Dyttet konkurrent av banen – kjørte inn til femteplass dagen etter

DEL
Stian Paulsen. (Foto: TCR Europe)

Ærlig og oppriktig både godtar han tidsstraff og innrømmer flaks med plasseringene. Men Stian Paulsen hadde håpet at farten kunne betalt seg i bedre resultater etter helgens TCR-runde på Spa.

Stian Paulsen fortsetter sin rundreise i Europa på lavbudsjett og privatdriftet team med sin Cupra TCR og det skulle i utgangspunktet bli to gode femteplasser på legendariske Spa-Francorchamps i Belgia.

Samtidig skulle 30-åringen gjerne sett seg høyere på resultatlista ut ifra farten han følte han hadde på banen. For med femte- og sjettestartspor i løpene var ambisjonene høye. Han kan isolert sett se seg fornøyd med egen kjøring, men samtidig vil han bevise at han kan bedre.

– Kvalifiseringen var bra, og det har gått OK denne helgen, men jeg fikk ikke til de resultatene jeg hadde håpet på, sier Paulsen.

Klager ikke på straffen

Han kjørte i utgangspunktet inn til en sjetteplass, blant annet etter å ha tapt voldsomt terreng i starten og dermed måtte starte jakten fra 13. plass.

Samtidig var Paulsen involvert i en situasjon hvor han fikk en 30 sekunders straff, som sendte ham ned syv plasser, altså tilsvarende antall plasser han hadde kjørt seg opp.

- ANNONSE -

En berg- og dalbane av emosjoner for Stian i sesongdebuten

– De mente jeg hadde kjørt en annen fører av banen. På en måte stemmer jo det, men den andre føreren vinglet fram og tilbake og han fikk ikke bestemt seg om han skulle sperre meg eller ikke. Jeg fikk dyttet han ut og han tapte fire plasser på det, innrømmer Paulsen.

At det ble femteplass i andre løp legger han heller ikke skjul på at ble bedre enn hva han egentlig presterte i løpet. Selv om han faktisk var helt oppe på tredjeplass etter starten.

– Men jeg hadde ikke flere nye dekk igjen til dette løpet, noe de andre hadde. Jeg klarte ikke holde følge og tapte plass etter plass. Femteplassen er jeg OK fornøyd med, men kun OK. Tre plasser fikk jeg gratis ettersom ikke alle fullførte, sier Paulsen.

Tøff konkurranse

Som nevnt kjører han helt i privat regi, helt og holdent finansiert etter stram lommebok knallhard sponsorjobbing. Derfor er det ikke vanskelig for Paulsen å erkjenne at han ikke har de beste forutsetningene ute på banen.

– Jeg veit ikke helt hva jeg skal si. De andre teamene og førerne er gode og de tester og kjører mye, så det er ikke lett å kjempe om å slå de. Jeg blir nå i Tyskland og jobber med bilen noen dager da jeg har ganske mye å gjøre med den, konstaterer østfoldingen.

Legg inn en kommentar