Her skriver norske Christian ny historie for norsk bilsport på verdens best berømte racerbane

Flere anser Christian Krognes for å være den raskeste GT3-føreren på Nürburgring Nordschleife. Nå tok han den uoffisielle tronen tilbake også.

Publisert

Men å underbygge at man er den raskeste, eller i alle fall én av de raskeste på Nürburgring, så har vært noe ironisk ved at Christian Krognes aldri har tatt en totalseier i det tyske langdistansemesterskapet (NLS) som kjøres over flere runder på Nürburgring Nordschleife gjennom en sesong.

Christian Krognes. (Foto: Jan Brucke / VLN)

Men å underbygge at man er den raskeste, eller i alle fall én av de raskeste på Nürburgring, så har vært noe ironisk ved at Christian Krognes aldri har tatt en totalseier i det tyske langdistansemesterskapet (NLS) som kjøres over flere runder på Nürburgring Nordschleife gjennom en sesong.

I sin sjette sesong i toppklassen GT3, så skulle det altså klaffe i forbindelse med dobbeltløpet sist helg. For i konkurranse med flere profesjonelle og svært anerkjente fabrikkførere fra flere staller med GT3-satsing, så skulle Krognes og hans BMW-team Walkenhorst Motorsport for første gang for nordmannen sin del innta toppen i et NLS-løp. Ekstra stas med norske øyne var det også at Porsche-fører Dennis Olsen kjørte inn til tredjeplass i løpet, og dermed fikk både Krognes og Olsen fylt opp pallstatistikken sin på Nordsløyfa ytterligere.

– Min første seier er kjempegøy, for jeg har ikke hatt all verdens fokus på det de siste årene, selv om jeg har hatt mange år på "Ringen". Fokuset har alltid vært på 24-timeren, som har vært det store målet for teamet, men for teamet var det viktig at vi fikk tatt denne seieren, og at det også er min første. Teamet har hatt en tøff sesong med mye stang ut, uflaks og tekniske problemer, så dette er et fint plaster på såret i og med at det ikke stemte for oss på 24-timeren, sier Christian Krognes til Parc Fermé.

Krever et annet type fokus

Dennis Olsen passerer målstreken på en sterk tredjeplass. (Foto: Jan Brucke / VLN)

Men selv om han omsider kan fylle en NLS-seier på CVen, så står blant annet seieren i 24-timersløpet på Spa-Francorchamps høyere rent prestasjonsmessig for hans vedkommende. Likevel var det mer enn bare en seier han oppnådde som betyr vel så mye for ham. Og det er å ta tilbake runderekorden, som ble tatt tidligere år.

Fra 2018 fram til to uker siden er det Krognes som har hadde den siste raskeste enkeltrunden på NLS-konfigurasjonen (2/3 av Grand Prix-banen + hele Nordsløyfa, journ.anm.). Nå var han fast bestemt på å ta den tilbake - og det klarte han. Den nye tiden fra kvalifiseringen lyder på 7:51,807, og gir en snitthastighet på 186,7 kilometer i timen. Det ga naturlig nok også pole position til firetimersløpet.

– Det handler om å gjøre det så enkelt som mulig og ikke nødvendigvis ha så mye fokus på banerekorden. Der er alltid neste sving som gjelder hele tiden, sier Krognes om den mentale innstillingen til løpet.

Likevel er det mange forhold som må stemme for at man skal kunne ta en ny runderekord (banerekord settes offisielt i løp, journ.anm.), i tillegg til at man skal ha kaliberet til å kjøre fort nok.

– Ting må klaffe samtidig, og denne gangen sammenfalt baneforhold, hodet fungerte og bilen var ekstremt bra, og da fører det til rekord. Det er deilig når det er klaff på alle fronter. Og det er det som er ordentlig gøy, og ikke bare at det blir en rekord - selv om det blir en bonus på toppen av alt. Kvalifiseringen var intens, for du har én runde å gjøre det på. Så det er så viktig at alt stemmer og at man virkelig er på når den skal settes. Det krever en annen type fokus enn hva en løpsseier gjør, sier Krognes, som likevel er forberedt på at rekorden blir slettet igjen før sesongen er over.

– Når det blir kaldere mot høsten, så går det fortere. Jeg må nok kjøre ett til to sekunder raskere for å beholde rekorden etter sesongen, tror Krognes.

«Verdensklasse»

Christian Krognes i front i Walkenhorst Motorsports BMW M6 GT3. (Foto: Jan Brucke / VLN)

Selv om han ellers er beskjeden på vegne av egen innsats, så får han likevel massiv skryt. Sportssjef i Norges Bilsportforbund og selv racerfører på Nürburgring Nordschleife, Atle Gulbrandsen, har fulgt Krognes i en årreke og beskrevet sin sambygding fra Hamar og tidligere teamkompis som en av norsk bilsports best bevarte hemmeligheter.

De siste årene har han dog fått stadig mer oppmerksomhet for sin kjøring på høyt internasjonalt GT3-nivå, men Gulbrandsen er likevel ikke i tvil om hva han mener om Krognes sin innsats denne helgen i sin tradisjonelle ukesoppsummering på vegne av Team Norway.

– Jeg er usikker på om nordmenn forstår hvilken prestasjon det er å sette ny banerekord på Nürburgring. Christian har hatt banerekorden i nesten fem år, og forbedret den to ganger, noe som er utrolig i seg selv. I det forrige løpet ble banerekorden slått, og da viser Christian igjen hvor utrolig sterk han er mentalt. Nå har han i et par uker hatt full fokus på å ta tilbake banerekorden, og at han klarer det på første forsøk – i konkurranse med flere av verdens beste GT-førere – er ikke noe annet sensasjonelt, skriver Gulbrandsen, som også bruker ord som «verdensklasse» på det BMW-føreren leverte denne helgen.

Powered by Labrador CMS