Helgas Porsche-løp kan bli enda mer krevende enn i Monacos gater

Kort og ujevn gatebane, og klissvåte regnprognoser, gjør oppladning til helgas tyske Porsche-løp helt spesiell for våre to håpefulle nordmenn.

Publisert

Dennis Olsen har tatt et godt grep om ledelsen i den tyske Porsche Carrera-cupen, til tross for en turbulent helg på Red Bull Ring. Like godt endte det med seier, og Olsen er generelt i storform hvis vi ser hva han har prestert i både i Tyskland og i Porsche Supercup hittil i år.

Dennis Olsen, her fra forrige runde på Red Bull Ring i den tyske cupen. (Foto: Dennis Motorsport)

Dennis Olsen har tatt et godt grep om ledelsen i den tyske Porsche Carrera-cupen, til tross for en turbulent helg på Red Bull Ring. Like godt endte det med seier, og Olsen er generelt i storform hvis vi ser hva han har prestert i både i Tyskland og i Porsche Supercup hittil i år.

Men god form og god selvtillit til tross - helgas løp på gatebanen Norisring blir av det spesielle slaget.

– Jeg burde være klar. Men det ser nå ut som det skal regne litt, og med gammel og jevn asfalt så kan det legge seg mye vann på overflaten. Dekkene våre er også i praksis intermediate-dekk og drener ikke like godt som dekkene i fjor, så det ser meget spennende ut dette, sier Olsen til Parc Fermé på telefon fra Tyskland.

LES OGSÅ: Et erkenorsk samhold på tvers av grener og mesterskap

Tett trafikk

Han har akkurat ankommet Norisring og erkjenner at det ikke blir noen lett oppgave på banen han tok en sterk 2. plass på i fjor.

– Banen er kort, det er 25 biler og mange gentlemens-førere. Så jeg har en følelse av at det kan oppstå en del småproblemer som man må komme ut av og ha litt flaks på.

– Verre enn Monaco, dette da?

– På en måte, i alle fall er det nesten verre trafikkmessig. Banen er kortere, det kommer til å være «close» mellom førerne hele veien, og taper du et tidel så kan du tape tre-fire plasseringer, sier Olsen.

Men motivasjonen er på topp og killer-instinktet er aktivert.

– Her må man kjøre på grensa hele tiden. Du skal kysse veggen i hver sving, sier 21-åringen motivert.

LES OGSÅ: Derfor drømmer ikke norske førere lenger om en F1-karriere

Lei av uhell

Marius Nakken er klar på at han ønsker å hevde seg ytterligere etter en del uflaks de siste løpene. Både på Lausitzring og på Red Bull Ring ble han offer for påkjørsler han ikke kunne gjøre noe med, og er klar på at han kan nærme seg å toppen sett utifra tidene han setter.

– Jeg føler meg veldig klar og håper nå at jeg kan komme meg gjennom helga uten å få besøk av en italiener eller andre i bakenden. Så fremst av alt vil jeg til mål uten at andre ødelegger for meg, sier Nakken til Parc Fermé.

Marius Nakken totalt uforskyldt i krasjen på Lausitzring ridligere i år. (Foto: MRS)

Værmeldingene tar han med knusende ro, selv om det innbyr til et mer krevende løp enn de andre løpene.

– Vi tar det som det kommer, vi. Bybane og regn er alltid ekstra spennende, men været kan også endre seg, sier Nakken.

LES OGSÅ: Slik er den nye tilværelsen for Marius med GT-racing på heltid

Powered by Labrador CMS