Nå starter de offisielle F3-testene i Bahrain - dette er Haugers tanker

For første gang i år skal de 30 utvalgte Formel 3-førerne måle krefter mot hverandre. Én av dem er naturlig nok norske Dennis Hauger.

Publisert

Han har altså signert med Hitech-teamet, som har for vane å signere flere Red Bull-juniorer. Hitech regnes også for å være ett av toppteamene.

Dennis Hauger. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han har altså signert med Hitech-teamet, som har for vane å signere flere Red Bull-juniorer. Hitech regnes også for å være ett av toppteamene.

De siste månedene har Hauger fått testet en rekke ganger før kontrakten formelt var i orden. Både med GP3-bilen fra 2018 og med Dallara-doningen de bruker i den relativt nyetablerte internasjonale formelbilserien.

Han møter mange spennende navn i år. På teamet har han Red Bull-lagkompis Liam Lawson og Renault-junior Max Fewtrell med seg. For ART-teamet har erkerivalen fra den tyske F4-serien, Theo Pourchaire, signert - og Red Bull-lagkompis Jack Doohan skal kjøre for HWA-teamet.

Mye høyere fart

Hauger legger ikke skjul på at det er nye kjøreegenskaper å venne seg til på den nye Formel 3-bilen etter at han har kjørt Formel 4 de siste to sesongene.

– Jeg må lære så mye som mulig på den korte tiden før sesongstart. Må jobbe litt der det går fort, hvor jeg må ha tryggheten til å stole på downforcen. Men det kommer med mer «mileage», sier Hauger til Parc Fermé, og konstaterer at enkelttider er ikke noe han skal bry seg om under denne testen.

– Jeg skal jobbe med meg selv og teste diverse ting gjennom testen, så jeg tenker ikke altfor mye på resultatet nå. Det er mye annet som er mer viktig før sesongstart, konstaterer han.

Spent på ny bane

Testen foregår på samme bane som sesongstarten, nemlig Bahrain International Circuit. Formel 3-sirkuset åpner med den andre Grand Prix-helgen i Formel 1-sammenheng og dette er den eneste runden utenfor Europa som Formel 3-mesterskapet skal kjøre på.

Uansett blir det en ny bane for Hauger å bryne seg på.

– Det er en kul bane, og spesielt under løp er den veldig teknisk. Jeg har vært god til å da vare på dekk og kjørt fort i løpssammenhenger, så skal jeg få tryggheten på raske partier så er dette en god bane å få det inn på, sier 16-åringen.

Powered by Labrador CMS