Nå er Formel 1-profilen ett steg nærmere «Triple Crown»

Tårevått for Fernando Alonso og Toyota-teamet da de omsider klarte å passere målstreken først under 24-timersløpet på Le Mans.

Publisert

Når det er sagt var det desidert minst spenning i toppklassen LMP1, som forventet. Som eneste fabrikkteam var oddsene svært lave for at én av de to Toyota-bilene kom til å totalvinne 24-timeren på Le Mans.

(Foto: Toyota Motorsport GmbH)

Når det er sagt var det desidert minst spenning i toppklassen LMP1, som forventet. Som eneste fabrikkteam var oddsene svært lave for at én av de to Toyota-bilene kom til å totalvinne 24-timeren på Le Mans.

Alle husker tilbake til 2016 hvor verden nærmest raste sammen inne i Toyota-leiren, som da kjørte fra Porsche før vinnerbilen deres tok kvelden få minutter før klokka hadde passert 24 timer siden start, og fjoråret skulle også falle i grus for Toyota-teamet som ikke fikk begge bilene helskinnet i mål.

Omsider holdt det helt inn, og det siste døgnet har også hatt ekstra mye fokus på Formel 1-profilen Fernando Alonso. Sammen med teamkompisene Kazuki Nakajima og Sebastien Buemi, hvor førstnevnte fikk den krevende - men ærefulle oppgaven - å ta bilen helskinnet i mål etter at et døgn hadde passert siden lørdag klokken 15.00.

Dette var andre gang et japansk bilmerke totalvinner Le Mans. Vi må skru klokka 27 år tilbake før vi finner forrige japanske fabrikant som vinnere da Mazda gikk til topps i 1991 med sin legendariske wankelmotoriserte 787B.

Det er forøvrig ikke første gang en Formel 1-fører vinner Le Mans på første forsøk. Av de ferskeste tilfellene husker vi Nico Hülkenberg sammen med Porsche i 2015. For Alonso gjenstår det nå én utfordring for å ta det berømte «Triple Crown», og det er å vinne Indy 500, noe han hadde reelle muligheter til i fjor før han måtte bryte med motorhavari. Kun Graham Hill har i historien klart å vinne de tre store løpene, Monacos Grand Prix, 24-timeren på Le Mans og Indy 500.

Men 24-timeren på Le Mans har tre andre klasser, og forøvrig tre andre klasser som fikk vesentlig mer fokus enn LMP1 med tanke på dueller. Mest vil nok duellen mellom Ford Chip Ganassi og Porsches GT-team i GTE Pro-klassen, med henholdsvis Sebastien Bourdais og Frederic Makowiecki der sistnevnte til slutt fikk løsrevet seg fra franskmannen.

Fernando Alonso. (Foto: Toyota Motorsport GmbH)

Ellers har vi hatt norsk innslag i GTE Am-klassen, der norsk-italienske Egidio Perfetti - som vi skrev om tidligere denne uken - lenge var og snuste på tredjeplass i klassen sammen med Team Project 1 som han kjører for, men med tre timer igjen av løpet tapte de terreng og falt det ned til en 7. plass.

Denne klassen ble vunnet av Dempsey-Proton Racing, med Hollywood-kjendisen Patrick Dempsey som teamsjef og danske Michael Christensen bak rattet over mål, som også har Harald Huysman som manager. Dette er forøvrig samme team som Dennis Olsen representerer i den europeiske Le Mans-serien.

I LMP2-klassen var det G-Drive med tidligere F1-profil Jean-Eric Vergne bak spakene som vant klassen i relativt overlegen stil.

Powered by Labrador CMS