Norsk gull i Formel STCC da regnet høljet ned over Rudskogen

Emil Heyerdahl kan senke skuldrene mens teamkompis Edward Sander Woldseth gjerne vil avslutte sesongen med en dobbeltseier.

Publisert

– Jeg må nok ha litt hjelp i tillegg til at jeg må vinne begge løpene, sier Edward Sander Woldseth til Parc Fermé, som med en heroisk forbikjøring i første race fikk en egen hederspris manøveren.

(Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg må nok ha litt hjelp i tillegg til at jeg må vinne begge løpene, sier Edward Sander Woldseth til Parc Fermé, som med en heroisk forbikjøring i første race fikk en egen hederspris manøveren.

Den skal vi komme tilbake til. I mellomtiden har han og lagkamerat Emil Heyerdahl akkurat fullført andre race på hjemmebane på Rudskogen i forbindelse med Porschefestivalen som stod for STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT og Racing-NM i tillegg til Formel STCC.

Seier bak sikkerhetsbilen

Men i det sistnevnte mesterskapet er gullet allerede sikret.

Heyerdahl har vært i en klasse for seg i hele år og kan gå inn i sesongfinalen på Mantorp med gullet i lomma. Selv om gullet kom svært brått på ham denne søndagen.

For ettersom det bøttet ned med regn over Rudskogen så ble det siste løpet kun kjørt bak sikkerhetsbilen, før de til slutt fant ut at det ikke var noe vits i å gjennomføre løpet av sikkerhetsmessige hensyn. Da står plasseringene seg fra startgriden ettersom det naturlig nok ikke er lov å kjøre forbi bak sikkerhetsbilen.

– Jeg hadde ikke regnet på det så jeg visste ikke at gullet ble sikret med den plasseringen. Så jeg ble litt overraska over det da jeg kom inn til piten igjen. Litt spesielt var det jo, men seier er seier, sier Heyerdahl, som dermed har vunnet syv av ti løp så langt i år.

Tankene begynner å svirre om neste steg, selvfølgelig. Han har bevist sitt i Formel STCC og innrømmer at han gjerne vil kjøre en «ordentlig» bil med tak på.

Her får Emil Heyerdahl vite at Formel STCC-gullet er hans. (Foto: Simen Næss Hagen)

– GT-racing er drømmen, men med alderen min så er det ikke så mye jeg har lov til. Også blir det et større budsjett, så jeg må jobbe for å få inn nok sponsorer i tillegg til at Bilsporttalentet blir viktig. Det er ikke bare pengene det er snakk om, men også all PRen rundt om man skulle vinne, sier 16-åringen.

Formel STCC ett år til

Teamkompis Woldseth er også kandidat til Bilsporttalentet, som avvikles på Vålerbanen om en drøy uke. Selv om han har mer enn nok om å kjempe om medalje i Formel STCC i finaleløpet på Mantorp dager etter talentkonkurransen, så er han fast bestemt på å fortsette her en sesong til.

– Det har jo vært mye uhell i år, men sånn er det når du kjører her første året. Slik pengene strekker til så tenker jeg å fortsette her, og sponsorbasen begynner å se veldig bra ut. Jeg får mye god hjelp, sier han.

Emil Heyerdahl og Edward Sander Woldseth. (Foto: Johan Marius Svingen)

Som nevnt, Woldseth fikk altså en egen utmerkelse for forbikjøringen i første sving. På yttersiden bremset han mye senere enn alle andre, og fikk dermed lengre bremsestrekning samtidig som han da fikk innersving i den neste svingen.

– Dette har jeg forsket mye på fra Formula Basic, og jeg studerte de andre til at det akkurat skulle gå. Bilen min hadde dødd ut i starten så jeg tapte flere plasseringer, og hvis jeg skulle ta igjen Emil så måtte jeg bare komme meg opp i feltet så fort som mulig, sier han.

Teamets tredje nordmann, Lars Solheim, endte med to syvendeplasser på Rudskogen.

Powered by Labrador CMS