1994, bak fra venstre: Håkon Schjærin, Ove Midtsjø, Kjetil Bolneset, Harald Huysman, Lars Sundling, Thor Ebbesvik. Foran fra venstre: Henning Isdal, Stein Erik Greve Løvberg, Øystein Borgen og Sten Erik Nilsen. (Foto: Privat)

Her startet det norske Nürburgring-eventyret – og siden har det bare fortsatt

Nordmenn valfarter til motorsportmekkaet i Sør-Vest-Tyskland, også for å kjøre racing på høyt nivå. Det hele startet med to Honda Civic-er.

Publisert Sist oppdatert

Denne helgen kjøres det store 6-timersløpet på Nürburgring, det største enkeltløpet i VLN-serien, det tyske langdistansemesterskapet på Nürburgring Nordschleife. Totalt ti nordmenn stiller til start denne helgen og pleier å være ett av de mest attraktive løpene utenom 24-timersløpet å delta i på den legendariske banen på 2,5 mil.

Denne helgen kjøres det store 6-timersløpet på Nürburgring, det største enkeltløpet i VLN-serien, det tyske langdistansemesterskapet på Nürburgring Nordschleife. Totalt ti nordmenn stiller til start denne helgen og pleier å være ett av de mest attraktive løpene utenom 24-timersløpet å delta i på den legendariske banen på 2,5 mil.

Men tysk racing på Nordsløyfa er ikke noe 2000-tallsfenomen sett med norske øyne. Selve serien ble startet på 70-tallet, og den norske «boomen» kom på midten av 90-tallet. Bildet over er illustrasjonen på nettopp de første nordmennene som virkelig giret opp en satsing - den gang på amatørnivå an mass.

– Åja, vi var «de glade amatører», sier bilsportjournalist, reporter, kommentator og tidligere racingfører Henning Isdal, til Parc Fermé.

Standardbil

Han er én av ti som figurerer på bildet foran denne Civicen. En ganske så standard bil, Gruppe N-spec som man gjerne kaller det, og når vi først slipper på 50-øringen på Isdal, så renner historiene ut som et åpent Nürburgring-wiki.

– Egentlig startet det litt før dette også. Det var Lars Sundling og Arne Garvik som blant annet kjørte rally med Honda. Jeg lurer på om de brukte de samme bilene på Nürburgring.

– Men hvordan fikk dere ideen som å reise sammen og kjøre på Ringen?

– Egentlig husker jeg ikke helt, men spesielt Sundling var aktiv. Også plutselig fant vi ut av dette og fikk denne ville ideen om å reise nedover. Det var Ove Midtsjø som eide den andre bilen, sier Isdal videre.

Debuterte med 24-timersløpet

Både Midtsjø og Sundling figurerer også på bildet øverst, men det lyktes ikke Parc Fermé å få tak i dem for sine historier før vi valgte å publisere reportasjen denne helgen før sekstimersløpet. Likevel var det ikke hvilket som helst løp de valgte å starte i den gang.

Nemlig 24-timersløpet i 1994, mener Isdal bestemt.

– Alle hadde vært innom og kjørt litt turistkjøring, så vi spleiset på dette. Vi fant noen sponsorer, vi fant noen felles sponsorer, og selv med et økonomibudsjett som vi hadde, så ble det cirka 100.000 kroner per bil. Men vi hadde gratis dekk. Vi fikk en utrolig bra avtale med Yokohana, sier Isdal, og minnes at begge bilene fullførte.

Siste runden av løpet og innkjøringen til parc fermé har brent seg ekstra godt fast i hjernebarken.

– Jeg brukte sikkert 17 minutter på den siste runden. Da bare kjørte vi og vinket til publikum. Det var full jubel hele veien. Helt utrolig. Og i parc fermé var det jenter med tysk nasjonalkostyme som stod klare med brett med glass med stett på og serverte champagne til alle som fullførte. Helt utrolig, minnes Isdal.

2012, bak fra venstre: Kenneth Østvold, Christian Krognes, Stian Sørlie, Kjetil Giltvedt, Harald Nordeng og Einar Thorsen. Foran fra venstre: Anders Buchardt, Atle Gulbrandsen, Håkon Schjærin og Nils Tronrud. (Foto: Camilla Smistad Tofterå)

Sterke bilsportprofiler

Starten bestod altså av flerfoldige nordmenn med sterk bilsporttilknytning, og ikke minst stort talent og meritter av høy rang.

Håkon Schjærin kommer vi tilbake til, Ove Midtsjø og Lars Sundling som primus motor for grunnideene. Harald Huysman trenger ingen videre introduksjon og Kjetil Bolneset trenger heller neppe noen videre introduksjon.

Honda-guruen fra Vestlandet, Thor Ebbesvik, er også med, og det samme er Stein Erik Greve Løvberg som også var kjent som en god roadracer. Det samme er stortalentene Øystein Borgen og avdøde Sten Erik Nilsen.

– Dette er sterke navn. Sten Erik, som dessverre ikke er med oss lengre, kunne du sette inn i hvilken som helst bil, og han var blant de raskeste - om ikke den raskeste, uansett. Og Kjetil Bolneset var et råskinn og i sin tid et kjempemessig talent. Kunne kjøre hva som helst, og han tok gjerne dobbeltstint med tre timer i bilen og bare gliste når han kom ut. Eneste gang jeg har vært redd når jeg har kjørt racerbil var første gangen på Nordsløyfa. Kjetil lot seg ikke skremme, oppsummerer Isdal.

Mer og mer profesjonalisert

Vi beveger oss 18 år fram i tid, og det kryr fortsatt av nordmenn i VLN. Men de fleste sjåførene er nå byttet ut. Satsingene er blitt vesentlig mer profesjonalisert, både fra førere og team - selv om VLN den dag i dag fortsatt bærer preg av amatørsatsende team og fortsatt noen biler av «ymse» kaliber ute på banen.

Men i 2012 hadde ting virkelig tatt seg opp. Møller Bil Motorsport er etablert for fullt som et utspring i Schjærins karriere og etterhvert Olrud-teamet som dukket opp, noe vi kommer tilbake til. Stian Sørlie har virkelig bevist at nordmenn kan beherske Nordsløyfa på høyt nivå, og Christian Krognes fortsetter her å danne grunnlag for en av de mer unike bilsportkarrierene som finnes blant norske bilsportutøvere.

Likevel finnes det fortsatt «glade amatører» som får for seg å prøve seg her. Anders Buchardt, kjent som eiendomsinvestor og har gjort stor hotellsuksess med sin far Arthur, hadde kontakter innenfor bilsporten. Blant annet gjennom Nils Tronrud, som også selv var aktiv på «Ringen».

«BMW-banden»

Tronrud har vært tett knyttet til BMW over mange år som bilforhandler, og en av hans kunder var altså Buchardt.

– Vi fikk en idé etter at jeg hadde vært her på litt turistkjøring i regi av noen nordmenn. Det var med noen instruktører, og det var Stian Sørlie som var min instruktør. Det var én dag med turistkjøring, så dukket ideen opp. Litt voldsomt. Det ble mye playstationkjøring våren før jeg gjorde min debut her, sier Buchardt til Parc Fermé.

Dette årets er 2007 og han får innpass i BMW-teamet Schubert Motorsport. Dette var i en tid for dieselbiler var så populære at de til og med fikk egne racingklasser. Buchardt fikk kjøre en BMW 120 de første årene.

Men selv om Buchardt har en bakgrunn med gode økonomiske muskler, så ble likevel kjøringen eksternt finansiert gjennom egne sponsorer og samarbeidspartnere til kjøringen. Buchardt satte opp opplevelsespakker for sponsorene som innebar både kjøring og påsitt rundt banen og klarte med dette å hente inn midler uten å måtte ta fra egen lomme og formue.

– Jeg var egentlig nødt til å finansiere det slik også, ellers hadde jeg egentlig ikke hatt samvittighet til å gjøre dette, konstaterer Buchardt.

2019, bak fra venstre: Oskar Sandberg, Christian Krognes og Inge Hanseseætre. Foran fra venstre: Dennis Olsen, Atle Gulbrandsen, Anders Lindstad, Kenneth Østvold, Håkon Schjærin og Sindre Setsaas. (Foto: Hans Petter Martinsen)

Diesel-suksess

Han fikk dog gjennomslag for en annen vill idé på denne tiden, som de kom svært godt ut av ettersom reglementet også var såpass fritt i to-liters-klassen for dieselbiler.

– BMW gjorde det veldig bra i WTCC på denne tiden. Så jeg hadde en idé om at vi burde ta ut et WTCC-karosseri og bygge om til dieselversjonen som vi her hadde på vår BMW 120. Det viste seg å fungere veldig bra. Stian satte faktisk runderekord i klassen på 8:59, en rekord som står fortsatt i dag ettersom det ikke er noen slik klasse lengre, sier Buchardt.

Han kjørte for Schubert fra 2007 til 2011, og figurer altså på bildet fra 2012. Selv er han fortsatt aktiv når det passer, senest nå på 24-timersløpet på Spa-Francorchamps og denne helgen på sekstimeren.

Den norske Nürburgring-kongen

Men er det én person som dukker opp på alle bildene, så er det Håkon Schjærin. Kanskje den nordmannen alene som har høyest status på Nürburgring, og kanskje den nordmannen med flest runder opp igjennom. Schjærin har kjørt hvert eneste år siden 1994. Altså 25 år.

Det øverste bildet er på mange måter forløperen til det som mange forbinder mest med VLN her i Norge, nemlig det helnorske teamet Møller Bil Motorsport. Dette ble startet egentlig i regi av Schjærin og hans sambygdinger i Åsnes i Hedmark, John Lund og Roger Sandberg. John er fortsatt delaktig på sidelinjen i teamet, og Roger Sandberg er fortsatt et godt kjent navn i teamet.

– Nesten litt rart at Roger ikke er med på dette bildet. Han var veldig sentral i mange år, sier Schjærin om bildet fra 94.

Han erindrer hvordan han og Isdal skaffet noen av sponsorene, hvordan de skrapte sammen litt sparepenger fra egen lomme og at de «reiste nedover med noen gamle busser og slikt».

Men byråkratiet var ikke like komplisert på den tiden. I dag er det mer omfattende med blant annet eget kurs med krav til bestått test for å få en såkalt permit-lisens.

– Det holdt å ha en eller annen internasjonal lisens, og det handlet vel bare om å betale litt mer, sier åsnessokningen.

Han har godt og vel 3000 runder på den 2,5 mil lange banen de kjører på når de inkluderer Grand Prix-banen i sentrum av Nürburg. 24-timersløpet kjørte han 17 år på rad før de ga seg med dette enkeltløpet etter 2011 og har kun fokusert på VLN.

Håkon Schjærin har kjørt på Nürburgring sammenhengende i 25 år, og er i dag en av de eldste og mest erfarne førerne på startgriden uansett nasjonalitet. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Unikt team

Møller Bil Motorsport har gjort seg kjente for å være et helnorsk team som har tre til fire seter hvor de faste sjåførene selv slipper å ha med seg budsjett. Møller Bil-konsernet bruker denne satsingen som en stor internmarkedsføringssatsing både for å ha med seg gjester, og at fullførte lærlinger får en premie ved å være gjestemekaniker på ett løp.

– Teamet har jo bestått og er ett av de teamene som har overlevd i mange år. Måten vi gjør det med teamet nå har vi gjort i mange år. Til å begynne med bygde vi bil og slik selv, men etter at vi har kjørt ulike Audier de siste årene, så har denne blitt driftet her nede, sier Schjærin, som får god støtte fra Manthey Racing i drift og vedlikehold av bil.

25 år etter at det virkelig begynte å blomstre nordmenn på Ringen, så er det fortsatt en rekke førere som står på startstreken omtrent hver eneste VLN-helg. Alle førere med ulike forutsetninger. Det kryr av team i flerfoldige klasser med bil i alle mulige prisklasser, fra rundt 30.000 kroner løpet til nærmere det 10-dobbelte om man skal kjøpe seg en plass i en heftigere bil.

Dennis Olsen er titt og ofte på plass som helprofesjonell Porsche-fører for å hjelpe deres kundeteam Manthey - samme team som drifter Møller Bil Motorsports bil - og Christian Krognes har markert seg som en av de raskeste enkeltførerne i GT3-bil rundt denne banen.

Møller Bil er allerede nevnt, og det er verdt å nevne at Oskar Sandberg også har klart å livnære seg på kjøring og coaching på banen de siste årene. Nå kjører han en Porsche Caymen i V5-klassen for Pixum Adrenalin.

En rekke andre nordmenn har innpass i ulike team med ulike budsjetter, og det dukker stadige nye navn opp. Sistemann ut er Oslo-gutten Håvard Kollen, som etter en stygg krasj på Vålerbanen for noen år tilbake satte karrieren på vent. Nå er den tent igjen, med en spontantur til Nürburgring - garantert ikke hans siste.

Kollen skal vi bli litt mer kjent med etter at helgens 6-timersløp er gjennomført.

Powered by Labrador CMS