Molly forsvarer kvinneserien: – Hva om du plutselig satt der med et tilbud selv?


DEL
I tillegg til å være WRC-reporter, er Molly Pettit vant til å ha på seg kjøredress. Her fra debuten i rallybil under NM-finalen i bakkeløp på Hof. (Foto: Simen Næss Hagen)

Hun refser PR-strategien rundt omstridte «W Series», men hun oppfordrer kvinnelige racingtalenter til å tenke seg om en ekstra gang før de fyrer løs med maskingevær mot konseptet.

– Jeg skulle likt å se noen av dem takke nei til en «all inclusive» Formel 3-kontrakt, sier den profilerte WRC-reporteren og tidligere racingfører Molly Pettit til Parc Fermé.

Denne uken ble «W Series» presentert, en rendyrket Formel 3-serie, med identiske biler, hvor kun kvinner inviteres til å kjøre. Formålet er å gi kvinner i internasjonal bilsport større fokus på deres prestasjoner, fremme god racing og åpne dørene for en potensiell vei inn i Formel 1-sporten for kvinnene.

12 millioner i premiepotten – kvinner får en egen formelbil-serie

«Noen av dem» som Molly refererer til, er alle kvinnelige bilsportutøvere som er sterkt kritiske til serien. Først og fremst fordi de mener dette undergraver det unike ved bilsporten ved at kvinner og menn kan konkurrere på like vilkår, og at det ikke gir noen konkrete, nevneverdige fordeler eller ulemper basert på hvilken kjønn du er når du sitter bak rattet.

– Men jeg må få understreke at måten de kommuniserer dette på utad, den er hårreisende. Der framstiller de kvinner i bilsporten på en helt feil måte. Der bommer de grovt, sier Pettit, og viser til hvordan promo-videoen er vinklet og produsert (se video nederst i saken).

- ANNONSE -

Sterke reaksjoner

Da Parc Fermé kontaktet Pettit for en kommentar, ønsket hun å gi seg selv litt tid til å tenke seg om hva hun egentlig mener. Hun har selv konkurrert mot en overvekt av menn i alle år, og som oftest tuktet mange av gutta og prestert gode resultater.

For på nett og i sosiale medier er reaksjonene sterke fra flere kvinner som hevder seg på høyt nivå i ulike serier, og i så måte allerede beviser at de er i toppen av motorsport på like vilkår som menn.

– Jeg kan være enig i argumentene, men jeg er totalt uenig i løsningen. Kvinner trenger støtte over tid og samarbeidspartnere man kan stole på. Jeg vil konkurrere mot de beste i sporten, skriver Formel 3-fører Sophia Florsch på sin Twitter-konto.

Splittede reaksjoner på forslag om egen internasjonal kvinneklasse

Også Charlie Martin, som har ambisjonen om å bli den første transpersonen til å delta i Le Mans, stiller seg bak kritikernes røster.

– Selv om det skaper muligheter for noen kvinnelige utøvere, så sender det en tydelig beskjed om at segregering er akseptert. Som utøvere ønsker vi å konkurrere mot de beste førerne, uavhengig av alder, løp, seksuell legning eller kjønn, for å bevise at vi er best i det vi gjør, uttaler Martin.

En annen profilert utøver som virkelig har ladet kanonene på sosiale medier, er Pippa Mann, som har vært fast innslag i Indy 500 de siste seks sesongene.

– Dette er en mørk dag for motorsporten. Jeg blir dypt trist over å se et så stort steg tilbake når jeg hører om «W Series» i Europa, og at de med ressurser og innflytelse til å støtte kvinnelige utøvere i stedet velger å ta del i å segregere dem vekk fra ordinær konkurranse, skriver Mann.

Molly Pettit var sist aktiv på racingbanen i 2017 i Danish Supertourisme med denne rørramme-Audien. (Foto: )

– Hvordan ville jeg reagert?

For Pettit har flere tanker slått henne vedrørende disse reaksjonene.

– Jeg måtte se for meg hvordan jeg selv ville reagert om jeg plutselig fikk et tilbud på bordet. Takker man virkelig nei? En full sesong i Formel 3, med 1,5 millioner dollar i premie, hvor vinneren får 500.000 kroner – også nekter man å kjøre fordi du kun kjører mot kvinner?

- ANNONSE -

– Når man står på startstreken med hjelmen på, så glemmer man jo fullstendig hvem som er rundt seg, konstaterer Molly, som med det understreker at en yngre utgave av henne uten tvil ville gått for en slik mulighet om hun ble funnet god nok.

Hun forstår dog at kvinner som jobber knallhardt i motorsporten og oppnår stor suksess mot gutta ikke setter umiddelbart pris at det nå etableres en egen kvinneklasse, og hun forstår argumentasjonen om at dette på en måte kan undergrave motorsportens rolle som en kjønnsnøytral idrettsgren.

I så måte maner hun til forsiktighet til hvordan de profilerte kvinnene dyrker sin eget kjønns posisjon ved å fremme kvinnestatusen generelt – hvis man i bunn og grunn står for at man konkurrerer som bilsportutøver uavhengig av kjønn.

– Jeg ser over alt hvordan kvinner fremmer at de for eksempel er «første kvinne» og «beste kvinne» i den og den serien de kjører. Mange kvinner mottar priser og oppmerksomhet med et fokus på at de har prestert som en kvinne, sier Pettit.

Kritiserer Manns holdninger

Som et konkret eksempel drar hun fram nevnte Pippa Mann, hvor hun på egne nettsider har fremmet sin posisjon som kvinne i bilsporten samtidig som hun uttrykker sterk motstand til serien.

På sin egen profil er Mann blant annet tydelig på å understreke at hun var den første kvinne til å score poeng i «World Series by Renault», og første kvinne til å starte fra pole position i den serien. Videre poengterer hun også at hun i Indy Lights i 2010 var første kvinne til å ta pole position på Indianapolis Motor Speedway, og er den ene av to kvinner som har vunnet et løp i Indy Lights.

Pippa Mann. (Foto: Palomidez/Flickr)

I forbindelse med Indy 500-debuten i 2011, konstaterer Mann også at hun var den åttende kvinnen i historien, og den første britiske kvinne, til å starte det legendariske løpet. Hun dyrker også rekorden hun har som første kvinne i historien på samme anlegg da hun bikket 230 miles i snitthastighet ved at hun som første kvinne gjennomførte en runde på 230,1 miles i timen.

– Hvor selvmotsigende er det ikke å dyrke dette og samtidig være så kritisk og motstander av denne enkeltstående serien med Formel 3-bil – som kan gi en rekke kvinner en unik mulighet de mest sannsynlig aldri ellers ville fått, undrer Pettit.

Og hun reagerer på nettopp Manns fokus på seg selv som kvinne i bilsporten.

Hun promoterer «We race as equals». Jeg får ikke helt det inntrykket når jeg leser profilen hennes. Der har hun helt klart puttet seg selv i gruppen «kvinne» og basert sine meritter på hva hun har oppnådd som kvinne, poengterer Molly.

Deler av kalenderen ble presentert fredag. W Series skal først og fremst kjøres som en supportklasse til DTM, som avholdes i Storbritannia og Italia i tillegg til en rekke baner i Tyskland. Fram til Brands Hatch-løpet i august skal W Series henge seg på, mens det også er ventet at serien skal bli kjørt på en andre legendariske baner i Europa.

Legg inn en kommentar