Felix Rosenqvist: – Det hadde vært kult om nordmenn får øynene opp for IndyCar

Sterk internasjonal CV var ikke nok for å få Formel 1-sjansen. Men Felix Rosenqvist er fornøyd om han nå har nådd toppen i sin bilsportkarriere.

Publisert

Om en drøy uke braker det løs. USAs svar på Formel 1, som mange liker å kalle det. Fansen vil likevel ha det til at det er en helt annen spenning rundt IndyCar, selvom Formel 1 rent kommersielt og internasjonalt er betraktelig større.

Felix Rosenqvist, kanskje en av de største bilsportprofilene i Sverige, skal nok en gang få målt seg internasjonalt når han er førstereis i IndyCar denne sesongen. (Foto: felixracing.se)

Om en drøy uke braker det løs. USAs svar på Formel 1, som mange liker å kalle det. Fansen vil likevel ha det til at det er en helt annen spenning rundt IndyCar, selvom Formel 1 rent kommersielt og internasjonalt er betraktelig større.

Sporten tiltrekker seg også ofte spennende navn hvert eneste år. I år er to av dem svenske. Marcus Ericsson, som kommer rett fra Formel 1, og Felix Rosenqvist - svensken som «aldri» kom til Formel 1, men som har fått sitt internasjonale gjennombrudd via Formel E.

Sterk CV i formelbilklassene

Han var mellom barken og veden, den godeste Rosenqvist. Formel E eller IndyCar. Men tilbudet fra sistnevnte var for godt til å la slippe.

– Jeg hadde vært fornøyd med å fortsette i Formel E. Jeg har hatt det utrolig kult der. Så er jeg så heldig at jeg kan velge mellom to så store ting, sier Felix Rosenqvist i et åpenhjertig intervju med Parc Fermé.

27-åringen fra Värnamo, sør for Jönköping, har en imponerende CV bak seg, og mange Formel 1-fans i Skandinavia ville gjerne sett at han en dag fikk sjansen i Formel 1. To seire i Macau Grand Prix, tre medaljer i Formel 3-EM, med gull i 2015 og tre gull fra ulike Formel Renault-serier sier sitt.

Men Formel 1-drømmen bruker han ikke så mye energi på. Han takker selvfølgelig ikke nei om muligheten skulle dukke opp. Men det er ikke blitt det viktigste målet i karrieren hans. Bronsemedaljen i Formel E i 2016/2017-sesongen er det foreløpige høydepunktet.

– Formel 1 vil alltid være Formel 1

Felix Rosenqvist fra Formel E-seieren i Berlin i 2017. (Foto: Zak Mauger/LAT/Formula E)

Nå er det altså IndyCar, for Chip Ganassi, som gjelder. Mange mener Rosenqvist kan vinne flere løp. Både han og Marcus Ericsson har vist lovende takter ved å snuse på topptidene under testingen på Circuit of the Americas tidligere i februar.

– Jeg kan absolutt se for meg at jeg blir værende i IndyCar. At det er her karrieren min ender. Det kommer an på team, men jeg har stor tro på Ganassi. Bra team, gode ressurser, og fine folk å jobbe med. Jeg har ingen problemer med å forestille meg at jeg blir her en stund.

– Så du skroter hele Formel 1-drømmen?

– Vel, Formel 1 vil alltid være Formel 1. Blir det aktuelt, så er det selvfølgelig noe man må tenke på, sier Rosenqvist.

Vurderte å legge opp

Han legger ikke skjul på at han har jobbet målrettet mot Formel 1. Uten hell. Og at han fikk seg en mental støkk da han ikke klart det etter bronsemedaljen i Formel E.

– Etter 2017, hvor jeg gjorde et stort framstøt mor Formel 1 - og ikke fikk noe ut av det - så var jeg ekstremt skuffet. Men jeg følte at det ikke var mentalt sunt å være helt gal etter å kjøre Formel 1. Det har jo ødelagt mange karrierer, sier Rosenqvist.

Gjennom Formel 3-kjøringen merket han at motorsporten begynte å koste mer enn det smaker. Selv med gode resultater. I 2012 tok han sølv i Formel 3, og fulgte opp med bronse året etter. Så kom nedturen med en åttendeplass i sammendraget.

Da tenkte Rosenqvist at han hadde gjort sitt.

– Jeg føler det ikke er så lenge siden at jeg faktisk vurderte å gi meg. Det var så vanskelig økonomisk. Men jeg er glad for at jeg er her nå. Jeg tar ingen ting for gitt, lengre. Hver dag våkner jeg opp og tenker at jeg vurderte å gi meg, sier Rosenqvist.

Kanadisk redningsmann

Den økonomiske redningen kommer fra en mann som er ellers omdiskutert i Formel 1-miljøet. I nyere tid kanskje mer en helt. Før 2018-sesongen ble det kjent at Lawrence Stroll hadde spyttet inn enorme mengder summer for at sønnen Lance hadde klart å komme seg til Formel 1.

I fjor ble det kjent at samme mann, sammen med en rekke andre investorer, berget Force India-teamet fra konkurs. Like kjent er det kanskje ikke at det var nettopp Stroll som også berget karrieren til Rosenqvist.

– Det var virkelig starten på noe nytt i karrieren. Jeg hadde gitt opp alt pengejaget. Jeg begynte å tenke annerledes. Du har en annen motivasjon når du er 16-17 år, enn når du havner i midten av 20-årene. Kameratene begynner å få ordentlige utdannelser, ordentlige jobber. Mens jeg hadde sluttet på skolen og jaget penger til bilsport. Så jeg var bestemt på ikke å betale mer. Om det så kostet meg karrieren. Og den holdningen hjalp meg, sier Rosenqvist.

Lance Stroll skulle nemlig ha god matcing i Prema-teamet. Rosenqvist var deres ideelle teamkamerat. Og dette berget altså karrieren til Rosenqvist. Han takket for hjelpen ved å ta EM-gullet i Formel 3 den sesongen.

Men apropos dette med penger, betalfører-stempel og mangel på Formel 1-karriere. Historien er helt annen hos landsmannen Marcus Ericsson. Hvor det aldri er blitt 100 prosent bekreftet hvor han har fått flere hundretalls millioner i støtte for å kjøre Formel 1. Uten stor suksess.

Vil unngå Ericsson-diskusjonen

Felix Rosenqvist og Prema-teamet etter EM-gullet i Formel 3 i 2015. Mannen til høyre for Felix drar du kanskje kjensel på. Nettopp nåværende Formel 1-fører Lance Stroll. (Foto: felixracing.se)

Nå slår han følge med Rosenqvist til USA. Og det er Rosenqvist glad for. Han er lei av peset som Ericsson har fått rundt betalførerstempelet, selv om Felix selv unngikk dette. Mange mener at det er Rosenqvist som skulle hatt Ericssons sjanser i Formel 1.

Det er han nå lei av å få høre.

– Det er en diskusjon jeg hele tiden forsøker å unngå, innrømmer 27-åringen.

Men han har ingen problemer med å dele sine tanker med Parc Fermé.

– Han har kjørt med et team som ikke kan vinne løp. Mange sitter hjemme, uten peiling, og lurer på hvorfor han ikke er i toppen, når man samtidig har sett at jeg har vunnet mange løp andre steder.  Da er det lett å lure på «hvorfor kjører ikke Felix i F1». Men det fungerer ikke sånn, sier han.

Rosenqvist har fått ønsket sitt oppfylt, å få kjøre med Ericsson i IndyCar. Ingenting gleder han mer enn at det er to svensker i IndyCar.

– Det er viktig for motorsporten i Sverige og Skandinavia at vi har noen i Formel 1. Men det ble en stor greie at jeg dro til IndyCar. Det at Marcus kommer hit veier opp tapet for at vi ikke har noen fra Sverige i Formel 1, sier Rosenqvist.

15 år siden sist

Felix Rosenqvist i sin første test for Chip Ganassi-teamet i IndyCar. (Foto: felixracing.se)

Sist de konkurrerte sammen var i 2004. I gokart. Da var forutsetningene helt annerledes. Og det er derfor Rosenqvist ønsker å ta sin landsmann i forsvar på alle mulige områder, til tross for store pengesummer og manglende resultater i Formel 1.

– Hvis man kjenner Marcus godt, og hans familiehistorie, så hadde de i praksis ingenting å bruke på hans racing. Ikke at min familie heller var spesielt rik, men jeg hadde en mye, mye enklere vei inn i motorsporten enn det Marcus hadde. Det er noe mange glemmer og ikke helt tenker over, sier Rosenqvist.

Nå skal de kjempe om topplasseringer, og nytt av året - på veldig mange år - er at samtlige IndyCar-løp også sendes «i beste sendetid» på norske TV-skjermer. Norske Anders Krohn er i tillegg kommentator.

Rosenqvist håper på stor interesse fra sitt naboland.

– Det hadde vært kult om det fantes mye support også i Norge. Forhåpentligvis får flere nordmenn også øynene opp for IndyCar. Vi skal i alle fall gi alt, lover Rosenqvist.

Powered by Labrador CMS