Fra eksamenspress til Formel 4-revansje i Italia

Nok skolebenk for Dennis Hauger. Nå skal han bevise at alle forbikjøringene for to uker siden ikke var en tilfeldighet.

Publisert

59 forbikjøringer på tre løp, i søkkvått regnvær. Internt i temaet en prestasjon som henger svært høyt, med tanke på at straffen ved å starte fra bakerste spor i samtlige løp var helt utenfor Dennis Haugers egen kontroll etter at dommerne dømte to av bilene til Van Amersfoort Racing for juks med bensinen.

Dennis Hauger. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

59 forbikjøringer på tre løp, i søkkvått regnvær. Internt i temaet en prestasjon som henger svært høyt, med tanke på at straffen ved å starte fra bakerste spor i samtlige løp var helt utenfor Dennis Haugers egen kontroll etter at dommerne dømte to av bilene til Van Amersfoort Racing for juks med bensinen.

Nå er alle plugger og tanker nullstilt, og i de kommende tre løpene på Misano er det en svært revansjelysten Dennis Hauger som vil bevise at han ikke er noen nybegynner i formelbil lengre.

– Denne uken har jeg hatt eksamener på skolen, så jeg kan ikke vente på å komme meg ut igjen. Jeg er sulten på årets første seier, og jeg håper helgens kjøring går i min favør, sier Dennis Hauger bestemt.

Krevende start på året

Sesongstarten har vært tøff i både det tyske og italienske mesterskapet, som en tøff oppfølger fra en krevende debutsesong i formelbil i Storbritannia i fjor. Denne sesongen har Hauger valgt etter gode interne råd med blant annet sin manager Harald Huysman å satse på to mesterskap, som krever et større budsjett enn hva Red Bull alene ville stilt opp med.

Målet med å kjøre i både Tyskland og Italia er så mye kjøretrening som mulig, og at hans profesjonelle team Van Amersfoort har sterk historikk og gode ressurser for å få unge utøvere opp og fram, samt at de stiller team og bil i begge mesterskapene.

Andretid på testen

Én pallplass er scoret så langt i Tyskland, før en selvpåført førerfeil og en påkjørsel fra en konkurrent ruinerte den første løpshelgen i år. Bensinstrulet i Italia er allerede nevnt. Nå satser Hauger på at det skal løsne.

– Min aller første test her gikk ganske så bra med en andretid, så det er ikke dårlig. Mange andre biler virket å være svært raske på rettstrekkene, spesielt Prema-bilene, men vi har bra tak på de i svingene, så det er greit, sier 16-åringen.

Løpshelgen på Misano starter med to treningsomganger på selveste nasjonaldagen 17. mai, før to kvalikrunder og første løp kjøres lørdag. Helgen avsluttes med to løp søndag, ett på morgenen og ett på ettermiddagen.

Powered by Labrador CMS