Formel 3-satsingen er spikret – og det betyr at Dennis får menge seg med Formel 1-gutta

Det har ligget lenge i lufta, men den siste bekreftelsen har latt vente på seg. Omsider er Formel 3-formalitetene i boks for Red Bull-junioren Dennis Hauger.

Publisert

Red Bull kunngjorde tirsdag nemlig hvordan deres juniorsatsing blir blant annet i FIAs internasjonale Formel 3-mesterskap som samkjøres med Formel 1-helgene. Og med Hitech GP, teamet som Red Bull har plassert førere ved flere anledninger, skal de nå sette inn Dennis Hauger sammen med Liam Lawson, sistnevnte med Formel 3-erfaring fra i fjor.

Dennis Hauger gratuleres er av Red Bulls mektigste person, Dr. Helmut Marko, i forbindelse med Formel 4-seieren på Hockenheim i fjor sommer. Nå får Dr. Marko følge Hauger på enda mer kloss hold i sesongen som kommer. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Red Bull kunngjorde tirsdag nemlig hvordan deres juniorsatsing blir blant annet i FIAs internasjonale Formel 3-mesterskap som samkjøres med Formel 1-helgene. Og med Hitech GP, teamet som Red Bull har plassert førere ved flere anledninger, skal de nå sette inn Dennis Hauger sammen med Liam Lawson, sistnevnte med Formel 3-erfaring fra i fjor.

Vi har akkurat fått tatt en prat med Dennis Hauger selv om hva han nå tenker om muligheten som har ligget i lufta ganske lenge.

– Dette blir spennende! Jeg har vært trygg på avtalen en stund, men det er først nå nylig at det er blitt signert. Så blir det ikke akkurat så mye testing før sesongstarten nå, så man får bare lære så mye som man kan nå helt i starten, så får jeg se hvor raskt jeg klarer å hevde meg, sier Hauger til Parc Fermé.

– Hva blir hovedfokuset i år?

– Jeg tenker egentlig bare å ha rask progresjon og prøve å komme meg opp på et toppnivå så tidlig som mulig. Men hvor tidlig det er blir veldig vanskelig å si nå. Teamkompisen min Liam var langt bak i starten i fjor, men kom seg mot toppen mot slutten av sesongen, sier 16-åringen, som også får «rutinerte» Max Fewtrell som sin andre teamkompis.

Tøffe rivaler

Hitech kan på mange måter kalles for et toppteam, der de ble nummer to i teammesterskapet i fjor. Dog må Prema-teamet, som har tette bånd til Ferrari, regnes for å være storfavoritt etter å ha dominert serien i fjor. For dem har blant annet Arthur Leclerc, lillebror til den kjente F1-føreren Charles Leclerc, signert for Euroformula Open, mens Oscar Piastri, Fredrik Vesti og Logan Sargeant blir F3-førerne for dette teamet.

Lillebror Leclerc var forøvrig en av mange rivaler til Dennis Hauger i Formel 4-satsingen i fjor, men avventer altså den internasjonale Formel 3-serien. Men i stedet kommer blant annet den tyske mesteren Theo Pourchaire, som har signert for ART - et annet svært konkurransedyktig team. I tillegg vil Red Bull-kollega og rival fra 2018 Jack Doohan være på plass for HWA-teamet, blant annet sammen med Emerson Fittipaldis barnebarn Enzo Fittipaldi.

Formel 3-feltet består for det meste av utøvere med sterk CV og mange gode mesterskapsprestasjoner. Haugers knallsesong fra 2019 gir ham derfor ingen ekstraordinær CV, da mange av hans konkurrenter er gullvinnere og medaljører i de samme Formel 4-mesterskapene som han selv har kjørt - i tillegg til at flere også har oppnådd gode resultater med Formel 3-kategoriserte biler.

Dennis Hauger, her sammen med lagkamerat i Arden og Red Bull fra 2018, Jack Doohan - som blir en av mange konkurrenter i Formel 3 i år. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

– Det kommer veldig mange gode inn fra andre serier, så tøft blir det uansett. Toppnivået er helt klart høyere enn hva jeg er vant til, sier Hauger.

Han kommer til å oppholde seg mye i England framover, og vil pendle dit hver eneste uke - enten for å oppholde seg hos Hitech-teamet eller å kjøre simulator hos Red Bull.

0-200 på syv sekunder

Simulatortreningen vil kunne komme godt med, selv om den for øyeblikket er under oppgradering slik at Hauger ikke får kjørt den før i februar. Likevel har han fått teste både Formel 3-bilen som benyttes i dette mesterskapet, samt tidligere Formel 3-kategoriserte biler.

– Det er heftige biler. 0-200 på syv sekunder, liksom. Det er mye fart, og mange innstillinger som gjøres underveis. Blant annet justeres bremsebalansen hele tiden mens man kjører, og man må tenke mye mer på dekksparing enn hva jeg er vant til. Så det blir mye nytt å sette seg inn i, selv om jeg tar med meg all erfaring jeg har fått fra alle oppturer og nedturer, konstaterer han.

Manager Harald Huysman har også lenge vært trygg på at Hauger er klar for det neste steget, nettopp Formel 3, og da like gjerne verdens mest prestisjefylte Formel 3-serie undar FIAs paraply som supportklasse for Formel 1. Det er her man er mest synlig overfor det miljøet og de personene man en dag drømmer om å jobbe med, nettopp alle teamsjefer og nøkkelpersoner i Formel 1-teamene.

Dennis Hauger under klissvåte forhold i Valencia da han testet Formel 3-bilen for første gang i fjor høst. (Foto: FIA Formula 3)

– Dette er en helt naturlig utvikling i tråd med det talentet han har. Så dette blir spennende, men vi må heller ikke forvente oss helt det store med en gang. Vi skal ikke glemme at han bare er 16 år og er ett av feltets aller yngste førere, sier manager Huysman til Parc Fermé.

Slik kjøres FIA Formel 3 2020

21.-22. mars: Bahrains Grand Prix
2.-3. mai: Nederlands Grand Prix
9.-10. mai: Spanias Grand Prix
4.-5. juli: Østerrikes Grand Prix
18.-19. juli: Storbritannias Grand Prix
1.-2. august: Ungarns Grand Prix
29.-30. august: Belgias Grand Prix
5.-6. september: Italias Grand Prix
26.-27. september: Russlands Grand Prix

Powered by Labrador CMS