Her er de viktigste tidspunktene du må få med deg 24-timeren på

Når du først setter deg ned én time, så er du garantert å bli sittende enda lengre.

Publisert

Foto: Red Bull Content Pool

Foto: Red Bull Content Pool

Rart nok som det er, så blir den ene lille halvtimen eller timen du så får deg fort til tre når du skal ta en titt på 24-timeren på Le Mans.

Det har noe med kombinasjonen av at det alltid skjer noe ute på den 13 kilometer lange banen, hvor TV-produserne er flinke til å fange opp de viktigste øyeblikkene i umiddelbar live-tid, samtidig som kommentatorne har jobbet timer og døgn med research slik at det alltid er noe interessant å få med seg.

LES OGSÅ: Derfor blir 24-timeren en thriller gjennom hele døgnet

Også er det en fin unnskyldning for å droppe andre kjedelige gjøremål i helgen, er det ikke? Vel, været er spådd ganske så bra denne helgen, i alle fall østpå på landet, så det blir nok ei ekstra runde hjemme for å finne ut hvor lenge man egentlig skal benke seg ned foran TVen.

Uansett, basert på denne artikkelen fra RedBull.no, som først ble produsert for fjorårets Le Mans, så har vi de fire absolutt viktigste tidspunktene i døgnet du bare må få med deg:

Foto: Red Bull Content Pool

Starten lørdag ettermiddag: – For å lære seg løpet i seg selv, så må man få med seg starten. Da ser man littegrann (minimum én time, sånn forresten) og får et greit innblikk i det hele. Samtidig er det ofte at noen får trøbbel allerede den første timen. Noe kan skje med bilen, andre drar av, og du skal ikke se bortifra at det skjer noe med favorittene. Og da tenker man fort at én time er lite, og man kan raskt bli sittende en stund, sier motorkommentator på Viasat, Atle Gulbrandsen, som følger godt med på 24-timeren selv om det er Gulbrandsens konkurrent i Eurosport som har rettighetene for sendingen.

Solnedgangen lørdag kveld: – Når det er lørdag kveld, så går det an å gjøre noe annet i mellomtiden, men når klokka passerer 10 så begynner det å bli mørkt i Frankrike. På dette tidspunktet får du gjerne en oppdatering på utviklingen av løpet, og når det går fra lyst til mørkt så pleier det å skje ting, sier Gulbrandsen.

Foto: Red Bull Content Pool

Soloppgangen søndag morgen: – Normale mennesker må jo sove, så det er greit å få en god natts søvn. Når man står opp søndag, gjerne i soloppgangen, så kan det skje mye. Sjåførene er trøtte, bilene får kjørt seg, og da kan det skje mye rart, forklarer Gulbrandsen.

Europsports hovedkommentator Per Christian Håveødegård har også et forslag for dem som liker å holde seg våkne om natten.

– Mellom fire og seks så er det mange gode rundetider og mye action, hvis det er tørt. Raske biler og trøtte typer, vet du, sier den engasjerte kommentatoren.

De siste timene søndag: – De siste tre timene er spennende for å se om strategiene til teamene holder mål. Og ikke minst om bilene holder løpet ut. Husk hva som skjedde med Toyota i fjor, forklarer Håveødegård, og peker på da den japanske vinnerkandidaten måtte gi fra seg seieren på grunn av motortrøbbel på den siste ordinære runden i fjor.

Gulbrandsen forteller at du nok gjennom døgnet har erfart hvor lett det er å bli sittende.

– Det skal sies at det nok ikke skjer så mye de siste fem minuttene, men hvis du deler opp løpet i disse fire øktene, så vil du erfare hvor lett det er å bli sittende i mer enn en time av gangen. Det skjer noe hele tiden, forklarer Gulbrandsen.

Powered by Labrador CMS