Lang og utålmodig vinterpause for Emil som venter på «Porscha si»

Han skal kjøre sin første sesong med tak over hodet. Og derfor skulle Emil Heyerdahl ønske at sesongen allerede var i gang.

Publisert

Det er først og fremst rally og baneracing nærmere ekvator som har fått tjuvstartet 2019-sesongen på skikkelig vis. For alle andre rallycross og baneracingutøvere der hjemme, så har vinteren fortsatt ikke sluppet taket selv om vi nå er i mars måned.

Emil Heyerdahl kan nesten ikke vente med å komme seg bak rattet på en Porsche 911 GT3 Cup-bil til den skandinaviske Carrera Cupen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det er først og fremst rally og baneracing nærmere ekvator som har fått tjuvstartet 2019-sesongen på skikkelig vis. For alle andre rallycross og baneracingutøvere der hjemme, så har vinteren fortsatt ikke sluppet taket selv om vi nå er i mars måned.

En som ikke har noen problemer med å innrømme at han er utålmodig og skulle ønske at snøen var borte for lengst, er 16-årige Emil Heyerdahl. I desember vant han den prestisjefylte talentkonkurransen «Bilsporttalentet», hvor pengepremien på 300.000 kroner var mer eller mindre utslagsgivende for at han kunne gå på en sesong i Porsche Carrera Cup Scandinavia i år.

Simracing er løsningen

Men vinteren er lang. Og sesongstarten er ikke før første helgen i mai. Altså hele to måneder til.

– Det er ikke til å legge skjul på at vinteren er ekstremt lang. Når man ser hva man har i vente og ser på tester og slik, så skjønner man at sesongstarten stadig nærmer seg, sier Emil Heyerdahl til Parc Fermé.

At det klør i høyrefoten får han imidlertid utløp for. Simracing-kjøring lar seg ikke påvirke av minusgrader og brøytekanter. Og dette vil alltid være en viktig del av forberedelsene til både Heyerdahl og andre racingførere.

https://parcferme.no/annen-motorsport/bilsporttalentet-alt-gikk-i-svart-da-navnet-til-ble-ropt-opp/

Flere timer hver dag

Men det er også en fin måte å slå ihjel tid på. Og er det noe Heyerdahl er blitt en «kløpper» på denne vinteren, så er det nettopp å sluke timer.

– Det er viktig å stille så godt forberedt som mulig til sesongstart dersom man skal jage de beste plasseringene. For meg har simracing vært et viktig element for min del for å lære seg teknikk, strategi og ikke minst analysere hva man gjør på banen, sier Heyerdahl, og anslår at han spiller nesten to timer hver eneste dag på sitt eget simulator-rigg hjemme.

På grunn av sin unge alder, så får han kun kjøre «Approved»-klassen. Det innebærer en litt mer motorsvak bil, slik at han i praksis ikke har konkurransedyktig nok bil til å kjempe i toppen av det samlede Porsche-feltet.

Stor overgang

Emil Heyerdahl leker ikke bilspill når han sitter hjemme og sluker timer bak rattet og skjermen. (Foto: Privat)

For Heyerdahl er likevel 2019 året hvor han skal «lære seg» å kjøre bil. Overgangen fra formelbil til Porsche kunne vel knapt vært større.

– Førsteinntrykket med bilen er ekstremt bra. Men det er en stor overgang i forhold til formelbilen, med tanke på at vekten og kreftene i motoren er tredoblet. I tillegg blir det et stort startfelt. Men vi skal gi alt for å være i toppen så fort som overhodet mulig.

Powered by Labrador CMS