Lekte katt og mus med konkurrentene hele helgen – her avslører Dennis hvordan planen fungerte fra start til mål

Alt som Dennis Hauger foretok seg i helgen var planlagt til minste detalj. Slik fikk han så god uttelling som mulig ut ifra forutsetningene.

Publisert

Årets løpsformat i Formel 3 er altså av det nokså spesielle slaget, noe de fleste har fått med seg. Totalt tre løp kjøres, hvor to av dem har omvendt startrekkefølge. Kun det siste løpet, som dog gir flest poeng, tar et naturlig utgangspunkt i kvalifiseringen.

Dennis Hauger. (Foto: Red Bull Content Pool)

Årets løpsformat i Formel 3 er altså av det nokså spesielle slaget, noe de fleste har fått med seg. Totalt tre løp kjøres, hvor to av dem har omvendt startrekkefølge. Kun det siste løpet, som dog gir flest poeng, tar et naturlig utgangspunkt i kvalifiseringen.

Det gjør at løpshelgen må legges opp spesielt. Et godt førsteløp lørdag gir dårlig startposisjon i det andre løpet sammen dag, og vice versa, og man må tenke på helgen som en helhet framfor enkeltresultater. 

En ny kode for alle å knekke, og enn så lenge ser det ut til at det er Dennis Hauger og Prema-teamet som har løst dette best sammen. Langsiktigheten han hele tiden har snakket om, for ikke å nevne risikominimeringen han lærte hardt og brutalt under krasjen i sesongåpningen i Spania, ser ut til å ha betalt seg helt enormt.

38 poeng i snitt per helg

Dennis leder nå mesterskapet med 63 poeng når tre løpshelger gjenstår, med sine 152 poeng - eller 38 poeng per løpshelg i gjennomsnitt. Og vi minner om at 65 poeng er det man teoretisk kan makse ut av en helg om man vinner samtlige løp, tar pole position i kvalifiseringen og attpåtil tar raskeste rundetid i samtlige løp. Men det høyeste snittet til nå er altså 38 poeng per helg, hvor Dennis til sammenlikning skaffet seg 37 poeng denne helgen ved å ta to femteplasser lørdag og seier i det mest prestisjefylte løpet på søndag.

– Alle runder er ikke perfekte, men vi fikk gode poeng likevel. Og i denne runden var nok dette det meste vi klarte å oppnå, sier Dennis Hauger til Parc Fermé når han teller opp to femteplasser og én seier.

Men bak disse resultatene ligger det enormt mye bak. En ting er hvordan Dennis selv har jobbet seg fram til dette, men før vi kommer tilbake til det, så må vi nevne at konkurrentene hans har levert en vesentlig mer ustabil helg. Blant annet under det andre løpet, hvor Dennis tok en femteplass og sikret seks poeng, så ble det null poeng på hans tre nærmeste rivaler i sammendraget - Jack Doohan, Olli Caldwell og Frederik Vesti.

Under har vi lagt ved en tabell som viser poengutregningene gjennom hver løpshelg. Der kan du selv se at Dennis har «vunnet» hver løpshelg tre av fire ganger - og tar man gjennomsnittspoengene fra sammendraget så scorer han i snitt omlag 16 poeng mer enn andremann Doohan per løpshelg.

<strong>Poengutdeling - løpshelg 1 - Barcelona</strong>

Dennis Hauger34
Olli Caldwell32 (-2)
Clément Novalak28 (-6)
Victor Martins24 (-10)
Jack Doohan21 (-13)
Frederik Vesti20 (-14)
Caio Collet20 (-14)
Alexander Smolyar17 (-17)
Matteo Nannini16 (-18)
Jonny Edgar11 (-23)
Logan Sargeant10 (-24)
Ayumu Iwasa4 (-30)
Jak Crawford2 (-32)
Roman Staněk1 (-33)
Juan Manuel Correa1 (-33)

<strong>Poengutdeling - løpshelg 2 - Paul Ricard</strong>

Jack Doohan37
Victor Martins36 (-1)
Dennis Hauger32 (-5)
Alexander Smolyar23 (-14)
Clément Novalak21 (-16)
Arthur Leclerc15 (-22)
Caio Collet15 (-22)
Frederik Vesti13 (-24)
Calan Williams13 (-24)
Ayumu Iwasa11 (-26)
Olli Caldwell9 (-28)
Logan Sargeant8 (-29)
Juan Manuel Correa7 (-30)
Jak Crawford1 (-36)

<strong>Poengutdeling - løpshelg 3 - Red Bull Ring</strong>

Dennis Hauger49
Frederik Vesti41 (-8)
Olli Caldwell29 (-20)
David Schumacher15 (-34)
Jack Doohan14 (-35)
Alexander Smolyar12 (-37)
Jonny Edgar12 (-37)
Enzo Fittipaldi11 (-38)
Matteo Nannini10 (-39)
Ayumu Iwasa8 (-41)
Roman Staněk8 (-41)
Arthur Leclerc7 (-42)
Victor Martins6 (-43)
Caio Collet6 (-43)
Logan Sargeant4 (-45)
Jak Crawford3 (-46)
Calan Williams2 (-47)
Kaylen Frederick2 (-47)
Juan Manuel Correa1 (-48)
Johnathan Hoggard1

<strong>Poengutdeling - løpshelg 4 - Hungaroring</strong>

Dennis Hauger37
Arthur Leclerc22 (-15)
Alexander Smolyar21 (-16)
Clément Novalak21 (-16)
David Schumacher20 (-17)
Jack Doohan17 (-20)
Olli Caldwell16 (-21)
Matteo Nannini16 (-21)
Ayumu Iwasa16 (-21)
Enzo Fittipaldi14 (-23)
Logan Sargeant13 (-24)
Roman Staněk10 (-27)
Lorenzo Colombo10 (-27)
Frederik Vesti6 (-31)

Og grunnen til at Hauger kan se seg svært fornøyd med disse 37 poengene denne helgen, ett poeng bak hans gjennomsnitt per helg så langt i sesongen, det handler først og fremst om at Hungaroring er en svært krevende bane å foreta forbikjøringer på.

I motsetning til Red Bull Ring i starten av juli, der 18-åringen gjorde mesterstykket ved å havne på pallen i samtlige løp, noe ingen andre hittil har gjort. Det betyr at han evnet til å kjøre seg opp mange svært mange plasser fordi han fikk dårlige startspor både i det første og det andre løpet, noe den også banen innbydde til.

På alles lepper

Forskjellen var altså 49 poeng i Østerrike og 37 poeng i Ungarn. Dennis forklarer tankegangen sin slik.

– Denne banen har begrensede muligheter til å kjøre forbi, så man måtte ta de mulighetene man fikk uten å ta noen stor risiko. Når vi nå har den luka vi har i mesterskapet, så er det ikke noe poeng i å gjøre noe dumt. Dette har jo vært «mindsetet» mitt hele tiden, og det har jeg begynt å tjene mye på, sier Hauger videre.

Han har skapt internasjonal oppmerksomhet med sine forbikjøringer denne helgen, i ren signaturstil ved at samtlige forbikjøringer med gjort på yttersiden. Selve Formel 1-sirkuset kastet seg også på nordmannens maktdemonstrasjon denne helgen, og 18-åringen skal ha vært på alles lepper blant Formel 1-journalistene som var på plass i Ungarn denne helgen.

Mikrobloggtjenesten Twitter koker også mer enn normalt rundt Hauger, der flere allerede begynner å ta til orde for å få ham inn i Formel 1, noe det naturlig nok er lenge igjen til.

Inspirert av gammel Formel 1-video

Likevel, vi ville finne mer ut av hva som foregikk i hodet til Dennis under alle disse forbikjøringene han foretok seg i løpet. Og han er ikke sjenert med å dele dette.

– Jeg visste før løpet at dette fungerer ofte på denne banen. I tillegg har jeg tatt til meg mye lærdom denne sesongen, spesielt ved å bli enda tryggere på bremsing i forbikjøringer. Det klarte jeg å utnytte i helgen, spesielt i første løp hvor det virket som folk ikke hadde helt samme kontroll. Jeg fant grensen med en gang og klarte å tjene mye på det, sier han.

Researchen ligger enkelt og greit i YouTube-videoer. Hauger har nistirret på mange løp og serier på banen, også Formel 1, og sett gjengangerne - at det både er gode muligheter og vesentlig tryggere å foreta forsøkene på yttersiden.

– Til og med et skikkelig gammelt løp fra 80-tallet i Formel 1. Jeg husker ikke hvem det var, men da handlet det også om å gå på ytteren i den første svingen. Så dette har jo fungert i mange år faktisk, og det er jo blitt et kjennetegn når man ser det om igjen på mange løp tilbake i tid, poengterer Hauger.

Tre Trident-biler i jakt på Dennis Hauger, men ingen av dem var noen gang i posisjon til å klå ham. (Foto: Red Bull Content Pool)

En ting var uansett forbikjøringene, men det framstod ellers som om Hauger hadde god kontroll på konkurrentene hele helgen. Få, om noen, var i nærheten til å sette et angrep på ham, og lå han i føringen så kunne det variere fra et halvsekund til to sekunder på nestemann.

Avslører tankesettet for helgen

Slik svarer Dennis på hvordan han kan føle at han har kontroll på feltet.

– Så lenge det ikke skjedde noe i starten, noe jeg egentlig visste også, så ville jeg holde meg rolig utover løpet. Alle andre «pushet» så mye i den andre sektoren, og da «fucker» de opp dekkene sine helt uten grunn. Jeg tror jeg tjente litt på det. Så var det veldig mye fram og tilbake på tidene, og det var ikke alltid at man visste hvor man hadde alle.

– Hvordan disponerte du løpene dine, sånn i praksis?

– I første og andre sektor så roet jeg alltid litt ned, for jeg visste at de ikke kunne ta meg der, og samtidig prøve å dytte dem ut av DRS-sona for å kunne fokusere framover. Det fungerte bra med Frederik Vesti i løp 1, da han pushet så mye i andre sektor mens jeg roet ned, at han «fucket» opp dekkene sine.

For syvende gang i år kunne Dennis Hauger sprette champagnen, og for tredje gang fra det øverste trinnet på pallen. (Foto: Red Bull Content Pool)

– Så du hadde stålkontroll på dekkene?

– Du har jo en plan, men du vet ikke helt hvordan dekkene reagerer. Man tar jo vare på dem så godt som mulig, og på noen løp føles alt veldig bra. Da har man den siste «edgen» til å utføre det du vil. Det føltes veldig bra denne helgen, sier Hauger.

Forventet mer slitasje

Fordi det både er vanskelig å kjøre forbi, men i det hele tatt ligge tett opp til hverandre, så skjønte Hauger med andre ord at konkurrentene slet ut dekkene om de prøvde å klamre seg fast til ham. Likevel innrømmer han at dekkene ga ham noen nye aha-opplevelser, selv om han føler at han kjenner dekkene bedre og bedre.

– På det siste løpet så passet jeg veldig på dekkene helt til de siste rundene. Jeg trodde det skulle bli mye mer «degg» (slitasje, journ.anm.). Jeg trodde dekkene skulle bli verre enn det var, men jeg visste hvor jeg var raskere og tregere enn de andre, så jeg følte jeg hadde kontrollen jeg hadde. Jeg brydde meg ikke noe om hvor nærme de var, for jeg trodde dekkene skulle slites fortere. Så på slutten pushet jeg litt ekstra, oppsummerer Hauger.

Og som alltid vil vi ta tempen på hva han tenker om oppmerksomheten han stadig får, både blant norske medier og fans og internt i Formel 1-miljøet. For selv om entusiasmen stadig stiger, så forholder han seg rolig.

– Jeg fokuserer på mitt jeg. Som jeg alltid sier. Hehe. Men det er kult. Det var kult å se norske flagg på tribunen i helgen også, sier 18-åringen.

I den andre sektoren av banen var det så vanskelig å kjøre forbi hverandre at Dennis benyttet muligheten til å spare dekk mens konkurrentene satset dekk, liv og lemmer for å ta nordmannen. Det betalte seg godt til slutt. (Foto: Red Bull Content Pool)

Takker fortsatt sin egen tabbe

– Hva tenker du nå om sesongen? Man spretter vel ikke champagnen enda?

– Nei, huff… Teamet har et veldig sterkt fokus generelt, og ingenting vi gjør kommer gratis. Vi må fortsette å jobbe hardt og ha den samme «approachen». I Formel 4 vant jeg fortsatt tre løp etter at mesterskapet var sikret, så jeg driter litt i hvordan jeg ligger an. Jeg har bare lyst til å være der oppe og score poeng og bare øke ledelsen, holde hodet kaldt og jobbe framover, poengterer Hauger.

Og igjen kommer vi innom denne sagnomsuste krasjen i det andre løpet i Spania, som Hauger nok en gang kjenner var en viktig hendelse for ham å gjennomgå - selv om den der og da ikke føltes positiv.

– Etter det fikk jeg en god åpenbaring, og jeg tok med meg en ting eller to der som jeg virkelig trengte. Og det har jeg virkelig satt til arbeid resten av sesongen. Etter Barcelona føler jeg ikke at jeg har tatt en eneste unødvendig sjanse, slår han fast.

Dennis Hauger med manager Harald Huysman ved sin side. (Foto: Red Bull Content Pool)
Powered by Labrador CMS