Anerkjent internasjonal racingklasse skal innføres for fullt i Norden

Egen GT4-serie sentrert rundt Sverige og Norge på trappene. Det ønsker norske racingprofiler hjertelig velkommen.

Publisert

Fredag presenterte de svenske motorsportveteranene Mattias Ekström og Edward Sandström planene for det som skal bli et nordisk GT4-mesterskap.

Porsche Cayman GT4, her fra media- og sponsorkjøring på Rudskogen med Dennis Olsen tidligere i høst. (Foto: Simen Næss Hagen)

Fredag presenterte de svenske motorsportveteranene Mattias Ekström og Edward Sandström planene for det som skal bli et nordisk GT4-mesterskap.

På talelista stod også prominente gjester fra flere fabrikanter og team, og alle ønsker denne serien velkommen til Norden. GT4 er en internasjonalt etablert bilklasse, noe mer motorsvak og mindre aero-preget enn beslektede GT3, og biler som Porsche Cayman, KTM X-BOW, BMW M4 og Ginetta G50 og G55 er eksempler på etablerte biler i denne klassen. I tillegg har Audi nylig homologert R8 for GT4-klassen, og McLaren har også en egen GT4-homologert 570S.

Totalt har 15 fabrikker homologert en GT4-bil, kunne Standström fortelle under presentasjonen.

(Skjermdump: GT4 Nordic European Cup)

– Du finner mange forskjellige biler, og det er lettere å plukke sin favorittbil, fortalte Sandström.

Fram til nå har GT4 vært delt inn to kategorier i Europa, hvor den nord-europesiek serien har hatt løp i Belgia, Storbritannia, Italia, Ungarn og Tyskland, mens den sør-europeiske serien i hovedsak er blitt kjørt i Frankrike, samt ett løp i Spania.

Dennis Olsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

LES OGSÅ: TCR blir verdenscup mens WTCC mister VM-statusen

Enkle biler å kjøre

Atle Gulbrandsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Nå fordeles GT4-seriene i Europa annerledes, hvor den nord-europeiske serien sentrerer seg rundt Norge og Sverige, slik det ble presentert i Stockholm. Ellers vil Frankrike få egen serie, det samme med Russland og England, samtidig som det etableres en større europeisk serie, samt en eget sentraleuropeisk serie

– GT4-racing passer både profesjonelle førere og de som konkurrerer på litt mer hobbynivå. Dette er veldig heftige biler, men de er ikke så vanskelige å kjøre, så det passer veldig mange, sier Sandström til svenske Expressen.

Prislapp på en drøy million

Kjapp research tilsier at du får brukte GT4-biler i alt fra 70.000 euro til det dobbelte, og gjerne enda mer om bilen er nybygd. På Racecarsdirect.com finner man for eksempel en typisk Porsche Cayman GT4 til mellom 100.000 og 150.000 euro, altså mellom 1 og 1,5 millioner norske kroner.

GT4-begrepet må ikke forveksles med GT4-klassen som kjøres i Racing-NM, da dette er basert på et helt annet reglement med flere ulike bilmerker fra ulike klasser. Racingnm.no definerer de norske GT-klassene slik:

«GT1 er for spesialbygde racerbiler, mens GT2 er for «gatebiler» som har blitt tatt ut av samlebåndet for å så å bli bygget om til racerbiler. GT3 og GT4 er stort sett for biler som før gikk i klassene Spesial Saloon, Roadsport og Standard Production.»

Norske profiler positive

Nordmenn er ikke ukjente med GT4-klassen. Blant annet konkurrerte norske Mads Siljehaug i en KTM X-BOW GT4, hvor han vant den prestisjefylte Reiter-konkurransen hvor premien var full GT3-sesong i den svært anerkjente Blancpain-serien.

LES OGSÅ: Mads (21) vant GT3-deltakelse verdt mer enn tre millioner kroner

I tillegg vet vi at Marcus Påverud sikter seg inn mot GT4-kjøring neste år, men Påverud har ikke presentert planene sine konkret for 2018 riktig enda.

Årets bilsportutøver i Norge og Porsche-profil, Dennis Olsen, har stor tro på at GT4 vil være en god innstegsklasse til baneracing på profesjonelt nivå - og det er nettopp allsidigheten ved bruk av bilen han håper kan slå positivt ut.

– Dette syns jeg er veldig positivt. Det er en klasse som ikke er like dyr som GT3, men likevel fine biler å lære før man tar steget videre. Så er det et pluss at man kan ta meg seg samme bil og kjøre store løp i utlandet, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Racing-fører og Formel 1-kommentator på Viasport, Atle Gulbrandsen, håper at innførselen av en ren nordisk GT4-klasse kan være starten på en redefinisjon av klassene som kjøres i Norge, kontra de internasjonalt etablerte klassene.

– Jeg tror internasjonale klasser som GT4 kan være bra for nordisk og norsk racing. Da følger man et velfundert reglement og man kan også ta med sin bil og kjøre noen løp i utlandet. Kanskje innføringen av GT4 som en egen nordisk klasse også kan være med på å døpe om de norske GT-klassene, som har navn som strider helt mot de internasjonale betegnelsene, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS