Føler seg godt mentalt rustet i motgangen: – Jeg bryr meg ikke om hva andre folk tror

Dr. Helmut Marko legger press på Dennis Hauger. Selv går han med hevet hode og stram brystkasse når han nå går inn i sluttfasen av karrierens hittil største utfordring.

Publisert

For nå venter Spa-Francorchamps før det blir to løpshelger i Italia, henholdsvis Monza og Mugello. Helgens bane er en av verdens mest kjente, en bane «alle» kan, men en bane Hauger ikke har kjørt på i virkeligheten med unntak av en kort Formel 4-test i 2018.

Dennis Hauger. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For nå venter Spa-Francorchamps før det blir to løpshelger i Italia, henholdsvis Monza og Mugello. Helgens bane er en av verdens mest kjente, en bane «alle» kan, men en bane Hauger ikke har kjørt på i virkeligheten med unntak av en kort Formel 4-test i 2018.

Monza og Mugello kjenner han godt, med stor suksess, fra fjorårets Formel 4-kjøring. Men Formel 3 er noe helt annet. Det har denne sesongen vært et bevis på. Og Hauger erkjenner mer enn noen gang, kanskje, at han selv har mye å ta tak i - og at det er en ekstrem overgang på alle hold. Et komplekst mesterskap hvor flere faktorer enn bare «raw speed» skiller vinnerne fra taperne.

– Dataen fra simulatoren viser at jeg gjør en god jobb rent kjøreteknisk. Jobben min er å overføre dette til en god «confidence» i bilen på banen. Også handler alt om kvalifiseringen. Helgen avgjøres egentlig der. Og der har jeg og vi vært for dårlige, sier Dennis Hauger åpenhjertig til Parc Fermé, dagen før løpshelgen i Belgia braker løs.

Bryr seg ikke om skepsisen

(Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Han er spådd som Norges første Formel 1-håp. Han omtales som den nordmannen som har de desidert beste forutsetningene for å nå «the pinnacle of motorsports», noe en nordmann aldri har gjort før. Samtidig er publikum også lei av at det alltid ender med «bare nesten». 

Og allerede nå etter over halvkjørt sesong, hvor Hauger kun har tredje- og åttendeplassen fra Ungarn som det eneste resultatmessige lyspunktet, så begynner kommentarfeltene å ose av mer bekymring og pessisme fra fans som hadde håp og forventninger om at 17-åringen skulle levere fra første meter.

Testene har jo indikert at han har farten der helt der oppe. Kvalifiseringene, og således løpene, derimot, der har han kjempet nok med å holde hodet over vannet av de 20 beste.

– Hva folk tror og skriver, det bryr jeg meg ikke noe om. De får tro hva de tror. Det har jo ikke vært den beste sesongen så langt. Men jeg kan ikke begynne å sette spørsmålstegn ved meg selv. Jeg må jobbe med det jeg må, og farten i seg selv har jeg bevist før. Det handler nå om å få det ut i kvalifisering og løp, sier Hauger.

Tøff kvaliknøtt å knekke

(Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Miskommunikasjon mellom ham og teamet førte til den største «bommerten» av kvalifiseringstaktikk i Spania. Ikke utnyttet de muligheten da ingen var på banen, de drøyde til siste slutt, og det endte med at Hauger ikke fikk noe mer enn én runde å pushe på - men da var det for sent.

De må legge om taktikken og strukturen på kvalifiseringen. Så må Hauger bevise at han er rask når det gjelder som mest, i stedet for bare å være rask når han er alene uten press, noe han for eksempel viste ved å sette klart raskeste rundetid i Spania for to uker siden.

– Både oppsett og strategi på kvalifiseringen blir ekstremt krevende her i Belgia. Det er en bane med lite downforce, samtidig som man trenger god downforce i midtre sektor som er mer teknisk enn starten og slutten. Man må treffe på slipstream bak andre førere, ellers kan man tape nesten et sekund om man bommer. I tillegg er banen lang, og vi må ha både en utrunde og en oppvarmingsrunde før vi kan pushe. Det er komplisert og det blir helt klart tøft, sier Hauger.

Han har alltid ambisjon om topp 10. Det å kvalifisere innenfor topp 10, i alle fall nærme de ti beste, har beviselig økt sjansen for å score poeng i både ett og to løp - spesielt når griden reverseres til søndag. Men han vil denne gang ikke gi noe klar målsetning om helgen, annet enn at han skal utvikle seg selv.

Red Bull stiller krav

Dennis Hauger har tett kontakt med Dr. Helmut Marko. De har god tone, men mannen til høyre setter også store krav til 17-åringen fra Aurskog. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

For i Østerrike sitter det en utålmodig kar, kalt Dr. Helmut Marko, Red Bulls seniorrådgiver og viktigste enkeltperson for oppfølging av juniorene. Parc Fermé har forsøkt å få en kommentar fra Marko vedrørende Haugers innsats så langt i år - hvor han har pleid å respondere raskt. Hittil har vi ikke lykkes i å få en kommentar fra ham.

– Red Bull er kjent for å være harde mot juniorer, og de har kanskje ikke det mest tålmodige juniorprogrammet. Helmut er mer en «mindgame-fyr» enn en som bare skal motivere. Han sier at jeg bare må fortsette å jobbe. Han legger ikke noe i mellom. Han er alltid tøff, selv om jeg også skulle komme på pallen. Samtidig vet han at jeg er rookie, og han er også informert om problemer vi har hatt som ikke synes på resultatlistene, sier Hauger, og viser blant annet til motorproblemene de har hevdet har påvirket toppfarten hans.

Hauger vet ikke om dette er rettet opp til helgens F3-runde, som kjøres på en bane med nettopp høye topphastigheter.

– De har ikke byttet motor, men de klarte å løse noen av problemene fra Silverstone til Barcelona, så forhåpentligvis har man klart å overhale noe og få rettet opp noe igjen. Men jeg vet ikke. Jeg vet at jeg fortsatt kjører med samme motor. Men uansett må jeg fortsatt jobbe med «confidensen» min, sier Hauger. 

Powered by Labrador CMS