Derfor står Porsche-Emil over sesongavslutningen i Sverige

Progresjonen har vært stor, men likevel dropper Emil Heyerdahl årets siste løp i den skandinaviske Porsche Carrera-cupen.

Publisert

Fjorårets vinner av «Bilsporttalentet» tok steget opp fra formelbil til bil med tak denne sesongen, og har fått en ilddåp de luxe gjennom å kjøre den ganske så konkurransedyktige og prestisjefylte Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Emil Heyerdahl. (Foto: Bengt-Åce Gustavsson)

Fjorårets vinner av «Bilsporttalentet» tok steget opp fra formelbil til bil med tak denne sesongen, og har fått en ilddåp de luxe gjennom å kjøre den ganske så konkurransedyktige og prestisjefylte Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Han ligger på tredjeplass i den såkalte Approved-cupen, der de kjører med litt svakere ytelse mot at utøvere ned i 16 år kan delta under disse forutsetningene. Totalt, også blant de raskere bilene og mest rutinerte utøverne, er han på en 13. plass.

Mistet avgjørende sponsoravtale

Men noe mer klatrer han ikke. Helgens sesongfinale på Mantorp Park blir uten 17-åringen fra Bjørkelangen.

– Det er selvfølgelig ikke den mest positive nyheten at jeg velger å stå over, men dette er en kostnadskrevende sport, og det har straffet seg med en sponsoravtale vi ikke klarte å få i havn tidligere i høst, sier Heyerdahl til Parc Fermé.

Totalresultatet i 2019 er derfor ikke det viktigste, selv om han mest sannsynlig mister en ganske så hederlig 3. plass i Approved-cupen.

– Da kan vi begynne å jobbe hardere i forkant av neste sesong, og da håper vi å kunne være med og kjempe om mesterskapet fra første løp. Vi hadde et krevende utgangspunkt før sesongstarten med bare én testdag, og mye nytt med tanke på bil, kjørestil og rett og slett hele greia med tak og tre ganger så mye vekt og krefter i motoren, sier Heyerdahl, som ble Formula Nordic-mester i 2018.

Emil Heyerdahl. (Foto: Micke Fransson/teambild.se)

I stedet får han heie på teamkompis i Team Greenpower, Edward Sander Woldseth, som kan kopiere bedriften som Heyerdahl klarte i fjor. 

Lindland innenfor bronserekkevidde

For Heyerdahl har som nevnt progresjonen vært stor i 2019, og det motiverer ham for neste sesong selv om han altså ikke fullfører årets sesong. Han har også klart å notere for seg én beste rundetid blant samtlige biler, som er et enkeltresultat som motiverer i seg selv.

– Andre halvdel av sesongen har vært meget bra. Vi har vært i Q2 hele tre ganger med denne førstegenerasjonsbilen, og det har ingen klart tidligere. Så det har blitt lagt merke til. Vi har også klart å få til et godt løpstempo utover sesongen, konstaterer Heyerdahl.

Det er kun én nordmann som har medaljemuligheter sammenlagt. Roar Lindland, som også har kjørt Porsche Supercup i flere sesonger, ligger på en fjerdeplass og har 18 poeng opp til Pontus Fredricsson på bronseplass før helgens to siste løp skal avgjøres. Lukas Sundahl har et godt grep om gullmedaljen, 18 poeng foran Robin Hansson.

Powered by Labrador CMS