Johan fikk kjenne på rallyfølelsen under WTCR-løpene på Nürburgring

Én seier og én kraftig krasj. Regjerende verdensmester i rallycross, Johan Kristoffersson, følte seg mer hjemme enn noen gang på Nordsløyfa i Tyskland.

Publisert
https://www.youtube.com/watch?v=cR_v8UUg4vA

For omsider satt den. Under det andre av totalt tre løp klinte Johan Kristoffersson til med en imponerende seier i WTCR, verdenscupen i standardbilracing. Og det er WTCR som er hans hovedbeskjeftigelse fra Volkswagen denne sesongen, selv om han for første gang på mange år har fått kjenne på en uvanlig sterk motstand rent sportslig.

https://www.youtube.com/watch?v=cR_v8UUg4vA

For omsider satt den. Under det andre av totalt tre løp klinte Johan Kristoffersson til med en imponerende seier i WTCR, verdenscupen i standardbilracing. Og det er WTCR som er hans hovedbeskjeftigelse fra Volkswagen denne sesongen, selv om han for første gang på mange år har fått kjenne på en uvanlig sterk motstand rent sportslig.

– Det føles selvfølgelig herlig. Det er jo derfor vi konkurrerer, vi kjemper jo etter å vinne. Starten på sesongen har vært tøff, noe som gjør det enda morsommere å lykkes med den første Volkswagen-seieren, sier Johan Kristoffersson til Parc Fermé.

Kjørte av i over 200 km/t

Johan Kristoffersson der han har vært vant til å stå de to siste årene, på toppen av pallen. (Foto: Gregory Lenormand / DPPI)

Men den umiddelbare seiersgleden var kortvarig. I det tredje og siste løpet, som ble samkjørt med arrangementet som huset det populære 24-timersløpet på Nürburgring foran 200.000 mennesker, så endte Kristoffersson med en kraftig krasj i godt og vel 200 kilometer i timen, i den lynraske Mutkurve-svingen for dem som er lokalkjente.

Kristoffersson var i ferd med å klatre seg oppover på ett av de raskeste partiene på banen da han mistet kontrollen på bilen og smalt renn i rekkverket.

– To av bilene foran meg kjørte i hverandre, og dro opp veldig mye støv som gjorde sikten veldig begrenset. Jeg forsøkte å komme meg unna for ikke å kjøre på bilen foran, og da havnet jeg på gresset i 235 kilometer i timen. Jeg forsøkte å få ned farten, men det bremset så dårlig på gresset, så jeg dro redd i autovernet. Veldig kjedelig med tanke på farten jeg hadde, da jeg hadde klatret fra 22. til 10. plass, oppsummerer Kristoffersson.

Takker rallykjøringen

Men opp- og nedturene til tross. Å kjøre på Nürburgring er alltid en spesiell følelse for førere som ikke er der altfor ofte. Det er blitt en tradisjon for WTCR, og tidligere WTCC, å kjøre løp her under samme løpshelg som 24-timersløpet.

Men banen innbyr gjerne til litt ekstraordinære førerferdigheter og spesialiteter, da en bane på 2,5 mil med kun tre runder og vesentlig smalere veibane, gjør det til en annerledes opplevelse enn mer tradisjonelle baner.

– Det er en veldig spesiell og krevende bane. Jeg har ikke så mye erfaring herfra og har ikke kjørt her siden 2011, sier Kristoffersson.

(Foto: Clement Marin / DPPI)

– Kanskje rallykjøringen din dette året har hjulpet litt mer?

– Ja, det tror jeg absolutt. Det er høye hastigheter uten avkjøringssoner, noe som gjør at du må stole på bilkontrollen din. Banen skiller seg veldig mye fra vanlig baneracing og er vel det nærmeste man kommer rally i baneracing. Og det liker jeg. Dessuten gjør atmosfæren med 24-timersløpet og 200.000 personer rundt banen at denne helgen blir enda mer spesiell, sier Kristoffersson.

Avventende til rallycrossinnhopp

I mai gjorde Mattias Ekström et lite enkeltcomeback under VM-runden på Spa-Francorchamps. Neste VM-løp i Höljes krasjer med et WTCR-løp hvilket gjør et eventuelt comeback for Kristoffersson umulig til det løpet. Men hva tenker den doble verdensmesteren om å gjøre et innhopp eller to i VM for å hilse på og vise seg fram igjen?

– Jeg savner absolutt rallycrossen og hele PSRX-familien. Bilene er jo ekstremt morsomme å kjøre, og minnene fra å ha to så framgangsrike år i et så heftig mesterskap gjør at man ser tilbake på det med glede. Men akkurat nå har jeg fokus på WTCR og rally, sier 30-åringen fra Arvika.

Powered by Labrador CMS