Norsk Radical-fører med smak av midtøsten og andreplass i Abu Dhabi
Jørn Martin Aalerud fikk denne helgen en opplevelse han sent vil glemme.
Etter å ha kjørt fra seg i skandinavisk Radical-serie i nyere tid, fikk Jørn Martin Aalerud fra Ski nye og spennende utfordringer denne helgen. For der fikk han kjenne på et nytt team, og for ikke å si en ny bane, da han debuterte i Gulf Radical Cup, og attpåtil på den velkjente Formel 1-banen ved Yas Marina utenfor Abu Dhabi i De forente arabiske emirater.
Og 27-åringen leverte varene sine og kunne juble over andreplass på helt ukjente trakter. I Gulf Radical Cup deler de bil, og Aalerud delte bil med finske Jani Hjerppe. I mål var de ikke mange tidelene bak deres første seier sammen.
– Det var veldig spesielt å få kjøre på Yas Marina. Anlegget er helt vanvittig strøkent og forseggjort, sier en Aalerud i ekstase overfor Parc Fermé.
To pallplasser
Og selv de relativt små og komptakte Radical-bilene bet virkelig i fra seg på mange måter enn hva Aalerud er vant til fra nordiske forhold.
– Der nede er det ikke akkurat noe støykrav, for å si det sånn- Bilene hadde omtrent ikke lyddemper, kun en liten tass helt ytterst på eksosanlegget, så det smalt nærmest i pitmuren og brystkassa da bilene passerte på banen, humrer Aalerud.
Totalt to løp over 45 minutter ble kjørt denne helgen. Hans nye team, Dream Racing, tapetserte pallen med tre biler i det andre løpet, og selv var Aalerud og Hjerppe de eneste som kom på pallen i begge løpene, noe nordmannen er svært stolt over.
Selv om nivået kan sammenliknes med det skandinaviske, var det likevel nye forhold og nye inntrykk å fordøye for Ski-gutten.
– Men det er kanskje enda flere raske førere. Det kommer jo førere fra hele verden, sier Aalerud og viser til konkurrenter fra land som Australia, Sør-Afrika, Storbritannia, Russland, Dubai og Finland for å nevne noen.
Ny opplevelse
Her i Norden har han også vært vant til å skru og drifte bilen mer på egenhånd. Å representere Dream Racing innebar kort og godt å møte opp og kjøre. Apparatet rundt var en ny opplevelse.
– Det å få være en del av et større team og bare komme med hjelmen i hånda, og ikke ta i en skrue selv, det var en helt ny og befriende følelse. Samtidig føler man selvfølgelig et ekstra ansvar overfor teamet og føreren du deler bil med, sier han.