Dette er Dennis sine viktigste arbeidsoppgaver for Porsche

Den tyske fabrikanten legger mye av ansvaret på Dennis Olsen for å gjøre privatteamene deres så sterke som mulig.

Publisert

Gleden og begeistringen var stor da Dennis Olsen i fjor høst signerte kontrakten med Porsche Motorsport som gjorde ham til en såkalt «young professional». Det betyr at han fremdeles har ett steg opp på Porsche-stigen før han er i den mest eksklusive ligaen av fabrikkførere fra Porsche.

Dennis Olsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Gleden og begeistringen var stor da Dennis Olsen i fjor høst signerte kontrakten med Porsche Motorsport som gjorde ham til en såkalt «young professional». Det betyr at han fremdeles har ett steg opp på Porsche-stigen før han er i den mest eksklusive ligaen av fabrikkførere fra Porsche.

Men like fullt, arbeidsoppgavene hans gir stor forpliktelse og store utfordringer, og vi skal heller ikke glemme at 21-åringen fra Våler i Østfold får et syvsifret antall kroner i årslønn for jobben han skal gjøre for Porsche.

Gullfører

Men hva innbærer egentlig jobben han skal gjøre som «young professional»? I forbindelse med VGTVs motorsportsending forrige uke, hvor også Parc Fermé var representert i panelet, kunne Olsen fortelle konkret om hvilke arbeidsoppgaver han blir satt til å gjøre.

– Jobben min består mye å være den profesjonelle føreren som kjører for de private teamene som Porsche har rundt omkring i verden. Der skal jeg være en viktig støtte og være med på å bygge opp teamene, sier Dennis Olsen i intervjuet.

Han beskriver medaljestatusene som førerne ofte er delt inn i på bilene, da dette er snakk om langdistanseløp hvor det ofte er tre førere på bilen. Selv har Olsen status som såkalt gullfører, men de to andre på bilen er henholdsvis sølv- og bronsefører. Medaljebetegnelsen baseres også på lisensen man kjører med.

21-åringen forklarer hierarkiet slik:

– Gullføreren, som jeg da er, er da profesjonell. Sølvføreren er ofte semi-profesjonell og pleier å være den som kjører gratis, mens bronseføreren ofte er den som betaler hele opplegget for å være med for moro skyld, sier Olsen.

Bronseførerne er også de som gjerne kalles for «gentlemen drivers» i bilsportsammenheng.

Coach-rolle for teamene

Som gullfører innebærer det flere viktige roller i teamet foruten å være den som skal være den klart raskeste på banen fra teamet. Selv om Olsen begynte å kjøre baneracing med bil så sent som i 2016, så tildeles han oppgaver det kreves stor pondus og rutine for å gjennomføre.

– For prestasjonen i seg selv så har jeg en tredjedel av ansvaret, men jeg har et mye støre ansvar for å få førerne til å bli best mulig. Forberedelser, kjøreteknikk, dekksparing, ditten og datten, der er det mye opp til meg hvordan det kontrolleres. Jobben jeg gjør skal hjelpe dem til å tape minst mulig tid for eksempel i trafikk, eller forhindre at de bruker opp dekkene sine for fort, forklarer Olsen.

Ett konkret eksempel på løpene han kjører er i det tyske langdistansemesterskapet VLN hvor det også er en rekke andre nordmenn med og kjører. I tillegg til firetimers-løpene på Nürburgring skal han også kjøre 24-timeren den førstkommende helgen, i en Porsche 911 GT3 R, hvor det er totalt fire førere på bilen.

Neppe Le Mans i år

Og når det kommer til 24-timersløp, så er den store drømmen og målsetningen om å kjøre Le Mans. Men det blir etter all sannsynlighet ingen Le Mans-løp for ham i 2018, selv om Porsche har flere biler på startstreken her.

Denne bilen skal Dennis Olsen kjøre på 24-timeren på Nürburgring med til helgen, sammen med Otto Klohs, Lars Kern og Philipp Frommenwiler. (Foto: Porsche Motorsport)

– Det er vanskelig å si, men det er nok ingen stor sannsynlighet at jeg kjører Le Mans i år. Jeg er en reserve dersom noen skulle bli skadet eller noe sånt. Men jeg har ikke så mye erfaring med 24-timersløp enda, så det å hive meg rett i Le Mans nå kunne kanskje blitt litt mye, sier Olsen til Parc Fermé.

I VGTV-intervjuet snakker han med stor entusiasme om hvordan han gleder seg til å kjøre enda flere 24-timersløp på sikt, og da framfor alt det klassiske Le Mans-løpet.

– 24-timersløp er et fantastisk kult konsept hvor du nærmest må sitte oppe hele natta og følge med. Når man først forstår systemet med 24-timersløp, så er det sinnssykt kult. Men om du ikke forstår det, så er det dritkjedelig, sier Olsen.

VGTV-sendingen kan du forøvrig se her (krever VG+-abonnement):

Powered by Labrador CMS