Flere team er interesserte i Dennis – men nå går de «all in» mot ett team

Kabalen er fortsatt for at Dennis Hauger skal få en ny Formel 3-sesong i 2021. Men hvor avhengig vil han være av Red Bull-avtalen?

Publisert

Som kjent kan Red Bulls nøkkelpersoner i juniorprogrammet være nådeløset dersom resultatene uteblir. Og er det noe som har uteblitt i 2020-sesongen for Dennis Hauger, så er det nettopp toppresultatene vi er vant til å se ham på.

Dennis Hauger. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Som kjent kan Red Bulls nøkkelpersoner i juniorprogrammet være nådeløset dersom resultatene uteblir. Og er det noe som har uteblitt i 2020-sesongen for Dennis Hauger, så er det nettopp toppresultatene vi er vant til å se ham på.

Derfor er spørsmålet om Red Bull ser bak årsakene til at Hauger har slitt med å prestere i år, eller om de kun er opptatt av resultatene svart på hvitt. Likevel er siktet innstilt mot et nytt team i 2021, nemlig italienske Prema som ubestridt har vært det soleklart beste teamet både i Formel 3 og en rekke andre formelbilserier.

– I år er det tre team som har skilt seg ut. Det er Prema, ART og Trident. Men vi er all-in mot å sikre et Prema-sete nå. Vi har faktisk ikke valgt å se på andre team nå som vi har vært i dialog med Prema, sier Haugers manager Harald Huysman til Parc Fermé.

Håper på snarlig svar

17-åringen har gjennomført to vellykkede tester sammen med det italienske teamet, både i Barcelona og på Jerez. Jevne topptider i tillegg til god kommunikasjon internt med teamet gjør at alle mann er optimister, og forhåpentligvis kan de få svar raskere enn hva vi har vært vant til.

Før har det nemlig drøyd langt over nyåret før det har foreligget noen bekreftelser om hva Hauger skal få kjøre.

– Vi håper at vi får høre noe nå de nærmeste dagene. Men vi er avhengig av en svær kabal som må gå opp, sier Huysman.

– Hvor avhengig er dere av Red Bull-avtalen for å kunne signere med Prema?

– Der stiller du et spørsmål jeg ikke kan svare på akkurat nå, sier Huysman.

Hauger har vært tilknyttet Red Bull de siste tre sesongene. I 2018 og 2020 kjørte han med en fullt dekorert Red Bull-bil, mens han i 2019 fikk profilert flere av sine egne sponsorer på bilen. Dette er noe av det som skiller hvor omfattende Red Bull er inne.

Harald Huysman er Dennis Haugers viktigste nøkkelperson når avtalene skal spikres for framtiden. Manageren er nå i dialog med både Prema som team, Red Bull og andre sponsorer for å få landet 2021-sesongen for 17-åringen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Dersom bilen har ordinær «livery» fra Red Bull betyr det en betydelig støtte. Dersom det ikke er Red Bull-logo på bilen, betyr det høyst sannsynlig at de er inne med mindre penger enn tidligere, men så lenge Hauger får beholde Red Bull på kjøredressen og hjelmen, så er han fremdeles inne i varmen for å bli vurdert til de høyere formelbiltrinnene.

Fortsatt kontakt med Marko

Selv er Hauger optimist, og bekrefter at han fortsatt har dialog med seniorrådgiver Dr. Helmut Marko.

– Han har jo ikke for vane å si så mye, men det kan ikke være negativt at vi har kontakt på e-post og han leser rapportene mine, sier Hauger til Parc Fermé.

Etter at Formel 3-sesongen ble avsluttet på Mugello i september har han vist seg fram i andre mesterskap. Han leverte blant annet flere sterke resultater, med flere pallplasser, i Porsche Carrera Cup Scandinavia, og på tre forsøk i Formula Regional forrige uke - etter et gjesteinnhopp for sitt gamle Formel 4-team Van Amersfoort, så ble det altså to andreplasser og en tredjeplass.

– Det er viktig å gjøre det bra i de seriene. Da fikk jeg bevist overfor Red Bull at jeg fortsatt kan kjøre fort og hevde meg uansett hva jeg kjører. Selv om jeg ikke tenkte så mye på det der og da, så har jeg skjønt etter på at disse resultatene kan være med å bikke ting i min favør dersom det er stor usikkerhet, sier Hauger.

Powered by Labrador CMS