Edwards melkerute: Vålerbanen - Mantorp - Vålerbanen på to dager

To intense dager med Bilsporttalentet til tross: Edward Sander Woldseth sier ikke nei takk til å pendle  omlag 100 mil på få dager for å få kjørt mest mulig.

Publisert

Som om ikke Bilsporttalentet-konkurransen denne uka ga nok kjøretrening i et mangfold av kjøretøyer, så er Edward Sander Woldseth minst like opptatt denne helgen som sine konkurrenter i talentkonkurransen.

Edward Sander Woldseth. (Foto: Simen Næss Hagen)

Som om ikke Bilsporttalentet-konkurransen denne uka ga nok kjøretrening i et mangfold av kjøretøyer, så er Edward Sander Woldseth minst like opptatt denne helgen som sine konkurrenter i talentkonkurransen.

Samtlige deltakere er opptatte med sine sesongavslutninger denne helgen. For Woldseth innebærer det både finalen i Formel STCC og finaleløpet i Formel Basic som han har hatt mulighet til å kjøre i mellomtiden.

– Jeg kommer til å kjøre på søndag, men hvor våken jeg er vet jeg foreløpig ikke, innrømmer 18-åringen, som storkoste seg på Vålerbanen onsdag og torsdag.

Så bar det til Mantorp hvor det gjennomføres to finaleløp lørdag. Så er det rett tilbake til Vålerbanen - igjen - for NM-avslutningen i norske racingklasser. 50 til 60 mil hver vei gir mange timer med kjøring over få dager.

Det blir hardt å ta sølvmedaljen i Formel STCC, selv om det er fysisk mulig. Men da må hovedkonkurrenten kjøre ut, og Edward score mer enn 30 poeng.

Men sølv eller bronse - uansett har han hatt en av sine mest innholdsrike uker ved at han ble plukket ut som én av fem kandidater til å vinne den gjeve talentprisen på 300.000 kroner.

– Jeg føler meg i god form. Jeg hadde nesten trodd det skulle bli verre enn det jeg hadde forventet. Men det er mye adrenalin, da, sier Woldseth.

Edwards favorittøvelse: Crosskartkjøring med Speedcar Xtreme. (Foto: Simen Næss Hagen)

De fikk prøve seg på en rekke ulike doninger. Foruten gokartkjøring så var han for det meste på bortebane. Men mange kjøretøyer falt godt i smak.

– Crosskarten var utrolig morsom. Det var egentlig grommere enn å kjøre Porsche GT4. Den var grom den og, med traction-kontrollen sinket deg litt, sier Woldseth.

Powered by Labrador CMS