Manglende resultater til tross – 2017 har vært Christians morsomste år 

Når Christian Krognes i år måler krefter i den beintøffe Blancpain-serien, så er dette tøffere matching for ham enn noen sinne.

Publisert

Hamar-gutten har de siste årene stort sett konkurrert på én bane. Og selv om Nürburgring Nordschleife er en utfordring i seg sjøl, så blir det noe annet når Krognes får andre bremsepunkter og apexer å lære seg på andre baner utenfor VLN-serien i Tyskland.

Hamar-gutten har de siste årene stort sett konkurrert på én bane. Og selv om Nürburgring Nordschleife er en utfordring i seg sjøl, så blir det noe annet når Krognes får andre bremsepunkter og apexer å lære seg på andre baner utenfor VLN-serien i Tyskland.

Da BMW og Walkenhorst signerte ham for langdistansemesterskapet i den knallharde internasjonale GT-serien «Blancpain», fikk 27-åringen en ny utfordring å håndtere på strak arm. Samme bil, en BMW M6 GT3. Og samme team, Walkenhorst Motorsport.

– Blancpain er råtøft. Uten tvil det hardeste GT-racing-mesterskapet i verden, sier en engasjert Christian Krognes mens han har en liten sommerferie fra jobb og kjøring, før det braker løs om 14 dager.

Det er på denne banen Christian Krognes hører hjemme. Nürburgring Nordschleife, her fra åpningsløpet i slutten av mars. (Foto: Simen Næss Hagen)

LES OGSÅ: Et «fantastisk marerittdøgn» som endte med seier i 24-timeren

Ny 24-timer på trappene

(Foto: Simen Næss Hagen)

Da står nemlig 24-timeren på belgiske Spa for tur. Løpet som kanskje blir årets store høydepunkt for Krognes. For 24-timeren på Nürburgring, som égentlig skulle blitt årets høydepunkt, ble årets største nedtur for Krognes og hans team Walkenhorst. Da lagkameraten Nico Menzel var uheldig og dro av i 160 kilometer i timen på kvalifiseringen, var løpet over før det i det hele tatt hadde begynt.

– Det var selvsagt en kjempeskuffelse. Det ble litt surrealistisk å stå igjen og se på når løpet startet. «Ringen» er brutal og alle vet at dette kan skje, men det skjer sjeldent før løpet har startet, sier Krognes om nedturen i slutten av mai.

For det har ikke vært noen god sesong ellers i VLN, det tyske langdistansemesterskapet, men en pallplass i forrige løp, samt raskeste rundetid i løpet, er et tegn på at det har snudd for Krognes og teamet.

LES OGSÅ: Her er våre beste tips til hva du bør gjøre på Nürburgring

Og optimismen er tilbake også i Blancpain. Etter 26. plass på franske Paul Ricard og 18. plass på Silverstone tidligere i år, er målet om en topp 10 til stede på Spa-banen i slutten av juli.

– Med litt hell så kan vi også være med og kjempe om topp fem, dersom ting klaffer. Spa har potensiale til å passe bilen bedre enn de andre banene vi har kjørt, så der skal vi være med konkurransedyktige. Vi hadde en testdag tidlig forrige uke som var svært lovende, så for første gang denne sesongen så entrer jeg en løpshelg i Blancpain med mer enn 20 minutter bak rattet på banen, sier en optimistisk Krognes.

LES OGSÅ: Fersk standardklasse skal erobre en hel racingverden

Uvant med nye baner

For det er noe annet når man kommer på andre baner enn Nürburgring.

– Hovedutfordringen med Blancpain er nettopp det å møte nye baner med svært få runder i forkant av løpene. Når du kjører mot førere som har vært innom disse et titalls ganger tidligere, så blir det hardt å være «on pace» fra starten av. Men samtidig har vi sett at vi ikke er langt unna de erfarne førerne fra BMW som sitter i samme bil som meg. Da tenker jeg at det i alle fall finnes et godt potensiale, og teamet sier at de er svært fornøyde så langt, sier Christian videre.

Selv om 24-timeren på Nürburgring nok ville blitt ett av hans største sportslige utfordringer denne sesongen, så er han klar på én ting. Nivået i Blancpain er noe annet enn hva han er vant til.

Hevder seg mot fabrikksteamet

– Jeg syns vi står oss godt mot de etablerte teamene. Man skal huske på at teamet også har sin første sesong i Blancpain, og at vi ikke har hatt en eneste erfaren ressursperson å «lene oss på», slik som fabrikksteamet til BMW har hatt plenty av. Når vi er like i hælene på dem, så mener jeg vi gjør en bra jobb, sier Walkenhorst-føreren, som ellers merker at livet som mer eller mindre helprofesjonell racing fører også krever sitt.

– På fire måneder har jeg hatt nesten 40 reisedøgn med racing, ved siden av 100 prosent jobb og mye fysisk trening. Ferien er kuttet til et minimum, og om to uker er det 24 timersløp på Spa. Men jeg trives kjempegodt, og 2017 er nok det artigste året jeg har hatt så langt til tross for at resultatene har uteblitt litt.

LES OGSÅ: Supercup-triumfen på vent – Olsen skuffet over 5. plass

Powered by Labrador CMS