Endelig satt den for Inge og Sindre - første seier i klassen på Nürburgring

Den norske BMW-duoen Inge Hansesætre og Sindre Setsaas opplevde endelig gjennombruddet på Nürburgring. Nå er spørsmålet om det likevel holder.

Publisert

De kjemper i den beintøffe og prestisjefylte M240i-cupen i regi av BMW Motorsport. Å prestere godt her kan gi forsterkede muligheter til nye utfordringer under BMW-paraplyen ettersom samtlige konkurrer med identiske cup-biler.

Vanskelige forhold på Nürburgring for Inge Hansesætre og Sindre Setsaas. (Foto: Peter Elbert)

De kjemper i den beintøffe og prestisjefylte M240i-cupen i regi av BMW Motorsport. Å prestere godt her kan gi forsterkede muligheter til nye utfordringer under BMW-paraplyen ettersom samtlige konkurrer med identiske cup-biler.

Og etter å ha kjempet i toppen i hele år, så kom gjennombruddet under helgens VLN-løp. Det ble nemlig klasseseier for Hansesætre og Setsaas, deres første på Nürburgring. Og det i ufyselige forhold, noe Eifel-dalen rundt «Ringen» gjerne byr på i tide og utide.

– Å vinne føltes utrolig bra. Endelig liksom. Etter tre andreplasser i fjor og én i år, så var det på tide at det klaffet, forteller Hansesætre til Parc Fermé.

Godt regnoppsett

Teamkompis Setsaas mener at de ikke hadde noen ulempe ved at regnet bøttet ned gjennom de fire timene som løpet varte.

– Vi har et veldig bra regnoppsett på bilen, så det hjelper mye. Samtidig er alle førerne i bilen veldig konkurransedyktige med tanke på tempoet, sier trønderen, som også ble norgesmester i simracing tidligere i år. 

– Nøkkelen var å ikke gjøre feil i de forferdelige forholdene. Vi kjørte i mål på en andreplass, men de som kjørte i mål på førsteplass hadde gjort en forbikjøring i en Code 60 og fikk tre minutters tidsstraff, legger Hansesætre til.

Totalt 14 biler stilte i klassen. Selv kjemper de i utgangspunktet helt i toppen i cupen, selv om de har et stykke opp til lederen. Skal de ha muligheter til å kjempe sammenlagt, så er de også avhengige av å få en appell igjennom.

Ankesak ikke avgjort

Sindre Setsaas og Inge Hansesætre. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Tidligere i år ble de nemlig disket fra en pallplass etter at deres bakvinge ble målt til feil vinkel i forhold til reglementet etter målgang. Tvisten ligger i at teamet mener denne vinkelen ble påvirket av en påkjørsel bakfra, slik at målingen etter et løp ikke kan finnes gyldig da de mener bakvingen var ute av posisjon som følge av krasjen.

– Diskvalifikasjonen henger over oss, og vi vet fortsatt ikke hvordan ankesaken ender. Får vi medhold, så er vi på pallplass i cupen. Men får vi ikke medhold, så havner så langt ned at det er ganske avgjørende hvordan den ender, konstaterer Hansesætre.

Som vanlig er det mange nordmenn på plass i VLN, og som vanlig er det sterke resultater å hente i de ulike klassene. Oskar Sandberg fortsetter å sanke klasseseire sammen med sitt team Adrenalin Motorsport, der de i deres Porsche Cayman kjørte inn til nok en klasseseier i V4-klassen.

Det helnorske teamet Møller Bil Motorsport måtte nøye seg med andreplass i TCR-klassen, mens Anders Buchardt og Walkenhorst Motorsport i Am-klassen blant GT3-bilene måtte bryte etter 2,5 times kjøring.

Powered by Labrador CMS