøvrig ikke eneste nordmann med i DS3-cupen. Før finalerunden ligger Knut Eirik Knudsen på en syvendeplass sammenlagt, mens Kristian Sætheren er på en 9. plass og Jostein Kongsgård på en 12. plass.