GT3-drømmen holdt på å rakne - men nå har Marcus omsider fått et godt fotfeste i klassen

Marcus Påverud lurte på om GT3-karrieren var over før den hadde begynt. Til syvende og sist er han glad for at han endte opp i et litt mindre prestisjetungt mesterskap.

Publisert

Før sesongen ble det annonsert en spennende satsing i beintøffe tyske GT-mesterskapet ADAC GT Masters, som skulle bli Marcus Påveruds første steg inn i GT3, kanskje den mest utbredte enkeltklassen i verden hvor man etterhvert kan leve av bilsporten. JAS Motorsport, som forvalter Hondas fabrikksatsing i GT3-sammenheng, så spennende muligheter i Påverud og fant en plass hos Fugel Sport hvor han skulle få sjansen mot flere GT3-førere av høyt internasjonalt kaliber.

Marcus Påverud og teamkamerat Jens Reno Møller på toppen av pallen i Pro-Am-klassen på Imola i sommer. (Foto: JAS Motorsport)

Før sesongen ble det annonsert en spennende satsing i beintøffe tyske GT-mesterskapet ADAC GT Masters, som skulle bli Marcus Påveruds første steg inn i GT3, kanskje den mest utbredte enkeltklassen i verden hvor man etterhvert kan leve av bilsporten. JAS Motorsport, som forvalter Hondas fabrikksatsing i GT3-sammenheng, så spennende muligheter i Påverud og fant en plass hos Fugel Sport hvor han skulle få sjansen mot flere GT3-førere av høyt internasjonalt kaliber.

Men Påverud mistrivdes og fant seg aldri i rette hos teamet, og beskriver det hele som «en tung start» på året. Store uenigheter om planer og struktur gjorde at Påverud i stedet valgte å sette hardt mot hardt og stille krav, noe som endte med at han fant døren ut selv på egenhånd - i visshet om at risikoen for å avbryte en slik kontrakt kan være at han ikke får den samme GT3-sjansen en gang til.

– Vi fant ganske raskt ut at dette ikke kom til å fungere. Så da ble det etterhvert litt mas om hvordan man skulle finne ut av dette. Jeg har jo et lite budsjett i utgangspunktet, så det ble litt stress med å finne noe, selv om jeg hadde mange gode tilbud jeg kunne gå for. Men jeg måtte jobbe hardt for å finne noe som passer, sier Marcus Påverud til Parc Fermé.

Glad han slapp Tyskland

Han skjønte med en gang at ved å tre ut av en satsing i ADAC GT Masters mest sannsynlig ikke kunne erstattes med noe like lukrativt og prestisjefylt med hans utgangspunkt. Løsningen ble likevel GT Open, et uavhengig GT-mesterskap med spanske røtter, med samme bil - en NSX GT3 - og det samme støtteapparatet fra Honda. Sammenliknet med ADAC GT Masters ser man gjerne på GT Open som en noe lavere rangert serie, men for Påverud også et springbrett i å få erfaring i GT3.

Og derfor er han nå tilfreds med å konkurrere her, framfor i Tyskland, eller forsåvidt i lavere i klasser i andre serier.

– Når jeg ser tilbake, så er jeg fornøyd med at jeg havnet her, selv om GT Open mer er et «gentlemens»-mesterskap. Jeg merker at det er lettere å lære her. En tidligere teamkompis av meg, Luci Trefz, kjører i ADAC i år og har hatt mye skader og dårlige resultater. Om man ikke er rask nok i kvalifiseringen til å starte relativt langt foran, så virker det som sannsynligheten er mye større for at man ikke kommer i mål i det hele tatt, sier Påverud ettertenksomt.

Men, hvis han skal bevise at han har noe i det internasjonale GT3-mesterskapet å gjøre, så må han levere maks ut ifra egne forutsetninger. Og enn så lenge er det mye som taler for at Påverud personlig leverer godt.

Dansk samarbeid

For etter exiten med Fugel og Tyskland, så fikk Påverud god støtte både fra JAS Motorsport selv, og fra danske Jens Reno Møller, som blant annet har et par Le Mans-starter bak seg, i tillegg til at han kjørte TCR International og TCR Europe i henholdsvis 2017 og 2018.

Møller er også en viktig sponsor for Påverud på bilen de deler i GT Open, og hele denne pakka gjorde at han nå gikk inn i duo med Møller i Pro-Am-klassen, hvor det er Påverud som klassifiserer som Pro-sjåføren på bilen. Og ofte er det Pro-sjåføren som gjerne bidrar med å coache Am-føreren.

– Joda, jeg prøver å hjelpe han så godt som mulig, der vi har nok data og mye som kan hjelpe ham. Jeg er stort sett ett sekund raskere enn ham på runden, så da klarer vi alltid å se hvor han kan hente dette. Men for min egen del, så må jeg også finne ut av hvordan jeg kan utvikle meg, da vi er den eneste Hondaen i feltet. Det mest ideelle er at jeg kunne hatt en helprofesjonell fører å sammenlikne meg med, sier 21-åringen.

Coachet av tidligere fabrikkfører

(Foto: JAS Motorsport)

Og under løpene på Imola fikk Påverud etterlengtet hjelp. Teamet sendte ned Marco Bonanomi som coach for Påverud, med sin bakgrunn som blant annet tidligere fabrikkfører før Audi og derav en tredjeplass i 24-timersløpet på Le Mans som noen av merittene. For første gang skulle Lier-gutten få en real tilbakemelding på hva han får til og ikke minst hva han har å hente mot de beste førerne.

– Tilbakemeldingene var gode, og jeg lå nærmere enn hva jeg først trodde i utgangspunktet. Så det var veldig positivt. Han ble en viktig coach for meg, selv om vi har ingeniører som kan oppsett og data og alt dette. Men de har jo ikke vært førere. Ettersom dette er det første året mitt i GT3, så sliter jeg med å finne ut selv hvordan jeg skal analysere data og min egen kjøring når jeg ikke har noen Pro-biler å sammenlikne meg med, sier han. 

Totalt fire av syv løpshelger er gjennomført for Påverud, Møller og resten av teamet. Sammenlagt blant alle biler og grupperinger holder de en syvendeplass, mens de selv fokuserer på Pro-Am-klassen hvor de nå utfordrer Brendan Iribe og Ollie Millroy som ligger 14 poeng foran i gullkampen etter at de har tatt to seire, én andreplass og to tredjeplasser på de siste fem enkeltløpene denne sommeren etter at ting begynte å løsne på Spa-Francorchamps.

Som en ørliten fjær i hatten for Påverud kan han registrere at tidligere Formel 1-fører Christian Klien er på tredjeplass i klassen.

Powered by Labrador CMS