Emil (18) har ikke fått kjørt en meter i år – Lamborghini-test kan redde karrieren

Han nekter å akseptere at koronapandemien skal ta knekken på karrieren. Men nå tar Emil Heyerdahl en stor sjans for å holde liv i bilsportdrømmen sin.

Publisert

Han ble Formula Nordic-mester i 2018 og meldte overgang til bil med tak og den skandinaviske Carrera-cupen i fjor. I år skulle Emil Heyerdahl kjørt fullt mesterskap på dispensasjon og bevist at han hører hjemme i GT-toppen her i Norden.

Emil Heyerdahl, her fra samlingen på Olympiatoppen over nyåret. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han ble Formula Nordic-mester i 2018 og meldte overgang til bil med tak og den skandinaviske Carrera-cupen i fjor. I år skulle Emil Heyerdahl kjørt fullt mesterskap på dispensasjon og bevist at han hører hjemme i GT-toppen her i Norden.

Viruset fra Kina ville derimot sette en stopper for det, og nå har ikke Emil Heyerdahl fått konkurrert en eneste meter denne sesongen da sesongen rett og slett ikke lot seg gjennomføre av både økonomiske og praktiske årsaker direkte som følge av pandemien. Og i frykt for å bli glemt, og ikke minst miste et helt år med god og viktig kjøretrening, så har han leitet desperat etter flere muligheter for å få kjørt. Og denne muligheten har nå dukket opp.

Tar stor risiko

Men det betyr at han må reise utenlands, i en tid for det helst ikke er anbefalt å reise utenlands. Men nå har Emil altså satt seg på flyet til Italia for å teste med Bonaldi som drifter biler i toppen av Lamborghini Super Trofeo.

– Dette ble ganske bråbestemt. Jeg har bestilt flybilletter og drar med en gang, men jeg vet ikke når jeg får reist hjem enda. Det er jo en stor risiko dette, men om jeg ikke får kjørt noe i det hele tatt, så blir man fort glemt som navn, og man mister det ytterste av kjøreferdigheter. Det har vært mye tid i simulator, men jeg må være ærlig å si at det blir likevel ikke helt det samme som å få kjørt på ekte, sier Emil Heyerdahl til Parc Fermé.

Men han får altså en real test når han først nå får muligheten. 18-åringen har jobbet i hele år, men likevel holdt kortene tett til brystet på hva han eventuelt måtte få til.

Han reiser alene ned, er forberedt på å ta karantenen når han kommer hjem, og oppsparte penger, noe sponsorhjelp og en rabatter pris fra Bonaldi gjør at han får realisert denne testdagen.

– Vi har ikke det høyeste budsjettet, og jeg må spille på alderen ettersom jeg allerede nå må begynne å kikke utenlands. Nå har jeg fått denne unike muligheten, men det er fort den eneste sjansen jeg har. Så jeg må benytte denne muligheten for å vise talent. De har gitt meg en god pris, og de har også kontaktet meg i en god stund. Så dette har ligget i baktankene hele tiden, sier Heyerdahl.

Redd for å miste en sesong til

Dette er bilen som Emil Heyerdahl skal få teste i Italia denne uken. (Foto: Bonaldi Motorsport)

Han er spent, men fokusert på hva som møter ham. En Lamborghini Super Trofeo-bil er hakket nærmere enn fullverdig GT3-bil som han drømmer om å kunne etablere seg i. Samtidig har den et marktrykk han ikke er vant til fra Cup-bilen til Porsche.

– Så da må jeg nesten finne tilbake litt gamle formelbilkunster igjen, når det kommer til downforcen, smiler Heyerdahl.

Han innrømmer at det har vært tøft med en sesong uten noe kjøring. Med god hjelp fra mentaltrener Jon Krognes, som vi forøvrig hadde et nylig intervju med, har han holdt hodet på rett plass mens han har sett andre konkurrenter og landsmenn fått til bøttevis med kjøretrening.

– Jeg har gått mange runder med meg selv. For det har ikke vært lett. Selv om sesongen som så ble kansellert for min del, så gikk alle andre småplaner i mot oss, så det har ikke blitt en meter.

– Hva tenker du om neste år? Sitter du i en bil da?

– Altså, jeg skal ikke legge skjul på at jeg er nervøs for ikke å komme igang neste år. Det å gå på dørene til sponsorer nå er vanskelig. Men vi må bare se det positive i det, og vi har ikke tid til å sitte stille, sier 18-åringen.

Powered by Labrador CMS