Johan måtte slutte med rallycross før han innså hva han hadde oppnådd

Spennende rallyplaner og ny internasjonal satsing. Da rallycrossdøren lukket seg, ble flere andre åpnet opp umiddelbart for Johan Kristoffersson.

Publisert

– I rallycrossen var jeg kun opptatt av å se framover hele tiden. Når man innser at det er slutt, så har man skjønt at det har vært ganske bra det man har gjort. Det at jeg vant VM i 2017 forstod jeg egentlig ikke før nå, sier Johan Kristoffersson i et åpenhjertig intervju med Parc Fermé.

Johan Kristoffersson. (Foto: Volkswagen Motorsport)

– I rallycrossen var jeg kun opptatt av å se framover hele tiden. Når man innser at det er slutt, så har man skjønt at det har vært ganske bra det man har gjort. Det at jeg vant VM i 2017 forstod jeg egentlig ikke før nå, sier Johan Kristoffersson i et åpenhjertig intervju med Parc Fermé.

Han har akkurat gjennomført en to-dagers test på Dagali. Linken til WTCR kjente Parc Fermé allerede til før det ble formalisert denne uken. Tomrommet skal han fylle med rally. 25 mils test i en Volkswagen Polo R5 er tilbakelagt, med siktet innstilt mot Romjulsrally og Rally Sweden mens det enda er snø på bakken.

– Det ble 25 mil totalt på testen. Det er vel fem rallycross løp, det. En halv sesong, nesten, sier Kristoffersson ettertenksomt.

Usikre rallyplaner

For 2019 blir definitivt flere mil med full fart. WTCR inneholder intet mindre enn tre løp per løpshelg, som det er 10 av. Altså 30 løp. I tillegg ligger det et ønske og planer om å kjøre enda mer rally enn hva han har gjort tidligere.

– Vi har en konkret plan på Rally Sweden, men vi har ingen ting klart. Også håper vi å kjøre mer utover sommeren.

– Tenker du like gjerne på WRC 2?

– Det er klart jeg tenker, men vi har ikke kommet så langt med planene enda at jeg egentlig tør å si noe. Det går mer på tid egentlig. I år har jeg jo kjørt STCC ved siden av rallycrossen, og neste år rallyen litt som STCC mens det er WTCR som er hovedsatsingen, sier 30-åringen fra Arvika, som får med seg norske Stig Rune Skjærmoen som kartleser.

https://parcferme.no/rallycross/slik-ble-skikarrieren-avgjorende-for-at-johan-er-dobbelt-verdensmester/

– Kapasitet, men ikke erfaring

WTCR, tidligere kalt WTCC, er nå en verdenscup og ikke et like formelt verdensmesterskap som eksempelvis rally og rallycross. Men nivået er skyhøyt etter at de gikk over til TCR-klassen, som etter sigende skal være vesentlig jevnere - og ikke minst ha enda flere bilmerker på plass.

Kristoffersson er godt vant med TCR-bil etter STCC, der han like gjerne ble kronet med gullmedalje i år ved siden av VM-tittelen i rallycross. Hva han tenker om sine egne sjanser i WTCR er eller mer usikkert.

– Ehhh. Altså... Jeg tror absolutt at jeg har kapasiteten til å kunne vinne, men jeg har jo ikke den erfaringen. Første året nå blir jo mange baner og mye nytt for meg. Så det å vinne sammenlagt er egentlig urealistisk, sier svensken beskjedent.

Fikk vond magefølelse etter Peugeot-exiten

Johan Kristoffersson under STCC-runden på Rudskogen. (Foto: Simen Næss Hagen)

For Kristoffersson er en bane-gutt, selv om han ønsker mer rallytrening i år. Og det er rallycross som han fortsatt har sterkest følelser for.

Derfor satt det langt inne når avgjørelsen om Volkswagens exit kom. Selv om han fikk en dårlig følelse allerede tidligere i høst.

– Situasjonen ble kjedelig allerede da Peugeot annonserte etter Estering at de gir seg. Det var et så stort avhopp allerede da, i tillegg til at vi kjente til Audi. Og jeg ønsker jo å kjøre med stor motstand. Det har jo vært to fantastiske år, ikke bare for Volkswagen, men hele PSRX, og det å være teamkompis med Petter og alt rundt det.

– Hva tenker du om framtiden med rallycrossen? Får vi se deg tilbake igjen?

– Rallycross er akkurat nå det som ligger mitt hjerte nærmest. Helt klart. Så får vi se hva som skjer. Jeg tror - eller jeg vet - at elektrifiseringen vil avgjøre alt, og jeg er glad for at jeg fortsatt er en del av Volkswagen, slik at jeg kan opprettholde båndet som er knyttet, sier Kristoffersson.

Powered by Labrador CMS