Feriet suveren klasseseier i ren Formel 1-stil på Nürburgring

Klart årsbeste for Møller Bil Motorsport-gutta, som også ble de beste av de ti norske på startstreken.

Publisert

Sekstimers-løpet på Nürburgring er ett av de store høydepunktene rundt Nordsløyfa i tillegg til 24-timersløpet i mai.

Møller Bil Motorsport, ved Atle Gulbrandsen, Håkon Schjærin, Kenneth Østvold og Anders Lindstad. (Foto: Simen Næss Hagen)

Sekstimers-løpet på Nürburgring er ett av de store høydepunktene rundt Nordsløyfa i tillegg til 24-timersløpet i mai.

Dette er det største VLN-løpet, og følgelig ett av de mest populære løpene for nordmenn å delta på. Parc Fermé var til stede denne helgen for å følge de norske utøverne i de ulike klassene.

20. plass totalt

Totalt ti nordmenn stod på startstreken fordelt på seks biler, og med klasseseier og 20. plass totalt av over 170 startende biler i en rekke ulike klasser så var dette helt klart årsbeste for det eneste helnorske teamet Møller Bil Motorsport, om ikke best levert noen sinne siden de gikk over til TCR-klassen i fjor.

– Dette var en stor seier. Og det å få stå på podiet etterpå, se ned på folk og sprute champagne - det var en spesiell og opplevelse som sitter resten av livet, sa en lykkelig Håkon Schjærin etter mål.

Kenneth Østvold satte uoffisiell banerekord i klassen og tok en klar pole position til løpet. Han startet også med å stikke fra de andre og skaffe seg en komfortabel luke. Da ledelsen etterhvert bygde seg opp over flere minutter, kunne Schjærin, Atle Gulbrandsen og for anledningen Anders Lindstad bare sørge for å få bilen helskinnet i målet.

Dog var det nære på for Schjærin å ende med krasj i over 200 kilometer i timen på slutten av sitt stint.

– En BMW la seg ut da jeg skulle kjøre forbi ham, og jeg var allerede litt forbi. Det endte med at jeg skjøv han i nesten 200 meter før han plutselig forsvant. To felger ble ødelagt og rattet ble noe skjevt, men det gikk fint å kjøre videre. Heldigvis skulle jeg inn i piten like etterpå også så vi tapte ikke mer enn 20 sekunder, sier Schjærin.

Gulbrandsen tok over bilen senere i løpet da luka var på over seks minutter. Alt lå til rette for en sterk seier, før Kenneth Østvold fikk æren av å avslutte de siste 45 minuttene.

– Jeg kjørte så sakte jeg klarte. Men det er ikke lett. Det var viktig å få bilen hjem. Jeg tror aldri jeg har klart å kjøre å pent før, og måtte unngå curbser og kjøre så ryddig som mulig. Likevel føles det uryddig, sier Gulbrandsen, lettet over å komme i mål helskinnet.

For første gang fikk de også anledningen til å stå på seierspodiet som brukes først og fremst for totalvinnerne, samme podie som også er brukt under Formel 1-løpene som gikk her tidligere. Derfor vakte det ekstra glede og følelser ved å kunne stå her oppe og skue utover et folkehav i piten i det de fikk sprute champagne med kransen rundt halsen.
(Foto: Simen Næss Hagen)

Tre brøt

Av andre nordmenn som fullførte, så kjørte Runar Vatne og Christian Bjørn-Hansen inn til klasseseier i CUPX-klassen i deres KTM X-BOW GT4, og 71. plass totalt. Oskar Sandberg og hans bil endte på en 17. plass i V4-klassen for BMW 325i-biler.

Flere nordmenn måtte bryte, og to fikk aldri startet løpet. Christian Krognes, som vant 24-timersløpet på Spa i slutten av juli, fikk en dramatisk brann i sin BMW M6 GT3 på treningen fredag og fikk aldri komme til start. Sindre Setsaas, som har hatt store mengder uflaks denne sesongen, fikk heller ikke kjørt da lagkameraten krasjet etter bremsesvikt på treningskjøringen.

Inge Hansesætre kom heller aldri til start da lagkameraten hans krasjet på den aller første runden av sekstimersløpet.

Powered by Labrador CMS