Hviler ikke på laurbærene – går for nytt år i TCR-Seaten

DEL
(Foto: TCR International Series)

Et knalltøff sesong i TCR International Series skremmer ikke Stian Paulsen (30), som allerede nå går på med full gass for 2018-sesongen.

For er det en klasse som har vokst enormt det siste året, så er det nettopp TCR-klassen. Det internasjonale reglementet har tiltrukket seg flerfoldige fabrikker, og flere serier og mesterskap har nå mer eller mindre basert seg på denne bilklassen.

TCR International Series ser serien som dette reglementet er tuftet på, og i 2017 har Stian Paulsen vært det norske innslaget i de europeiske løpene. Men i et ettbils-team, driftet og finansiert kun av Paulsen selv, så er han liten i forhold til de store teamene og de beste sjåførene. Og sesongen har vært tøff og krevende, men like fullt har Paulsen overlevd.

Bedre forberedt

Et godt løp i Ungarn, som blant annet toppet seg med syvende plass på kvalifiseringen og åttende plass i det andre løpet, reddet en sesong som også husket for relativt harde smeller både på Spa og på Monza. Likevel ser han lyst på framtiden.

– Jeg gleder meg veldig til sesongen igjen. Og jeg kommer til å være forberedt på en helt annen måte, konstaterer Paulsen overfor Parc Fermé.

Han kan ikke tenke seg å kjøre noe annet enn TCR. I år har han holdt seg til de europeiske løpene. Neste år vil han fortsette på samme måte, og kanskje litt til.

- ANNONSE -

– Da jeg begynte å kjøre dette året, så satte jeg meg en fireårsplan, hvor jeg til slutt vil kjøre full TCR-serie enten det tredje eller fjerde året. Målet nå til året er å kjøre alle de europeiske, pluss ett eller to løp til utenfor Europa, sier Paulsen.

LES OGSÅ: Fersk standardklasse skal erobre en hel racingverden

Kjører på egenhånd

Mye av sjarmen rundt hans satsing har vært at han har reist på løp med sin Mercedes Sprinter med sin Seat Leon på hengeren. Alt gjort alene, og det er kun på løpene han har med seg et lite mannskap som hjelper ham. Utover dette har han full regi på alt.

– Det er j*** mye, sier Paulsen, på spørsmål om hvor mye kjøring det egentlig blir, og hvilke utgifter dette bærer med seg.

(Foto: TCR International Series)

Men han har ikke noe valg da han velger å satse på dette med ressursene han har tilgjengelig.

– Det er mye mer kjøring enn jeg klarer å forklare, og jeg vet ikke hvordan jeg får til alt dette. Det er hodet over vannet hele tiden, forteller Paulsen om tidsbruken og kostnadene rundt å holde på med dette.

LES OGSÅ: VG-lista engasjerer – men spesielt én fører er skuffet over plasseringen

Full sesong: Minimum 450.000 euro

Han har fått konkrete tilbud fra andre team, men prislappen er for høy. 450.000 euro før reise og skade er dekt er ikke noe han kan vurdere en gang, selv om det innebærer hele sesongen også utenfor Europa.

– Nei, den prisen må ned. De pengene kommer jeg aldri til å finne, og ikke vil jeg jobbe for å finne alle de pengene heller. Mitt eget budsjett er en fjerdedel, men jeg kan godt tenke meg et team dersom pristilbudet reduseres en god del. Men da må jeg finne et team som har en sponsor som kan gi en helt annet pris, erkjenner 30-åringen fra Fredrikstad.

Så planen er ikke satt, annet enn at han skal stå på startstreken neste år. Men han har fremdeles sin Seat Leon TCR stående, en bil han karakteriserer som ganske så konkurransedyktig.

- ANNONSE -

– Den er ikke den aller beste, men heller ikke noen dårlig bil. Er du god nok sjåfør, så vinner du løp, sier Paulsen.

Vurderer STCC

Han har vært langt unna å vinne løp i år, men gleden av å kjøre på de store racingarenaene i en meget hard serie, og ikke minst alle opplevelsene dette medfører, gjør at det er verdt å bruke all tid og energi som han ofrer i hverdagen for å få dette til å gå rundt.

– Det har vært hardt i år. Krasjene var forsåvidt utur, men på de første løpene hang vi ikke med fordi vi enkelt og greit var på etterskudd. Det var jeg klar over, så det var ikke noe uflaks. Kun dårlige forberedelser. Men vi har mye gode småting å ta med oss. Nest raskeste sektortider på treninger, gode kvalifiseringer og slikt. Det er mye å kunne ta med seg, sier Paulsen.

LES OGSÅ: STCC gjør comeback på norske trakter neste år

Han har også fått med seg at STCC kommer til Norge neste år, og dette kunne vært midt i blinken for Paulsen å vise seg fram på hjemmebane. Han har også lyst, men vet ikke enda om han prioriterer det.

– Når jeg tenker på det med en gang, så hadde det vært utrolig kult. Men på en annen side så er hovedfokuset å kjøre i utlandet, og jeg vil gjøre det ordentlig først og fremst. Men får jeg kjørt TCR i utlandet 100 prosent, og skulle ha penger til overs for å kjøre STCC-løpet, så vil jeg stille opp, sier Paulsen.