Emosjonell Blancpain-debut - presterte langt over all forventning

Å kjempe langt opp på øvre halvdel av resultatlista var som en seier i seg selv for Mads Siljehaug og Reiter Engineering.

Publisert

GT-mesterskapet Blancpain blir regnet som et uoffisielt verdensmesterskap for GT3-biler, og Lillehammer-gutten Mads Siljehaug (21) har i år fått en svært gyllen mulighet til å kjøre langdistanseutgaven av denne serien gratis etter fjorårets seier i Reiter Young Stars-programmet.

GT-mesterskapet Blancpain blir regnet som et uoffisielt verdensmesterskap for GT3-biler, og Lillehammer-gutten Mads Siljehaug (21) har i år fått en svært gyllen mulighet til å kjøre langdistanseutgaven av denne serien gratis etter fjorårets seier i Reiter Young Stars-programmet.

«Haken» ved hele opplegget er at teamet kjører en vesentlig eldre bil enn konkurrentene. De kjører en Lamborghini Gallardo, mens startfeltet i hovedsak består av fabrikkførere fra fabrikksteam med bilmerker som Audi, Mercedes, Porsche, Ferrari, Lamborghini, Bentley, Aston Martin og McLaren. Da skal det i utgangspunktet godt gjøres å kjempe innenfor de 30 beste av i overkant 50 biler til start, som er målet deres.

At det da ble en 16. plass i debuten, der Siljehaug selv kvalifiserte til 11. plass i sitt forsøk, var mer enn nok i seg selv. Samtidig viste nordmannen at han satte blant de fem beste tidene da han fikk timen sin ute på banen.

Hele totalopplevelsen var massiv for Siljehaug. Da Parc Fermé snakket med ham dagen etter løpet, var han fremdeles mentalt utmattet der han fortsatt måtte jobbe med å fordøye alle inntrykkene fra åpningshelgen på italienske Monza.

– Jeg er ganske sliten. Helt ferdig egentlig, sier Siljehaug på spørsmål om hvordan det stod til.

Surrealistisk

Ikke bare fysisk sliten etter å ha sittet i en time i en cockpit i over 60 grader. Men prestasjonene var langt over forventet. På kvalifiseringen var han raskest av samtlige på første sektor. Teamet hadde sagt på forhånd at topp 30 er bra nok.

– Alt har bare vært en surrealistisk opplevelse. Det ga så mye til hele teamet, hvordan både vi og bilen hadde prestert. Men det var nytt for meg å tenke på hvordan jeg måtte ta vare på dekkene, og at jeg fikk et bremseproblem som jeg måtte løse underveis mens jeg kjørte. Det var mye å tenke på, sier han.

At teamkamerat Patric Niederhauser i tillegg satte bestetid i sin kval-runde, gjorde at teamet startet fra en sensasjonell fjerdeposisjon av totalt 54 biler.

Og det «verste» var at Siljehaug ikke var noe fornøyd med sin egen kvalifisering.

– Jeg gjorde noen feil som kostet meg 3,5-4 tideler som jeg ikke klarte å rette på. Men bilen klarte likevel P1 med Patric, og da vil man jo bevise at man er en god sjåfør. Men Patric er en rutinert fører som har vært fabrikkfører og har veldig mye erfaring. Han var utrolig behjelpelig med oss andre til å sette opp bilen, og hver gang vi gjorde noe, så var det en framgang, sier Siljehaug takknemlig.

Realist

Samtidig erkjenner han én ting. Monza er den banen som passer bilen deres best fordi den er så rask og krever først og fremst en bra motor framfor andre egenskaper. Det tar han med i betraktningen deres gode resultat.

– Morsomt å være raskest på første sektor, men den bestod stort sett i full gass og én sjikane. Vi tapte desto mye i de svingene som er på banen. Selv om dette var en helg langt over forventningene, så vet vi at topp 30 fremdeles blir en tøff opgave i de neste løpene, sier Siljehaug.

Han tror likevel at han vil få mye å utrette i konkurransen han kjører i, gammel bil til tross.

– Man legger jo merke til dem som skiller seg ut, selv om man kjører med en eldre bil. Vi slo flere fabrikkteam og kjørte mot to tidligere Formel 1-førere, hvor vi slo en av dem, sier han.

Powered by Labrador CMS