Fikk ikke plass i «det gode selskap» – men Dennis får fortsatt lønn for å kjøre

Dennis Olsen har ikke fått noen begrunnelse om hvorfor han ikke formelt blir fabrikkfører i Porsche neste sesong. Men det vil han heller ikke bruke energi på.

Publisert

Søndag våknet mange norske bilsportfans opp til sjokknyheten om at Dennis Olsen ikke ble funnet en plass i fabrikkstallen til Porsches motorsportsatsing neste år. For da den tyske fabrikanten kunngjorde sin føreroppstilling for 2020, så var ikke Olsen å se verken på «lagbildet» eller på listen over fabrikkførere.

Dennis Olsen, her fra IGTC-runden på Laguna Seca i USA tidligere i år. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Søndag våknet mange norske bilsportfans opp til sjokknyheten om at Dennis Olsen ikke ble funnet en plass i fabrikkstallen til Porsches motorsportsatsing neste år. For da den tyske fabrikanten kunngjorde sin føreroppstilling for 2020, så var ikke Olsen å se verken på «lagbildet» eller på listen over fabrikkførere.

Ei heller som såkalt «Young Professional», som han har vært i år. Samtidig nevnes Olsen i en liten bisetning at han skal kjøre flere løp for noen av kundeteamene neste år. Men altså ikke som en formell fabrikkfører.

For mange førere i stallen

– Til syvende og sist så har Porsche nå hatt for mange førere i stallen, og de hadde altså ikke muligheten til å vippe meg opp til neste nivå som fabrikkfører. Men jeg er fortsatt under kontrakt med Porsche, men dette blir en litt annen type. Rent praktisk tror jeg ikke det blir så mye forandring for min del, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

– Er du skuffet over ikke å bli «forfremmet» til tross for en sterk sportslig sesong?

– Man blir jo på en måte skuffet. Jeg er her for å komme på det høyeste nivået raskest mulig, og jeg har hatt en god sesong med gode resultater og ingen store feil. Jeg har alltid vært til stede, og da føler jeg at litt av belønninga er blitt litt borte. Men det kunne jo vært 100 ganger verre også. Jeg må bare ta situasjonen som den er, og fortsette å levere og gjøre jobben, sier 23-åringen.

USA kan være aktuelt

Med en mindre markant rolle i Porsche kan det også spøke for Le Mans-deltakelsen neste år. Porsche stiller fire biler i Pro-klassen og skal altså velge fra 12 fra sine 20 førere, inkludert Young Professional-førerne, men ikke juniorførerne.

Dog er ikke dette noe Olsen tenker mest på i den situasjonen han har kommet opp i.

– Jeg skulle jo gjerne kjørt, og sier ikke nei om muligheten kommer. Men det er heller ikke verdens undergang ikke å kjøre der neste år. Det som er viktig for meg er å komme i ordentlige biler der jeg skal kjøre, der jeg vet at jeg kan kjemp om å vinne. Slik jeg har forstått det skal jeg også kun kjøre i Pro-biler, men egentlig er det ikke så mye som er avklart enda, sier han.

Olsen får vite flere detaljer til uken. Parc Fermé antar at det er høyaktuelt å sende ham til det amerikanske IMSA-mesterskapet da Wright Motorsports, ett av Porsches største kundeteam i USA, har profesjonelle seter å fylle opp der. Selv vil ikke Dennis bekrefte, avkrefte eller spekulere i hvor han havner før han får mer informasjon til uken, men han er trygg på at han får et program neste år han er tilfreds med.

Dennis Olsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Jeg ser på dette som en mulighet til å bevise et år til. Det skal uansett godt gjøres å toppe sesongen jeg har hatt i år. Men det har vært en liten opprensking i Porsche nå, og det kan bli enda større endringer de neste årene, så jeg er ikke så urolig med tanke på framtiden, sier han.

– Har du fått noen begrunnelse på hvorfor du, framfor en del andre, settes i denne situasjonen?

– Jeg har ikke fått noen klar melding på det, eller klare ord på hvorfor. Men vi er ekstremt mange, og det koster penger for dem å ha oss her. Det har vært en liten opprensking i Porsche nå, og det kan bli enda større endringer de neste årene, så jeg er ikke så urolig med tanke på framtiden.

Parc Fermé har forøkt å komme i kontakt med Porsche Motorsport GTs pressetalsmann Oliver Hilger, men han har så langt ikke besvart våre hendelser om hvorfor Olsen tilsidesettes fra den formelle fabrikkførerrollen.

Powered by Labrador CMS