Mads sikret historisk gullmedalje: – Jeg kan sove godt om natten nå

Han får lønn for å kjøre fort med bil. Da forventer arbeidsgiveren til Mads Siljehaug også resultater.

Publisert

Og resultater fikk Siljehaug og hans team Reiter Engineering så til de grader denne helgen. For under finaleløpshelgen i den tyske GT4-serien, som samkjøres med blant annet Formel 4, så skulle to løp på Sachsenring være avgjørende i tittelkampen i GT4 med deres KTM Xbow GT4.

Mads Siljehaug og teamkompis Eike Angermayr kunne juble for gull i det tyske GT4-mesterskapet i helgen. (Foto: ADAC GT4 Deutschland)

Og resultater fikk Siljehaug og hans team Reiter Engineering så til de grader denne helgen. For under finaleløpshelgen i den tyske GT4-serien, som samkjøres med blant annet Formel 4, så skulle to løp på Sachsenring være avgjørende i tittelkampen i GT4 med deres KTM Xbow GT4.

Og for å avsløre det først som sist, så presterte altså Mads Siljehaug og hans makker Eike Angermayr å ta hjem tittelen i det som har vært den aller første sesongen i det tyske GT4-mesterskapet.

Hovedkonkurrenten brøt

Mye av dette kan også tilskrives Mads Siljehaug selv, om i første løp på lørdag startet nede på en åttendeplass, men kjørte seg opp i ledelse med god margin - der teamkompis Angermayr tok hjem bilen til seier.

Søndagens kjøring var motsatt, men likefullt med viktig hjelp for at veien til gullmedaljen ble en parademarsj. Hovedutfordrerne Marius Zug og Gabriele Piana i BMW M4 måtte bryte etter 10 runder, og da var det viktig for Siljehaug og Angermayr og ta bilen i mål innenfor topp ti.

– Bilen måtte holde seg til mål, bare. Så det ble et kjedelig siste løp, men det var «safe» og ryddig som alle ønsket, sier Mads Siljehaug til Parc Fermé.

Han er i en nokså unik posisjon, sett i norsk sammenheng, med tanke på at han kan leve av bilsport uten at det er nødvendig å ha egne sponsorer. Før sesongen ble det klart at han hadde signert en femårskontrakt med Reiter Engineering, med mål om å bli fabrikkfører om tre til fem år. Det innebærer full lønn og fast bosted i Tyskland.

Frustrerende sesong

(Foto: ADAC GT4 Deutschland)

Men han har også kjent på ansvaret og presset, spesielt etter en nokså mislykket sesong i den europeiske GT4-serien. Mye fordi Siljehaug og teamkompisen sjeldent klarte å få til et godt resultat sammen, selv om Siljehaug selv viste godt tempo mot Europas raskeste GT4-førere

– Det har vært utrolig frustrerende. I tillegg får man et stort press fra sjefen, som igjen har en stor sponsor som forventer resultater. Og sponsoren har altså ikke fått resultater, sa Siljehaug i et intervju med Parc Fermé tidligere i år.

Selv om gullet kom i et annet mesterskap, så er det likefullt en stor og viktig prestasjon for Lillehammer-gutten. Og det forsvinner mange kilo fra skuldrene med et slikt gull.

– Jeg er utrolig glad for å dra i land en tittel som var «forventet» av teamet før sesongen. Løpet i dag ble et slags «ro i land»-løp, så det var ufattelig godt å la pulsen være nede etter 30 minutter og la bilen ta førsteplassen, sa Siljehaug, etter at de kunne cruise inn til seier da hovedrivalen brøt.

– Hvordan er tilbakemeldingene fra teamet etter denne helgen?

– Ekstremt bra! Jeg sover godt om natten nå, sier han.

Powered by Labrador CMS