Norsk Nürburgring-profil får fabrikksjanse hos Toyota på 24-timeren

Teamet har målsetning om pallplass, mens Oskar Sandberg vil klinke til med seier på første forsøk.

Publisert

Det tradisjonsrike 24-timersløpet på Nürburgring blir sett på som det nest største 24-timersløpet i verden etter klassikeren på Le Mans, og flere bilfabrikanter bruker millioner av kroner på å forberede seg til løpet over den 25 kilometer lange banen vest i Tyskland.

Oskar Sandberg, her fra 6-timersløpet i 2017. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det tradisjonsrike 24-timersløpet på Nürburgring blir sett på som det nest største 24-timersløpet i verden etter klassikeren på Le Mans, og flere bilfabrikanter bruker millioner av kroner på å forberede seg til løpet over den 25 kilometer lange banen vest i Tyskland.

Flere nordmenn har også tradisjoner for å kjøre dette løpet, og én av dem er Oskar Sandberg, som vi tidligere i år kunne fortelle har fått en god kontrakt for Teichmann Racing i en Porsche Cayman GT4 i den tyske langdistanseserien VLN.

24-timeren inngår ikke i dette mesterskapet, og nylig fikk Sandberg et tilbud han ikke kunne si nei til. Toyota Motorsport GmbH, som står bak fabrikkteamene til Toyota innenfor flere satsinger, ville ha med 26-åringen til å representere deres TMG United-team i en Toyota GT86.

I internasjonal bilsport er Toyota mest kjent for å drifte store fabrikkteam innenfor VM i langdistanseracing, og VM i rally. I tillegg har de egne mindre team som TMG United som driftes og finansieres av Toyota-fabrikken.

Håper på videre samarbeid

– Toyota har både GT4 og GT3 på programmet for fremtiden, og denne avtalen jeg har fått med dem kan være veldig viktig. Jeg har snakket mye med dem nå og jeg håper dette kan være starten på et samarbeid, sier Sandberg til Parc Fermé, som naturlig nok er i ekstase over å kunne kalle seg fabrikkfører til 24-timeren på «Ringen».

Han har de siste årene etablert seg et stort nettverk rundt det som kalles motorsportens mekka, og har de siste årene konkurrert uten å tenke på penger, og han lever også ved siden av kjøringen som coach på heltid.

Jörg Mertin, teamsjef for TMG United, forklarer bakgrunnen om hvorfor de henvendte seg til Sandberg slik.

– Oskar er kjent som en rask og trygg sjåfør. Han var et veldig godt alternativ for oss da han i tillegg er en god coach og den eneste av førerne våre med erfaring fra 24-timeren. Vi kom i kontakt med ham gjennom Adrian Brusius som kjører for oss da disse to også er gode venner, sier Mertin til Parc Fermé.

Selv om Sandberg har fått en optimisme for framtiden ved å få en slik fot innenfor Toyota, så er Mertin tydelig på at det meste av budsjettet deres brukes nå opp på nettopp 24-timeren, og at det enn så lenge er kun dette løpet de signerer Sandberg for.

Uansett ser nesbuen fram til det som er årets store høydepunkt for dem som kjører billøp på Nürburgring. Og det har heller ikke bydd på noen konflikt med Teichmann-teamet som han allerede er under kontrakt med for VLN.

Dette er bilen som Oskar Sandberg skal kjøre, en Toyota GT86 i SP3-klassen. (Foto: Toyota Motorsport GmbH)

Får betalt

– Det var ikke 100 prosent avgjort at jeg skulle kjøre med Teichmann på 24-timeren i år. Vi var i gode kontraktforhandliger med dem, men de er også åpne og profesjonelle på det meste, så det gikk fint, sier Sandberg som også bekrefter at han får betalt av Toyota for å kjøre for dem.

Selv om TMG United kan kalles et fabrikkteam, så er det et godt stykke unna det som er fabrikkteamene i WEC og WRC som kjøres innunder navnet Toyota Gazoo Racing. Mertin forklarer TMG United-konseptet slik:

– Vi er et team bestående av ansatte hos Toyota Motorsport som ordner bilene og organiserer løpene på frivillig hobbybasis. Det er Toyota selv som står for bilene og budsjettet, mens vi tar de resterende avgjørelsene. Vi stiller opp ellers i VLN for å gi unge førere muligheten til å kjøre en av våre GT86-biler over to sesonger, sier Mertin, som ved siden av å drifte teamet har et overordnet ingeniøransvar på motorene som leveres til WRC-bilene til Toyota.

Teamet skal delta i SP3-klassen, som består av biler med to-liters motorer uten turbo. Sandberg har klare målsetninger for løpet selv om han ikke kjenner teamet altfor godt.

– Denne helgen er målet for teamet og komme på pallen. Men jeg vil gå for å vinne, smiler Sandberg.

Powered by Labrador CMS