Mer Dennis-suksess denne helgen – kruttsterk Nürburgring-triumf med et emosjonelt bakteppe

2021 har vært et spesielt år for Porsche-teamet Frikadelli. Ute på banen er det Dennis Olsen som har spilt en av de viktigste hovedrollene.

Publisert

GT-racingen på Nürburgring Norschleife, fortrinnsvis gjennom det tyske langdistansemesterskapet NLS, går alltid hektisk for seg på vårparten før det berømte 24-timersløpet braker løs på forsommeren. Flere av GT3-fabrikantene putter sine beste sjåfører i sine mest trofaste kundeteam på «Ringen», og i år har Porsche plassert Dennis i Frikadelli Racing.

Her tar Dennis Olsen bilen til Frikadelli Racing over mål som førstemann i kvalifiseringsløpet til 24-timeren på Nürburgring, den siste store oppvarmingen før det hele braker løs i starten av juni. (Foto: Frikadelli Racing)

GT-racingen på Nürburgring Norschleife, fortrinnsvis gjennom det tyske langdistansemesterskapet NLS, går alltid hektisk for seg på vårparten før det berømte 24-timersløpet braker løs på forsommeren. Flere av GT3-fabrikantene putter sine beste sjåfører i sine mest trofaste kundeteam på «Ringen», og i år har Porsche plassert Dennis i Frikadelli Racing.

Frikadelli er kjent for å være teamet til Sabine Schmitz, dronningen av Nürburgring som hun blir omtalt som, som dessverre gikk bort etter lengre tids kreftsykdom tidligere i vår. Det er hennes enkemann, Klaus Abbelen, som eier og drifter teamet, og sportslig har året knapt startet bedre for det Nürburgring-baserte teamet.

Der har også Dennis Olsen bidratt sterkt. Pallplasser i NLS, og nå etterfulgt av seier i oppkjøringsløpet til 24-timeren, gjerne omtalt som «kvalifiseringsløpet» over seks timer. Christian Krognes vant samme løp i 2019, og i helgen var det Olsen sin tur til å ta bilen først over målstreken etter en strålende jobb og god strategi av teamet, anført av teamkameratene Patrick Pilet, Fred Makowiecki og Maxime Martin bak spakene.

– Dette gir oss en god boost. De siste to løpene har vi jo vært på første- og andreplass med bilene. Så de fungerer jo veldig bra. Likevel er vi ikke helt fornøyde enda. Resultatene er bra, men vi har fortsatt flere ting vi kan jobbe enda bedre med, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Han fikk en relativt enkel jobb bak rattet ifølge selv selv, der han avsluttet sekstimersløpet med et såkalt dobbeltstint over to timer. Grunnlaget var lagt, og for Olsen var seieren aldri truet. Derfor gjaldt det å ta bilen hel og pen i mål.

– Gutta hadde gjort mesteparten av jobben. Vi hadde en annen strategi med pitstoppet hvor vi beregnet tiden litt annerledes. Slike ting kan utgjøre en stor forskjell i løpet, og vi hadde god kontroll. Så fokuset ligger der det har vært i hele år, å få struktur i teamet og ikke gjøre noen dumme feil og sørge for at alt er på plass, sier Olsen, som da i likhet med navnebror Dennis Hauger bidro til å ta nye sterke internasjonale resultater hjem igjen til Norge.

Om under en måned er det ett av de mest prestisjefylte enkeltløpene i år som gjelder. 24-timersløpet henger svært høyt for internasjonale racingførere, sammen med 24-timersløpene på Le Mans og Spa. Spesielt for Frikadelli-teamet med tanke på en historikken de har på Nürburgring, og ikke minst med bakteppet med at teamsjefens kone og teamets største profilutad gikk bort tidligere i år.

Den sportslige prestisjen er stor fordi bilfabrikantene spytter inn millioner av kroner, og stiller med de beste fabrikkførerne de har, for å stille med best mulig utgangspunkt, og fordelt på alle klasser er det nærmere 200 biler som stiller til start på den 25 kilometer lange banen. GT3-bilene er toppklassen og de desidert raskeste bilene på banen. Det kan derfor by på store utfordringer, og er kanskje en av de høyeste risikofaktoren under et løp på Nordsløyfa.

Dennis Olsen representerer Frikadelli Racing på Nürburgring denne sesongen, og fortsetter å levere varene på vegne av Porsche Motosport. (Foto: Frikadelli Racing)

– I starten av sesongen er det jo mange i de tregere bilene som gjerne vil være snille og lage plass til deg. Men da skaper de ofte situasjoner som i stedet kan bli farlige. Da kan det fort være for seint. For oss som kommer bak i høyere fart er det beste at de ligger i sin egen linje og ikke flytter seg. Så mange prøver gjerne å være snille, dessverre - men det er mer forutsigbart om de ligger i idealsporet, så kan heller vi kjøre rundt dem, sier Olsen.

Christian Krognes stilte for ordens skyld ikke opp under kvalikløpet grunnet strenge karanteneregler. Oskar Sandberg og Einar Thorsen måtte bryte i hver sin klasse under kvalikløpet.

Powered by Labrador CMS