Globetrotteren Dennis - sjekk denne reiseruta

11 løp på fem verdensdeler. Dennis Olsen bør allerede være i gang med å herde jetlag-egenskapene.

Publisert

2019 blir en stor kontrast til 2018-sesongen for Porsche-profilen Dennis Olsen. 22-åringen fra Våler i Østfold har så å si utelukkende kjørt i Europa i år for å hjelpe kundeteam av Porsche Motorsport.

Slik er den foreløpige reiseruta til Dennis Olsen for 2019-sesongen. (Foto/grafikk: Porsche/Simen Næss Hagen)

2019 blir en stor kontrast til 2018-sesongen for Porsche-profilen Dennis Olsen. 22-åringen fra Våler i Østfold har så å si utelukkende kjørt i Europa i år for å hjelpe kundeteam av Porsche Motorsport.

2019 blir et år av mer profesjonelt kaliber. Det er allerede kjent at han skal konkurrere både i Blancpain GT Series Endurance og Intercontinental GT Challenge, sistnevne som rival for blant annet norske Christian Krognes. Men nylig fikk også Olsen bekreftet at han skal kjøre i det prestisjefylte 24-timersløpet på Daytona i slutten av januar.

https://parcferme.no/racing/dennis-far-guttedrommen-oppfylt-klar-for-24-timerslopet-pa-le-mans/

Det er noe annet enn hva han er vant til fra den europeiske Le Mans-serien som han har kjørt i år.

– Kontrasten vil være veldig stor, men det er jo dette jeg egentlig er vant til. Å kjøre for seier, og det som er min lidenskap. Jeg gledr meg til alle utfordringene som skal komme, sier Olsen til Parc Fermé.

I tillegg er det også gode muligheter for at han får kjøre 24-timersløpet på Nürburgring i mai, selv om dette ikke er spikret enda. Uansett, kalenderen begynner å bli komplett for Olsen. 

Jet-lag ikke noe problem

Sesongstarten blir brutal nok i seg selv. På én uke skal han reise fra Daytona i Florida, USA til Bathurst i New South Wales på østkysten i Australia. Så bærer det tilbake USA og California for 8-timersløpet på Laguna Seca.

Samtidig er langdistanseløp generelt en utfordring for døgnrytme, slik at de lange reiseavstandene uansett ikke er noen stor hemsko.

– Jeg prøver alltid å snu døgnet med flyreisen. Vi flyr business på langturer, og det pleier å hjelpe godt. Samtidig så kjører vi jo 24-timersløp, så generellt søvn er det viktigste. Det er mange teorier på hva som er best å gjøre, men jeg tror man må tenke på seg selv og finne ut hva som passer seg selv best, sier 22-åringen.

Han får altså kjøre på noen av verdens mest kjente og legendariske baner. Mange er baner han aldri har kjørt på. Men det spiller ingen rolle for ham. Han gleder seg til å huke av nye baner på check-lista.

– Det har aldri vært noe problem for meg å komme på ny bane. Jeg kjører på feeling og teknikk, og derfor kommer jeg veldig raskt inn i rytmen på nye baner, sier han.

Dennis Olsens 2019-sesong
26. januar: Daytona 24-timer (IMSA)
3. februar: Bathurst (IGTC)
30. mars: Laguna Seca (IGTC)
14. april: Monza (Blancpain GT)
12. mai: Silverstone (Blancpain GT)
1. juni: Paul Ricard (Blancpain GT)
15. juni: Le Mans 24-timer (WEC)
27.-28. juli: Spa-Francorchamps 24-timer
25. august: Suzuka (IGTC)
29. september: Barcelona (Blancpain GT)
23. november: Kyalami (IGTC)

Håper flere lar seg inspirere

Kalenderen som Olsen nå har er som musikk i ørene også til den påtroppende sportssjefen i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen. Han har fulgt Olsen i en årrekke og er mer enn overbevist om at karrierevalget han gjorde ved å satse på Porsche kontra formelbil var det lureste han kan gjøre.

Og at denne kalenderen er et bevis på nettopp det dersom målet er å leve av å kjøre fort med bil.

– Den kalenderen Dennis skal ha i 2019 bør være til inspirasjon for andre unge talenter i Norge. Dennis er et bevis for hvor bra det kan gå når man tar riktige karrierevalg i tillegg til å kjøre fort. Mange store talenter har dessverre forsvunnet fordi de har satset på feil mesterskap, men Dennis gjorde helt rett da han hoppet av formelbilstigen for å satse på Porsche, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

– Gjelder å bli oppdaget

Andre eksempler på førere som har tatt riktige karrierevalg er, ifølge Gulbrandsen, nevnte Krognes og også Mads Siljehaug, som også kjører på et høyt internasjonalt nivå uten å betale for det.

Gulbrandsen har vært rådgiver for unge talenter i flere år, og har alltid vært opptatt av viktigheten med å velge riktig mesterskap.

– Det å sponsorfinansiere karrierer på dette nivået er nesten umulig, så det gjelder å finne mesterskap hvor man kan bli oppdaget eller vinne noe. Det er Olsen, Krognes og Siljehaug gode eksempler på, og dette er en filosofi vi kommer til å jobbe etter i NBF Talentutvikling i årene fremover, sier Gulbrandsen, som selv kjører gratis i den tyske VLN-serien for det norske teamet Møller Bil Motorsport.

Powered by Labrador CMS