Norske Mads er en av KTMs aller viktigste GT4-brikker

Mer enn 1500 kilometer med full gass er tilbakelagt den siste uka for Mads Siljehaug.

Publisert

Selv om løpsprogrammet hans enda ikke er offentliggjort for 2020, så skal det ikke stå på kjøring for Lillehammer-gutten Mads Siljehaug. Gjennom sin kontrakt med Reiter Engineering er han en av relativt få nordmenn som faktisk hever en årslønn for å kjøre fort med bil.

Mads Siljehaug, her fra høstsamlingen til Team Norway i 2017. (Foto: Simen Næss Hagen)

Selv om løpsprogrammet hans enda ikke er offentliggjort for 2020, så skal det ikke stå på kjøring for Lillehammer-gutten Mads Siljehaug. Gjennom sin kontrakt med Reiter Engineering er han en av relativt få nordmenn som faktisk hever en årslønn for å kjøre fort med bil.

Bosatt i Tyskland, men den siste uka har han kjørt, testet og utviklet på tre ulike baner i Spania. Både for å utvikle bil og coache sjåfører. En bonus blir altså verdifull kjøretrening med mengdetreninger mange bilsportutøvere kan sikle etter.

– Bilen er blitt som en hanske å ta på for meg, sier Mads Siljehaug til Parc Fermé.

Flere spennende baner

Samtalen foregår på telefon fra Spania. Han ligger på stranda med 23 varmegrader i lufta. Han slapper av etter en intens uke med masse kjøring. Siste økta ble gjort på Ascari-banen, et privat og lukket baneanlegg som likevel er kjent som en svært spektakulær bane for dem som har kjørt banen på spill og simulator.

De siste to dagene har Siljehaug fått 800 kilometer på denne banen. En bane på 5,4 kilometer det ellers ikke kjøres store løp og mesterskap på.

– Ja, du kjenner at du blir sliten i hodet og henda. Men denne banen er helt jævlig rå. Kanskje den råeste banen jeg har fått kjøre på. Det har både vært utvikling av bil, men også kunder å ta vare på. Før det var vi i Portimao med 400 kilometer med kjøring og coaching, også ble det rundt 400 kilometer på Adria, sier Siljehaug videre.

KTM har delegert utviklingen av deres KTM X-Box GT4 til Reiter Engineering. Siljehaug har opplevd suksess med denne bilen over flere sesonger og er nå blitt en av de viktigste brikkene til utviklingen av denne bilen. Nå er det kommet en Evo-utgave, mye etter Siljehaugs preferanser og tilbakemeldinger.

Grunnbase på 500 hestekrefter

– Når man kjenner bilen så godt, så blir det lett å finne feilene og finne ut av det som er riktig. Det er positivt for både ingeniører og kunder at du har så kunnskap om bilen. Det du sier blir ikke synsing eller feil. Det stemmer liksom, fordi man kjenner bilen så godt, sier han.

I tillegg utvikles det nå en GTX-versjon som etterhvert skal klasses inn i en av de store GT-klassene. Det står mellom GT2, GT3 og GTE - sistnevnte kjent fra Le Mans-løpet.

– Vi får se hva det ender med. Det handler litt om aero og slikt, men vi har en grunnbase på 500 hestekrefter i motoren originalt uten å gjøre noe. Så den er veldig åpen for alt mulig. Det handler nå om å få solgt 300 gateversjoner av den, for så å få homologert den inn. Enn så lenge kan den kjøres i SPX-klassen i Creventic-serien som har et ganske fritt reglement i den klassen, sier Siljehaug.

Powered by Labrador CMS