Disse navnene er verdt å legge merke til i årets WTCR-sesong

Ikke bare skal Johan Kristoffersson få bryne seg. Flerfoldige fører- og bilkonstellasjoner kan gjøre 2019-sesongen spennende og interessant.

Publisert

Selv om det er to måneder til sesongstart, så begynner det å dra seg til i kabalen for førere og biler i det som fra før er kjent som verdensmesterskapet i standardbil-racing.

(Foto: François Flamand/DPPI)

Selv om det er to måneder til sesongstart, så begynner det å dra seg til i kabalen for førere og biler i det som fra før er kjent som verdensmesterskapet i standardbil-racing.

I 2018 ble det såkalte TC1-reglementet erstattet med det internasjonale TCR-reglementet, og serien fikk en verdenscup-status framfor det formelle verdensmesterskapstatusen den hadde via WTCC.

https://parcferme.no/rally/utelukker-ikke-en-framtid-i-internasjonal-rallysport/

TCR-reglementet har brakt fram en rekke bilmodeller som fabrikanter og team har vært med på å utvikle. Hele 13 ulike bilmerker har sålangt utviklet minst én bil, og ytterligere seks prosjekter er listet opp, ifølge denne lista. Noen biler har bare vært brukt i et forsøksstadie, mens andre kan tenkes å bli fullverdige TCR-modeller på sikt.

Åtte team fordelt på seks bilmerker er uansett klare for årets sesong. Hele lista kan du se her, men vi tenkte også å trekke fram enkelte navn det kan være verdt å bite seg merke i denne sesongen.

For oss nordboere er spenningen knyttet opp mot hvorvidt Johan Kristoffersson han sikre seg nok en internasjonal tittel og dyrke sin posisjon som en allround-fører ettersom han også satser på SM i rally i år.

Gode lagkamerater i Sebastien Loeb Racing

Johan Kristoffersson skal kjøre i Sebastien Loeb Racing, som drifter Volkswagen Golf TCR - en absolutt konkurransedyktig bil i standardbil-sammenheng. Og svensken får med seg flere sterke teamkamerater og konkurrenter på laget.

Noen nordmenn drar kanskje kjensel på Benjamin Leuchter, i alle fall de spesielt interesserte. Tyskeren har vært en av erkerivalene til Møller Bil Motorsport under VLN på Nürburgring, og har kjempet helt i toppen der i den tyske serien.

I tillegg får Kristoffersson også med seg profilerte Rob Huff, som ble verdensmester i 2012. Huff hadde sin beste periode fra 2008 til 2013 og WTCC, og ble «bare» nummer åtte sammenlagt i fjor.

Flust av VM-titler i Cyan Racing

Thed Björk etter VM-gullet i 2017. (Foto: Jean Michel Le Meur/DPPI/Flickr)

Kristofferssons landsmann Thed Björk er den siste formelle verdensmesteren i standardbilracing med sin VM-tittel fra 2017. I fjor ble det «bare» en syvendeplass sammenlagt og fire finaleseire med sin Hyundai i30 TCR.

I år skal svensken kjøre i den nyutviklede modellen fra det obskure merket Lynk & Co, som er et svensk-kinesisk merke som ble grunnlagt så sent om i 2016, med sterk link til Volvo. Og med seg på laget har han blant annet Yvan Müller og Andy Priaulx, som til sammen har seks VM-titler de siste 12 årene.

Dersom den nye bilen viser seg å være konkurransedyktig, så kan dette bli et meget sterkt team denne sesongen. Björk og Müller vant også teammesterskapet sammen i fjor for M Racing-YMR med Hyundai-biler.

Sterk konstellasjon i BRC-teamet

Gabriele Tarquini, fjorårets WTCR-mester. (Foto: François Flamand/DPPI)

Hyundai viste seg raske med å lage en konkurransedyktig TCR-bil, som nevnt i avsnittet over, og spesielt to av førerne er verdt å bite seg merke i. Eller egentlig er alle fire førerne interessante op ulike måter. To av favorittene, regjerende WTCR-mester Gabriele Tarquini fra Italia og fjorårets firer Norbert Michelisz, er begge å regne som potensielle vinnerkandidater.

I tillegg er det to andre spennende navn på bilen, som kommer fra profesjonelle BMW-satsinger i GT-racing. Både Augusto Farfus og Nick Catsburg er ansatte fabrikkførere for BMW, men skal altså kjøre en forhjulsdreven Hyundai i WTCR. Begge førerne kjenner forøvrig godt til Christian Krognes, som har delt bil med nordmannen - nå senest med Catsburg i 12-timeren på Bathurst sist helg.

Førerkabalen er mer eller mindre spikret, med noen få unntak, men under lister vi opp førere, biler og team som er klare for WTCR-sesongen 2019:

ALL-INKL.COM Münnich Motorsport

Bil: Honda Civic Type R TCR
Førere: Nestor Girolami (Argentina), Esteban Guerrieri (Argentina).

Audi Sport Team Comtoyou

Bil: Audi RS 3 LMS TCR
Førere: Niels Langeveld (Nederland), Frederic Vervisch (Belgia).

Audi Sport Leopard Team WRT

Bil: Audi RS 3 LMS TCR
Førere: Gordon Shedden (Storbritannia), Jean-Karl Vernay (Frankrike).

Cyan Racing

Bil: Lynk & Co 03 TCR
Førere: Thed Björk (Sverige), Yann Ehrlacher (Frankrike), Yvan Müller (Frankrike), Andy Priaulx (Storbritannia).

Team Mulsanne

Bil: Alfa Romeo Giulietta TCR
Førere: Kevin Ceccon (Italia), Ma Qing Hua (Kina).

Sebastien Loeb Racing

Bil: Volkswagen Golf GTI TCR
Førere: Mehdi Bennani (Marokko), Robert Huff (Storbritannia), Johan Kristoffersson (Sverige), Benjamin Leuchter (Tyskland).

BRC Racing

Bil: Hyundai i30 N TCR
Førere: Nick Catsburg (Nederland), Augusto Farfus (Brasil), Norbert Michelisz (Ungarn), Gabriele Tarquini (Italia).

TBA

Bil: Honda Civic Type R TCR
Førere: Tiago Monteiro (Portugal).

Powered by Labrador CMS