Hektisk periode i vente - først debut i Porsche før ny testing i Formel 3-bil

Dennis Hauger slo tilbake etter et tungt år i britisk Formel 4. Han håper årets tilsvarende motgang kan skape tilsvarende suksess igjen neste år.

Publisert

For de som har fulgt Dennis Hauger tett, så er det mange elementer fra årets Formel 3-sesong man kan legge blåpapir på fra da han debuterte i Formel 4 i 2018.

Dennis Hauger. (Foto: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool)

For de som har fulgt Dennis Hauger tett, så er det mange elementer fra årets Formel 3-sesong man kan legge blåpapir på fra da han debuterte i Formel 4 i 2018.

Testene så lovende ut, han hadde sterke enkeltrunder og viste generelt god flyt - men da man kom til stykke så var det mange elementer som skulle gjøre racinglivet surt for Hauger.

Riktignok ble det flerfoldige seire og pallplasser i formelbildebuten for godt over to år siden, men det ble aldri noen medalje - og forøvrig kan man heller ikke sammenlikne toppnivået i britisk Formel 4 med det internasjonale Formel 3-mesterskapet.

Flere team-alternativer til Formel 3-testen

Derfor ble det ekstremt synlig at alle disse elementene som gikk i mot Hauger sendte ham langt ned på resultatlistene. Enten det være seg tilsynelatende store motorproblemer, tilsynelatende merkelige strategier underveis i løpshelgen og teknikk og oppsett som Hauger selv måtte jobbe med.

– Ja, i år har vært litt slik jeg hadde det i det britiske. Så kom jeg tilbake året etter og fikk vist hva jeg kunne når alt stemte. Så vi får håpe det blir det samme nå. Vi snakker med mange forskjellige team, så vi håper vi kan gjøre litt av samme greia og komme tilbake sterkt og vise hva jeg kan, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

Om 1,5 uke skal det kjøres en Formel 3-test i Barcelona. Dennis Hauger og hans apparat jobber med å få sendt ham dit. Men i skrivende stund står han altså fritt i forhold til hvem han skal kjøre med, og mest sannsynlig skal han prøve seg hos andre team etter at årets samarbeid med Hitech GP åpenbart ikke har vært av det beste slaget.

Manager Harald Huysman vil ikke avsløre hvilke klare detaljer de jobber med for at de skal fortsette med FIA Formel 3, men han bekrefter at de allerede er godt igang med å tenke på 2021.

– Vi er for fullt igang med å jobbe mot neste år. Første mål er nå å få Dennis inn til testen 5. og 6. oktober, og det er flere alternativer av team. Foreløpig har vi ikke fått svar fra Red Bull med tanke på neste år, men det aller viktigste for Dennis er å bli værende under Red Bull-paraplyen uavhengig av hvilket omfang de ellers er med på, men uansett er det å fortsette i FIA Formel 3 vi jobber med å sikre, sier Huysman til Parc Fermé.

Måtte tilpasse kjørestil til bil

Både Hauger og manageren selv er ordknappe hva gjelder detaljer bak en videreføring av den særdeles viktige Red Bull-støtten. Den energidrikkeide racinggiganten er godt kjent for å være utålmodige når utøverne deres ikke leverer - så alt avhenger nå av seniorrådgiver Dr. Helmut Marko og de andre som styrer over juniorsatsingen hvordan de vurderer Haugers Formel 3-innsats bak kulissene.

Likevel utfordret vi Dennis på om det utelukkende er teamets strategier og filosofier som har gjort det vanskelig for ham, eller om det er ting han selv måtte ta tak i.

– Uansett om man gjør en god eller dårlig helg, så kan man alltid se tilbake og gjøre ting annerledes og bedre. Erfaringene tar man med seg videre, og det er selvfølgelig småting fra min side sammen med ting fra teamets side og andre ting, sier Hauger.

– Hva slags andre ting? Er det for eksempel vanskelig å bli enig om oppsett og slikt?

– Jeg har vært ganske klar på hvordan jeg vil ha bilen. Så har de også ønsket å endre på ting, samtidig som jeg har prøvd å tilpasse kjørestilen min mer til bilen. Jeg har generelt slitt mye med understyring, så jeg har forsøkt å håndtere det. For selv om jeg ønsker mer overstyring, så har det vært vanskelig å få den dit. Vi fikk likevel til noe mer på Mugello enn hva vi har klart tidligere i år, sier 17-åringen.

https://www.instagram.com/p/CA9_0g3pY0_/?utm_source=ig_web_copy_link

Teamkompis med svenskeprinsen

Denne helgen blir forøvrig ingen hvilehelg for Hauger. Før sesongen ble det kunngjort at han skulle være gjestefører i den skandinaviske Porsche Carrera-cupen under løpet på Rudskogen - men da Mugello plutselig dukket opp på kalenderen akkurat denne helgen, så måtte de planene skrinlegges.

Likevel får han sin løpsdebut i bil med tak over hodet denne helgen. Han stiller opp som gjestefører under carreracupen på Anderstorp i Sverige, og får Hampus Ericsson og Prins Carl Philip Bernadotte som teamkamerater. Hampus er forøvrig lillebroren til den mer kjente Marcus Ericsson, som tidligere kjørte Formel 1 og nå er i IndyCar.

– Hampus kjenner jeg også fra da vi kjørte sammen i England i 2018, mens jeg også må slå svenskeprinsen for å kunne vise norskeprinsen hvilket land som er best, humrer Hauger.

Porsche-debuten ser han frem til, uten noen formening om hvordan han kommer til å ligge an. Men han har jo fått rykte på seg å kunne kjøre fort uansett hva han sitter i så lenge det er ratt og pedaler.

– Ja, vi får se om den teorien stemmer, da. Det blir veldig spennende, og veldig spesielt da det er mitt første løp med «hel bil». Den er mye tyngre, det er mange andre teknikker som gjelder - men det blir deilig å kjøre med åpent visir og med aircondition.

– Er ikke formelbil den beste airconditionen man kan ha?

– Nei, det blir egentlig bare varmt. Mye av lufta går bare over deg, så i stedet får man varmen fra motoren bak i stedet, konstaterer 17-åringen.

Powered by Labrador CMS