Nå skal også elbilene innta baneracing for fullt

Bilteknologien beveger seg unektelig i en retning som skal fase ut forbrenningsmotorene med elektrisk motorkraft.

Publisert

Først ut var Formel E-mesterskapet som så dagens lys i 2013, etterfulgt av den nylig annonserte serien for elektriske rallycrossbiler.

Først ut var Formel E-mesterskapet som så dagens lys i 2013, etterfulgt av den nylig annonserte serien for elektriske rallycrossbiler.

Nå har også GT-racing kastet seg på trenden, og i løpet av året går første sesong av Electric GT-serien av stabelen.

Bilene som skal brukes er ikke overraskende Tesla Model S, nærmere bestemt P100D.

Og bilen, som fra før er en av de raskeste bilene på markedet, oppnår spektakulære resultater når man fjerner så mye som 500 kg fra gateversjonen og setter på slicks fra Pirelli.

Se filmklippet over og få en liten smakebit av hva bilene er gode for.

Med hele 790 hester går 0-100 kilometer i timen unna på smått imponerende 2,1 sekunder og en toppfart på 250 kilometer i timen gjør at dette kan bli en særdeles spektakulær serie å følge med på.  Topper man dette med en spoiler med DTM-spesifikasjoner, oppgraderte bremser og understell kan dette gi imponerende rundetider.

For å hindre at det blir et løp der førerne må fokusere på å spare strøm er det lagt opp til at det blir to løp á 60 kilometer, slik at førerne kan bruke gassen aktivt gjennom hele løpet.

Løpene skal gå over hele Europa, på kjente baner som Nürburgring, Circuit de Barcelona og Assen. For å gjøre det lett å følge med på serien gjennom sosiale medier vil løpene bli sendt direkte på Youtube via den offisielle mediekanalen i tillegg til direktesendinger fra de forskjellige teamene i serien.

Les mer om serien på den offisielle nettsiden til Electric GT

Powered by Labrador CMS