Familiefar og fast jobb – likevel kan han fortsette bilsportkarrieren på øverste nivå
Christian Krognes setter privatlivet og livskvalitet foran lukrative fabrikkontrakter. – Dette er en kul kabal. Jeg klager ikke, sier BMW-profilen.
Han går inn i en ny sesong med trygghet om at han fortsatt kan få kjøre fort med bil. I fjor fikk han delta i ett av verdens mest prestisjefylte GT3-serier (IGTC) og kronet sesongen med en sterk andreplass i Sør-Afrika.
I år blir det riktig nok ikke noe IGTC på Krognes. Men Hamar-gutten klager ikke. Han lander i disse dager en avtale med Walkenhorst Motorspoort, hans trofaste fabrikkstøttende BMW-team i Tyskland som har gitt ham sjansen siden 2016. Mest sannsynlig blir det full sesong på Nürburgring (NLS, tidligere kjent som VLN), inkludert 24-timeren som står utenfor NLS, og muligens «noko attåt» av kjøring, uten at det er spesifisert foreløpig.
LES OGSÅ: Nå snuser han på en betalt kontrakt for BMW-team til neste sesong
Mer enn bare hobby
Men aldri har han trengt å betale av egen lomme, ei heller frykte for kostnadene for skader. Gradvis har han blitt godtgjort mer og mer for kjøringen og forpliktelsene, og i år blir betingelsene bedre. Uten at han går inn på detaljene, så legger ikke Krognes skjul på at lønningsposen fra bilkjøringen er det han setter høyest.
– Jeg fortsetter i en vanlig heltidsjobb her hjemme, og jeg fortsetter sånn sett som før. Det gir meg noe å kunne komme hjem til noe. Jeg føler kanskje jeg sånn sett har gitt et inntrykk av at kjøringen kan framstå bare som en hobby, men i den situasjonen jeg er i så har jeg ikke mulighet til å kjøre 30 løp i året. Denne balansen jeg har funnet er jeg ekstrem takknemlig over, sier Krognes til Parc Fermé.
Det handler altså om prioriteringer for 29-åringen. Han kunne vært i posisjon til å forhandle seg til kontrakter han kunne hevet gode lønninger på. Men med det følger også forpliktelser, som vil gå på bekostning av jobb og familieliv, spesielt nå som han også er far til datteren Sanna på fem måneder.
– En kul kabal
Som helprofesjonell fabrikkfører er man på reisefot gjennom hele året, enten det er tester, PR-oppdrag eller rett og slett en lang og omfattende terminliste i tillegg.
– Jeg opplever også en trygghet i teamet, og en gjensidig fleksibilitet, en fleksibilitet man aldri ville fått i et fabrikkteam. Jeg opplever også langsiktighet og er hele tiden trygg på at jeg får kjøring. Samtidig er Nürburgring som hjemmebane for meg, jeg kommer alltid godt forberedt dit, og sånn sett får de en god og rimelig pakke. Jeg er nok billigere enn mange andre fabrikkførere, sier han.
– Men det er litt av en kabal du må legge med tanke på livet hjemme i Norge?
– Men det er en ganske kul kabal, syns jeg. Jeg klager ikke så lenge jeg fortsatt kan fortsette slik. Mange lurer på om jeg ikke har mer ambisjoner, men det er her jeg har satt kortene mine, og de er ikke så lette å bryte med, sier han.
Imponert over prioriteringene
Sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, har fulgt Christian Krognes i en årrekke. De er tidligere teamkamerater i Møller Bil Motorsport, og på Nürburgring har Gulbrandsen også vært vitne til Krognes’ enorme progresjon med tanke på at han har svært lite kjøretrening.
At Krognes bevisst ikke jobber seg mot gode fabrikkontrakter, selv om resultatene hans gjør han mer enn kvalifisert til det, sier noe om hvor spesiell situasjon Krognes har valgt å sette seg selv i, ifølge sportssjefen.
– Jeg vet ikke hvordan det er i andre land, men situasjonen til Christian tror jeg er ganske unik. De fleste profesjonelle førere på nivået til Christian er helprofesjonelle og gjør ikke noe annet ved siden av. De reiser rundt, kjører masse løp og får godt betalt. Det sier litt om Christian, for han trenger ikke kjøre like mye, og likevel er han raskere enn 90 prosent av dem, sier sportssjef Gulbrandsen til Parc Fermé.
– Hva tenker du om prioriteringene han gjør på hjemmebane?
– Jeg syns det er helt topp. Det viktigste i livet er å finne en balanse. Livet består av mer enn racerbaner, og det at han kan ha den balansen er kjempebra. Det er litt annerledes enn for eksempel Dennis Olsen, som er 23 år og ønsker å kjøre billøp hver eneste helg. Det handler om hvor du er i livet.